VOLVO 240KUNGEN skrev:
Klart du ska rostskydda den fabriksnya bilen direkt, då håller den mycket längre om du sen sköter om den, jag vet om flera bilar som är över 20 år som är som nya idag, men det gäller att upprepa behandlingen några gånger dom första åren, har bl.a en granne med en volvo 244 GLT 1985 som är i nyskick idag, han sköter om bilen som ett barn, jag har själv ägt en bil som fick sin första rostskydsbehandling några timmar efter den lämna bilfirman som ny... den rostskydd som bilar får på bilfabriken är skitdålig, skruva bort en framskärm på en ny bil så ser du själv vad dåligt det är !!
Grannens bil !!
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=23655
Detta är ju ett typexempel på hur man generellt "rostskyddar" en bil:
http://img217.imageshack.us/img217/5793/s3000014ne6.jpgEn plåt rostar aldrig mitt på, det är alltid i skarvar och veck som det sätter sig.
Varför då lägga både material och tid på att göra som ovan när det inte är till någon som helst nytta!??
Sådant ser man även på nyare bilar, tyvärr måste jag säga!
Man "rostskyddar" allt, innerskärmar, avgasystem precis allt! Men så fort man "öppnar" bilen genom att t ex demontera en innerskärm eller river en dörrsida inser man hur pass illa ställt det är med kunskaperna kring rostskydd. Och varför är det alltid denna svarta, äckliga och aldrig torkande skit som sprutas på, detta fastnar enbart där man lagt det och har ingen krypförmåga alls som t ex ett tunnflytande wax har.
Underredsbehandlig kan det väl vara okej, men aldrig sådant i bilen...
Jag säger inte att det är fel att rostskyddsbehandla sin bil, skulle kunna tänka mig att göra så själv om jag kände mig osäker på befintligt. Men då skulle jag göra det själv, demontera paneler, innerskärmar osv för att komma åt där det verkligen behövs och har nån verkan.
De flesta verkar tro att under kommer att ske bara man lämnar bort bilen för en "behandling", i själva verket är det snarare så att många tusenlappar byter ägare i onödan för en falsk säkerhet.