2387
Sök

Är det värt att chippa min e36?

Avstängd
298 Inlägg
4 januari 2008
#21
Smajly skrev:
Va fan har du själv i skallen? Knasst! Har inget med tråden att göra. Han köper va han vill.

förbannat mycket
själv då?

visst köper han vad han vill men grabben är inte smart det är det jag säger.
är man ute efter effekt då köper man ingen 318 från början!
Senast redigerat av PG (4 januari 2008)

Hydraulik/Bil Elektriker
26 Inlägg
4 januari 2008
#22
beemern skrev:
mr_niclas skrev:
Lindberg88 skrev:
Skit i att chippa, så gott som meningslöst på en sugmotor.
Ska du verkligen göra nått med den så finns det 2 vettiga alternativ
318is motor
alt
dr. schrick kam
extraktor

tjenare ja lånar tråden lite;) ja har letat efter den här dr. schrick kammen till E36 325i ett tag..
du vet inte nån bra återförsäljare som säljer såna till hyffsat pris?
mvh.

motornord.se bättre ställe hittar du inte...

Thx:Dbig_smilebig_smile


213 Inlägg
4 januari 2008
#23
chippa om du vill wink
men som sakt det ger mkt större efekt på en turbo motor.
men trimma är inte biligt oavsett vilken bil du ska trimma tongue
så de är bara fram med stora plånboken big_smile

huh?
10 427 Inlägg
4 januari 2008
#24
Hur många är det som har provat att chippa sin sugis då? wink
..ingen.. eller ?

Kanske tjänar in dom där 3000 kronorna snabbt på sänkt förbrukning.

Halvt OT:
Chip till Volvo 740 GLT 16 Valve ska ge lite bättre drag på lägre varv
och lägre förbrukning enligt folk som verkligen har chippat tänd & bränslebox.
Så jag funderar helt klart på att chippa min sugis, kostar bara 2000.


Sen finns ju alltid extraktorgrenrör som folk nämner, men blir ju lite mer meck & pengar.
[~7000:-]

Edit:

Sen tycker jag folk borde uppmuntra istället för trycka ned smile
Är ju tufft med en optimerad 318! smile
Senast redigerat av steifan (4 januari 2008)


huh?
10 427 Inlägg
4 januari 2008
#25
torpis skrev:
..lätta fälgar

Det där med fälgar tror jag många missar och förbiser helt!
Bra att du nämner det!


BMW Power
2 362 Inlägg
4 januari 2008
#26
Bara byta maskin först, sen tänka på effekten.. ganska hopplöst o köpa ett chipp till sådan slö bil som den ändå är från första början.

BMW, bogsering med wire :/

buffys
4 januari 2008
#27
steifan skrev:
Sen tycker jag folk borde uppmuntra istället för trycka ned smile
Är ju tufft med en optimerad 318! smile

Trycka ner är det väl ingen som gjort? Han ställde ju en fråga om det var värt det, o majoriteten svarar nej! Sen om han vill göra det ändå för att t.ex lära sig om motorer o bilar, eller bara för att "optimera" är det väl kanon! wink

Men tryckt ner honom har ingen gjort va ja kan se iaf wink

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
4 januari 2008
#28
hur kan ni inte säga att det ger något, ca tio procents effektökning är väl jäkligt bra för det priset?

säger har du råd och är sugen varför inte? du bör känna rätt så stor skillnad tror jag, blir ju ingen raket men skillnad blir det


Avstängd
40 Inlägg
4 januari 2008
#29
PG skrev:
Smajly skrev:
Va fan har du själv i skallen? Knasst! Har inget med tråden att göra. Han köper va han vill.

förbannat mycket
själv då?

visst köper han vad han vill men grabben är inte smart det är det jag säger.
är man ute efter effekt då köper man ingen 318 från början!

Om grabben gillar 318 låt han ha de fina bilar  o trofan man inte köper en asdyr bild till första bil om man inte sover på pengar .. Vem har sagt att de inte går få en 318 snabb + han kanske inte vill ha värdens snabbaste bil. Låt grabben va  o tryck inte ner han "köp en annan bil". Han e nöjd me den han bara undrade om de va lönt o chippa den...

Kawasaki KX

945 Inlägg
4 januari 2008
#30
Helt OT d här: En effekt ökning kan Aldrig ledas till en miskad bensinförbrukning, det som eventuellt kan minska förbrukningen är att du får bättre vrid och kanske därmed ändrar din körstil.
Men så länge du gillar att gasa och gör det mycke så kommer du att få högre bensin förbrukning....säger sig självt egentligen. Gör det inte?
Mer luft å du måste tillföra mer soppa, annars så kommer motorn å gå magert å d e fan inte bra. Finns säkert många här inne som har åkt med för mager blandning och kan berätta vad som kan hända då! big_smile

blinka blått om du vill rejsa!

15 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#31
"är man ute efter effekt då köper man ingen 318 från början!"

Om jag hade vart det så hade jag köpt nån av alla 325/28 jag vart & tittat på! LÄS!
Jag vill ha min bil ingen annan, å jag ställde en fråga, behöver INTE kommentarer som "köp en ny bil" eller "dumt val". Som sagt läs ordentligt..

Tack till alla som hjälper med vettiga råd & tips!
Jag ska chippa den! Sen får vi se vad nästa steg blir, kanske startar en ny tråd då smile

Tack alla!

signing out


15 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
#32
"han e nöjd me den han bara undrade om de va lönt o chippa den"

precis..


2 126 Inlägg
4 januari 2008
#33
TTTTT skrev:
Helt OT d här: En effekt ökning kan Aldrig ledas till en miskad bensinförbrukning, det som eventuellt kan minska förbrukningen är att du får bättre vrid och kanske därmed ändrar din körstil.
Men så länge du gillar att gasa och gör det mycke så kommer du att få högre bensin förbrukning....säger sig självt egentligen. Gör det inte?
Mer luft å du måste tillföra mer soppa, annars så kommer motorn å gå magert å d e fan inte bra. Finns säkert många här inne som har åkt med för mager blandning och kan berätta vad som kan hända då! big_smile

Finns nåt som heter optimering som i sin tur kan leda till mer hk o lägre bensinförbrukning!!!
Tror du att programvaran i din bil e optimerad från fabrik?


BMW-328I
4 januari 2008
#34
Ingen ide att chippa en sugis komis, lita på mig du kommer ej märka någon skillnad! Annan sak om du har en chippad M3 osv, men inte en 318 tyvärr. Spara pengarna, glid runt i din fina BMW 1 sommar och när du tröttnat på leksaksmotorn då säljer du den och köper nåt riktigt, så slipper du töntiga chip!

Hehe, säger jag som även har en chippad 9-5a smile

945 Inlägg
4 januari 2008
#35
Big_JN skrev:
TTTTT skrev:
Helt OT d här: En effekt ökning kan Aldrig ledas till en miskad bensinförbrukning, det som eventuellt kan minska förbrukningen är att du får bättre vrid och kanske därmed ändrar din körstil.
Men så länge du gillar att gasa och gör det mycke så kommer du att få högre bensin förbrukning....säger sig självt egentligen. Gör det inte?
Mer luft å du måste tillföra mer soppa, annars så kommer motorn å gå magert å d e fan inte bra. Finns säkert många här inne som har åkt med för mager blandning och kan berätta vad som kan hända då! big_smile

Finns nåt som heter optimering som i sin tur kan leda till mer hk o lägre bensinförbrukning!!!
Tror du att programvaran i din bil e optimerad från fabrik?

vill du har mer effekt altså Hk så måste du tillföra mer luft och soppa,jajg har en chippad bil så jag vet nog vad jag snackar om, men förklara gärna din teori om hur du får mer hästar utan att tillföra mer soppa. Optimera eler kalla det vad du vill, men vill du åka fortare utan att trycka i mer soppa så tycker jag att du ska fortsätta och krama kudden, Dröm vidare!

blinka blått om du vill rejsa!

huh?
10 427 Inlägg
4 januari 2008
#36
Här har vi en mappning av en trimmad Volvo 740 GL (B230F) före och efter optimering:

http://www.forumbilder.se/images/IMG_5368_resize.jpg

Fastmoving? @ Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum

Som mest 13.5 hk (@ 2000 varv) mer.. osv osv

Visserligen en rätt så ändrad motor, men visar ju att lite småtuning kan ge en del.
Men visst, en originalmotor är väl en annan sak.


Schysst tråd på Turbobricks-forumet om chiptrimning (främst turbo då naturligtvis, sen gäller det väl container-motorer) skriven av en av herrarna som jobbar på Hi Tuning (lol):
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

Lite citat:

"Q: What are the gains?

A: For all chips, better driveability and overall power. It will gain "more area under the curve" so to speak. The chips make the car perform it´s best and that is how it should have been from the factory, but Volvo had to factor in a lot of variables such as negligent mainetance etc. and still make the car work at all. That is why the stock chips lack so much power and driveability.

Q: What is "Stage 0"?

A: It is the basic things you should do to/for your car to keep it in good shape before doing any modifications. This usually means to keep the engine clean inside and out, new/good oil, new/good air filter, running good gas, using new/good spark plugs, using new/good spark plug wires, using new/good distributor, keeping all the electrical connections clean and the wires whole, keeping the mechanical components clean and functioning, using a new/good timing belt, using new/good auxilliary belts etc. Don´t ask me about problems with the chips unless you have "Stage 0" in order.


Thorssa
4 januari 2008
#37
Jag chippade min 323i -96 bara för att testa om det blev nån skillnad. Blev en liten skillnad men den var så marginell att jag inte skulle göra om det trots att jag bara betalade 2000 kr. Det var framförallt när det var kallt ute som man märkte skillnaden men annars var det svårt att känna. Bensinförbrukningen förbättrades med ca. 0,5 dl/mil så det tar ett tag innan man tjänar in pengarna där!

TTTTT: Anledningen till att förbrukningen sänks är att när du höjer effekten så kommer den inte jobba lika hårt för att köra t.ex. 70 km/h. Däremot kommer förbrukningen öka när du trycker på lite, eftersom man chippar för effektens skull så finns risken att du kommer gasa mer än tidigare och på så vis höja den genomsnittliga förbrukningen.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 januari 2008
#38
Tycker jag.. om det ger 5hk är det ju lätt värt 3k.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Zippin 40's
197 Inlägg
5 januari 2008
#39
PG skrev:
köper man en 318 för börja trimma så kan man ju fundera på om man har nåt i skallen smile?
hur kommer det sig att du köper en sån slö bil egentligen?

120hp går ju knappt att köra om med wink

riktigt omoget skrivet...låt honom få göra som han vill utan att få höra uppkäftiga kommentarer...

"Dieselbilar drar minst bensin"

1 661 Inlägg
5 januari 2008
#40
Thorssa skrev:
Jag chippade min 323i -96 bara för att testa om det blev nån skillnad. Blev en liten skillnad men den var så marginell att jag inte skulle göra om det trots att jag bara betalade 2000 kr. Det var framförallt när det var kallt ute som man märkte skillnaden men annars var det svårt att känna. Bensinförbrukningen förbättrades med ca. 0,5 dl/mil så det tar ett tag innan man tjänar in pengarna där!

TTTTT: Anledningen till att förbrukningen sänks är att när du höjer effekten så kommer den inte jobba lika hårt för att köra t.ex. 70 km/h. Däremot kommer förbrukningen öka när du trycker på lite, eftersom man chippar för effektens skull så finns risken att du kommer gasa mer än tidigare och på så vis höja den genomsnittliga förbrukningen.

hejsan, Som folk skirver så tycker jag inte heller att det är värt.
Som nån sade att man ska ha chipp och extraktorgrenrör så ska ni veta att då måste det va ett chipp som är till för det. Vanliga chipp funkar endast med org motor, har man ändrat nåt så stämmer inte värderna i chippet. Då måste man mappa.

Som TTTTT skiver att förbruknigen sänks pga ökad effekt så är även det fel.
Förbrukningen sänks för att chiptillverkarna tar bort säkerhetsmarginaler som tillverkarna lagt in för att skydda motorn, ex lite fet blandning vid vissa varv.

MVH


Sök