3179
Sök

Är DLS A6 för starkt till 2 MDS G30?

52 Inlägg
22 november 2005
Trådstartare
Kan jag ha detta slutsteget eller kan basarna gå sönder?
Basarna är på 800w styck och slutsteget levererar 870 Watt RMS dvs. 1740 watt max i 2 ohm. Basar 800x2= 1600 watt och slutsteg som lämnar 1740 watt. Kommer detta att gå om jag är försiktig med bas volymkontrollen?
Eller ska jag köpa ett Mac Audio maximus 1.750 som ger 1500 watt max i 2 ohm.(ps. Jag vet att antalet watt inte stämmer så bra på Mds saker alltid)
mac steget och DLS steget kostar ungeför lika mycket om man jämför ett nytt Mac steg och ett begangnat A6 steg.

Mycket tacksam för svar!

764 Inlägg
22 november 2005
G30 basarna ligger på 700W max o 350W rms.

TeQuilla

524 Inlägg
22 november 2005
kör du på A6:an, om de nu e för kraftigt så behöver du ju inte kräma på fullt,,, Bättre me för möe watt på basen än för lite.

52 Inlägg
22 november 2005
Trådstartare
TeQuilla skrev:

ok.... Men det står 800 watt max på lådan...

136 Inlägg
22 november 2005
Poppa aldrig så det låter illa då är det lungt smile

21 761 Inlägg
22 november 2005
Ex-Rated skrev:
TeQuilla skrev:

ok.... Men det står 800 watt max på lådan...

Nja, står det inte 800W RMS, så står det på mds sida.
Hos backesljudbygg står det i alla fall 800W max, 400W RMS på elementen.

Tycker annars som rotel och GrebyAxel, poppa lagom.

2 911 Inlägg
23 november 2005
Jag har kört en låda med 2st G25;or i på ett av mina A6 och då låter de flubber.
basen hänger inte med för fem öre, det blir för mycket, fick köra med 0 gain och 0 boost, då lät de lagomt.

Gick att spela högt som fan, men bas, nja, kontroll, otroligt mycket nej.

Ska du köpa ett A6, gör det när du har riktiga basar.

103 Inlägg
25 november 2005
Dem där G30 basar med bandpasslådor är feltillverkade, sånna där kostar 1500:- nytt på dem flesta MDS butikerna.

Tar du bort ena basen och lägger dit nå planskiva så spelar din 12" bättre

71 Inlägg
25 november 2005
Yariemi skrev:
Dem där G30 basar med bandpasslådor är feltillverkade, sånna där kostar 1500:- nytt på dem flesta MDS butikerna.

Jo men säg något som mds gjort rätt? tongue

859 Inlägg
25 november 2005
Deejay_Alive skrev:
Yariemi skrev:

Ja dom har lyckats etablera sig och bli en av dom största butikerna i Sverige, så något rätt borde dom väl ha gjort? Vi har snappat upp att du inte gillar MDS fler än en gång nu så sluuuta klaga nångång, vad tjänar du på det?

/Theo

71 Inlägg
27 november 2005
Theo skrev:
Deejay_Alive skrev:
Yariemi skrev:

Ja dom har lyckats etablera sig och bli en av dom största butikerna i Sverige, så något rätt borde dom väl ha gjort? Vi har snappat upp att du inte gillar MDS fler än en gång nu så sluuuta klaga nångång, vad tjänar du på det?

/Theo

Jag vill bara försöka få folk att inte slänga ut pengar på saker som inte håller , kolla igenom hela forumet en gång , hur många har inte problem med mds då?? Finns nog ett 50tal inlägg om basar som brinner upp , feltillverkade grejer , slutsteg som skickar ut ström osv. Är det bra kännetecken för ett företag??

71 Inlägg
28 november 2005
bmw750 skrev:
Deejay_Alive skrev:
Theo skrev:

/Theo

Jag vill bara försöka få folk att inte slänga ut pengar på saker som inte håller , kolla igenom hela forumet en gång , hur många har inte problem med mds då?? Finns nog ett 50tal inlägg om basar som brinner upp , feltillverkade grejer , slutsteg som skickar ut ström osv. Är det bra kännetecken för ett företag??

men va har det med saken att göra??
har du en personlig vendetta mot mds??
jag tycker heller inte dom är bra, men det är inte av dina anledningar, utan andra, men jag drar inte upp det hela tiden, dom som vill köra med mds, kör med mds, thats it! så fortsätt inte med din vendetta härinne, säg det till mds med en gång..

återkom när du har nåt vettigt att säga är du snäll, ha en trevlig dag!

det är inte personligt , som sagt vill jag bara få folk att förstå att man inte ska slänga pengar på saker som bara går sönder , är feltillverade och annan skit.. men vill man göra det så gör man det självklart.. bara man vet vad man ger sig in på så..

505 Inlägg
28 november 2005
Deejay_Alive, snälla? Det räcker nu.
Du har säkert påpekat just den där meningen 5 gånger förr här på forumet, och många av oss har redan läst vad du tycker om MDS. Är ditt mål här på garaget.org att ALLA ska få veta vad du tycker om MDS? Bara så du vet så skiter nog dom flesta av oss i det. Och du säger att "det är inte personligt , som sagt vill jag bara få folk att förstå att man inte ska slänga pengar på saker som bara går sönder" Säger som Theo, hur kan de ha blivit såpass stora om dom säljer dyngkvalité? Jag slår vad om att du inte har använt MDS själv i nån vidare stor utvidgning, kanske testat ett steg med en bas som du gainade fullt och spelade sönder, så säger du för dig själv, fan va kass MDS är... Sedan har du hört polarna säga samma sak för att det hände ännu en till.. Men vad använder du Deejay? DLS? Rockford? Eller kanske Boschmann?

Nu till tråden, X-Rated, nu är det så att om du har ett DLS Steg så räknas inte watten alls likadant som på MDS prylar, så watten behöver du inte bry dig om att kika, det går utmärkt att driva dom basarna men du kanske inte behöver dra på full effekt? Säger som de tidigare har gjort, du kan ju spela på bra, fast inte mer än att det låter illa. För då är det ju på bristningsgränsen vad dina MDS:are tål:)

*Ändrade lite stavfel, vart frustrerad när jag skrev:)
Senast redigerat av Spawner (28 november 2005)

Calibra Turbo 4x4

494 Inlägg
28 november 2005
så vitt jag har hört och upplevt är de bättre med ett steg som har dubbla watten imot basarna , de är bara ett ricktmärke på en höfft sådär!tongue

för risken är väll större att ha sönder basarna med ett för klent steg än med ett för starkt steg. om du inte tänker lira db drag så tror ja inte du behöver oroa dig du lär höra när de börjar låta ill och tror inte du vill sitta i bilen vid de ljudvolymerna !
jag hade ett par antika basar som jag körde på ett kasst 4 kanals steg resultatet blev att basarna lät jätte illa och steget var överhettat sen bytta jag till ett steg som på pappret gav ut basarnas max watt fast i rms:P och de blev mina basara som alla hånade ricktigt respekt ingivande!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

10 287 Inlägg
28 november 2005
Mjäää....

Ett korrekt designat slutsteg som är för klent skall inte köra sönder några basar. Detta är en skröna.

Däremot så får man passa sig med kombinationen starkt steg - bas som tål typ halva effekten , i kombination med portad låda (basreflex). Här måste man ha tungan i rätt mun och få reda på vilken x-max elementet har gentemot vilken x-max man får i lådan vid nedre gränsfrekvens och vid märkeffekt. Sedan får man så lov att sätta ett HP filter som skär strax under avstämningsfrekvensen för att inte slå sönder basarna.

Mvh
Göran

P.S Jag kan i o f s utan problem steka en 600W bas med ett 300W steg. Detta gör man genom att mata ren sinus 300W på så hög frekvens att konen står stilla så att man inte får någon kylning av att konen rör sig. Då är det bara att låta skiten stå tills talspolen brinner upp. Men detta är inte normal användning direkt...

Vogge skrev:
så vitt jag har hört och upplevt är de bättre med ett steg som har dubbla watten imot basarna , de är bara ett ricktmärke på en höfft sådär!tongue

för risken är väll större att ha sönder basarna med ett för klent steg än med ett för starkt steg. om du inte tänker lira db drag så tror ja inte du behöver oroa dig du lär höra när de börjar låta ill och tror inte du vill sitta i bilen vid de ljudvolymerna !
jag hade ett par antika basar som jag körde på ett kasst 4 kanals steg resultatet blev att basarna lät jätte illa och steget var överhettat sen bytta jag till ett steg som på pappret gav ut basarnas max watt fast i rms:P och de blev mina basara som alla hånade ricktigt respekt ingivande!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

103 Inlägg
28 november 2005
Konstruktiv kritik kan man komma med tycker jag.
Senast redigerat av Yariemi (28 november 2005)

424 Inlägg
28 november 2005
fan jag kör ju min 10" bas (en boston pro som tål 1000watt max enligt tillverkaren) med mitt fyrkanals steg (macaudio) på 600 watt, jag har ju bryggat basen så den får väl cirka 300 watt.

Mitt ljud låter skit, kan detta vara anledningen?

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
28 november 2005
???...vad skulle vara anledningen?

Att du har för klent steg?

Berätta mera, låter det skit när steget klipper så är det helt normalt - det brukar låta skit då, men låter det skit på lägre nivåer så har det inget med stegets maxeffekt att göra.

/Göran

parayaCar skrev:
fan jag kör ju min 10" bas (en boston pro som tål 1000watt max enligt tillverkaren) med mitt fyrkanals steg (macaudio) på 600 watt, jag har ju bryggat basen så den får väl cirka 300 watt.

Mitt ljud låter skit, kan detta vara anledningen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

494 Inlägg
28 november 2005
eh de jag mena med att basarna kunde gå sönder med ett för klent steg var just de dära med att de inte fick någon kylning och de som Sharky skrev ,

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

391 Inlägg
28 november 2005
man kan aldrig ha för starkt steg,   det är värre om det är för klent,  sen är det upp till dig att inte kräma på för mycket!

Sök