3292
Sök

Extrembudget till fram/baksystem

Inte Feltema
156 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Hej hej!

Har nyligen köpt mig en gammal Volvo 245.. Mycket småfix, däribland stereo. Jag är både arbetslös och skapligt pank, men det är klart man ska åka bakhjulsdrivet och dunka i vinter ändå..

Till saken.. Jag får låna en rejäl baslåda med Pioneerbas på 1000wrms som drivs av ett Hifonicssteg på 900wrms.. Kanon! Men fram/baksystem är ju åt helsike nu, typ, originalskrap. Så, nya högtalare måste jag köpa. Men det får bli megabudget, och här är mitt problem. Egentligen så är jag nöjd så länge det inte skrapar, men man vill ju ändå försöka få det bästa för pengarna.. Fram ska det vara 5,25" och bak 4".. De ska drivas på stereoeffekten på 50w förresten.

Jag har tittat närmare på t.ex. Prosons (http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1390) element, verkar ju mkt prisvärt. Hört deras 10" basar och det verkar vara väldigt mycket för pengarna. 2x4" och 2x5,25" kostar 447:- inkl frakt, och billigare än så hittar man väl inte. Om man sen klättrar någon hundralapp så kan man väl få tag på skapliga Pioneer från Tyskland, t.ex. http://www.caraudio24.de/.. Frågan är bara vad som är mest prisvärt. smile Min budget är absolut max 800:- för frakt och allt.

Tack på förhand! smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL

2 600 Inlägg
28 december 2007
som du säkert vet så är det ju inte 50 watt i din vanliga stereo kankse en 19 watt tongue men jag skulle nog valt proson fakstikt tro dom är pris värda smile lycka till

gör som jag kör gubba racer=)

43 Inlägg
28 december 2007
nu har jag aldrig lyssnat på proson högtalarna så om dem kan jag inte uttala mig om men
t ex DLS, Dragster, Alpine.. de finns många vettiga coaxialer för runt 500-800 leta lite mer och så tror ja du hittar något roligt
eller

Varningar. 36
1 200 Inlägg
28 december 2007
Jag har 2x10" proson basar som helt klart levererar bra med tanke på priset så dom där är nog inte så tokiga även fast det är lite okänt märke än så länge men dom bildar sig nog ett rykte och blir större med tiden dom med.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
28 december 2007
Jaga runt i lite bilar på skroten, där kan du säkert hitta något vettigt för en femtiolapp. . .

- V8 - 4 ever . . .

Diamond
540 Inlägg
28 december 2007
joo.. det är nog sant de..   skroten låter som en bra affär;) hitta snygga 14" fälgar till tjejens bil för 800kr liksom.. såå det borde vara helt okej med högtalara me.. hehe

I'm Rick James Bitch!

Inte Feltema
156 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Tack för svaren!

Ja, jag har väl kikat över lite DLS och grejer, men jag tycker det verkar tufft att komma under 800 för fyra såna? Frågan är ju var också.. smile

Skroten kan jag välan ta en titt på, men det mesta bra lär väl vara urplockat förstås. Men jag ska kika! smile

Fler tips tas gärna emot..

1 400 Inlägg
29 december 2007
Med den ekonomin blir dett inte mycket till högtalare. KICKER impulse 5.25 kitt som framsystem för 595 kronor på rea nu skulle vara ett bra alternativ. och skippa "4"tumarna bak. Dom kan du köpa när ekonomin blir bättre. Det är betydligt viktigare med ett bra framsystem.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Inte Feltema
156 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Sant. Men som jag sa, jag är nöjd så länge det inte skrapar.. Dörrarna och dämpning, fästen och allt är så dåligt i en original 240.. roll Det blir svårt att få det att låta bra utan att bygga om. Men jag antar att det är på dbakuten du sett det där? Jag var in och kikade och blev sugen på att spräcka budgeten rejält och köpa till ett Kenwood-steg till det där kittet. Men det skulle bli 1440:- totalt med frakt (250:- frakt! neutral), och det var lite att ta i. OCH, man kan tydligen inte beställa ordrar under 1000:-, så det sket sig ju totalt att köpa bara högtalarna.. sad
Senast redigerat av DiskBengt (29 december 2007)

1 400 Inlägg
29 december 2007
Inga problem att beställa under 1000:-. Det blir bara lite högre porto (190 kr) om man beställer varor under 2500:-. Men skicka ett mail till Björn och fråga för säkerhets skull

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Inte Feltema
156 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Akej! Well, jag fick lov att välja det för mig billigaste kända alternativet; Proson. Beställde igår. Hoppas på det bästa, kan skriva hur det lät sen för framtida köpare.. Lär då låta mycket bättre än det som sitter där nu.
Senast redigerat av DiskBengt (6 januari 2008)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
6 januari 2008
Ja! Raportera sen så jag vet hur dom låter. För isåfall beställer jag också!

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

med lem
1 925 Inlägg
6 januari 2008
diamond_ skrev:
joo.. det är nog sant de..   skroten låter som en bra affär;) hitta snygga 14" fälgar till tjejens bil för 800kr liksom.. såå det borde vara helt okej med högtalara me.. hehe

det lät dyrt tongue i fredags köpte jag 4st super Dtm fälgar, 17" o 8,5" breda för 200 kr styck big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Inte Feltema
156 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
TFkarlsson: Will do!

_fillan_: Ja jävlar! Var hittar man det?!

4 Inlägg
6 januari 2008
_fillan_ skrev:
diamond_ skrev:

det lät dyrt tongue i fredags köpte jag 4st super Dtm fälgar, 17" o 8,5" breda för 200 kr styck big_smile

Snacka om blåsning köpte 4st 19" med nya däck för 150kr st!!

85 Inlägg
7 januari 2008
kika brl´s gas kit, dom oranga. hört att dom ska spela rätt ok! man får väll va man betalar för=) mvh krisse

VW PASSAT CARBONIZE EDITION
RE AUDIO - U-DIMENSION - ECLIPSE
KRISSE tackar ,calle på carbonize, TTX bygg i grums .mm

Inte Feltema
156 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
Nu är de iskruvade och inspelade! Och det låter okej. Alla seriösa skulle nog skratta, men jag är nöjd för slanten. Volvodörrarna är totalt sämst på att ge rätt resonans så allt kan man väl inte skylla på högtalarna. Men det låter skapligt och det går att spela högt utan att det låter illa. Rekommenderas absolut för den lilla pengen!

Sök