2527
Sök

Volvo 850 T5 (225hk) Vs Saab 9-3 (210hk)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 november 2008
#161
Volvo 850/855 T5-R & S70/V70 T5

Motortyp:  Tvärställd 5 cylindrig turboladdad motor med 20 ventiler

Motorbeteckning: B 5234 T4 (man) T5 (aut)

Cylindervolym:  (cm3)  2319cc

Max effekt, hk/varv per minut:     (250) 5.400 (man), (240) 5.600 (aut)

Max vridmoment, Nm/varv per minut:     350/2.400-5.000 (man), 300/2.000-5.600 (aut), ((330 (S70/V70 R aut))

Växellåda:  5-växlad (man), 4-växlad inkl. överväxel och lockup (aut)

Drift: Framhjulsdrift

Acc: 0-100 km/h (sek), 4-d/5-d     6,7/6,8 (man), 7,5/7,6 (aut)

Toppfart (km/h): 4-d/5-d     250 (man), 235 (aut)

Liter/100 km/h: man/aut     11,4

Färger: Röd eller svart (850/855 R), Saffran eller svart (S70/V70 R)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Volvo 850/855 Turbo

Motortyp     Tvärställd 5 cylindrig turboladdad motor med 20 ventiler

Motorbeteckning     B 5234 T1

Cylindervolym (cm3)     2319

Max effekt, hk/varv per minut     (225) 5.280

Max vridmoment, Nm/varv per minut     300/2.000-5280

Växellåda     5-växlad (man), 4-växlad inkl. överväxel och lockup (aut)

Drift     Framhjulsdrift

Acc. 0-100 km/h, 4-d/5-d (sek)     7,4/7,5 (man), 7,7/7,8 (aut)

Toppfart (km/h)     240 (man), 230 (aut)
Senast redigerat av -Mackan- (12 november 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
13 november 2008
#162
Detta är det jag kan hitta om Saaben men det verkar vara 4-hjulsdrift dock och fel årsm, men det ger en hint iallafall:

2.0T XWD 210 hk
   
Miljöklass    2005

Motortyp   4-cylindrig turbo.

Cylindervolym    1,998 dm3.

Max effekt EEC        154kW (210hk) vid 5300r/min.

Max vridmoment EEC        300 Nm mellan 2500-4000r/min.

Rekommenderat bränsle        95 oktan (min. 91).

Toppfart        235km/h; aut. 225km/h.

0 till 100 km/h        8,3; aut. 9,4sek.

Omkörning, man    60 till 100km/h på 4:e växeln 7,8sek. 80 till 120km/h på 5:e växeln 10,2sek.

Bränsleförbrukning l/100 km*    11,9/6,6/8,5; aut. 14,9/7,1/9,9

Koldioxidutsläpp (CO2) g/km*    283/158/205; aut. 355/169/238

Detta är allt jag kan hitta, modellen har iaf 210hk, saxat ifrån Saabs egna hemsida.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
13 november 2008
#163
Fredrik-79 skrev:
Bara en fråga till alla volvo fantaster om lådor.
Hur många av era lådor har fått tåle vridmoment över 420 Nm vid steg 1?
Vid steg 3 är de dags för kopplingen och då är de över 450 Nm om man tar bästa kopplingen från saab.
Mitt tips är saab vinner på bättre vrid i botten.

MVH

F

jag kör steg3 med 300hk och 435nm och aut låda det fungerar..steg 3 kör man med orginal 850R lamell och tryckplatta på en orginal m56låda utan problem

sen bör man inte jämföra steg1 osv mellan olika biltillverkare det beror helt på
vad just den trimmaren kör för olika steg

tex steg 3 på en 850 är enbart 3" främre rör 3" racekat 3" system och öppet filter och ett chipp
då sitter det ett litet fjolligt mitzu 15T aggregat orginal

just med saaben tror jag dom mesta är medvetna att dom gjorde bra motorer
men jag har inte sätt många 500hk saab motorer medans det sitter i var och varannan volvo
som dessutom verkar vara riktigt driftsäkra med orginal växelåda och allt
bortsätt från M59 lådan som rasar ganska ofta pga diffen brukar titta ut lite lätt genom lådans hus ibland smile dock inte speciellt effekt relaterat

Kör fort så hinner inget hända...

2 164 Inlägg
13 november 2008
#164
Growe skrev:
Fredrik-79 skrev:
Bara en fråga till alla volvo fantaster om lådor.
Hur många av era lådor har fått tåle vridmoment över 420 Nm vid steg 1?
Vid steg 3 är de dags för kopplingen och då är de över 450 Nm om man tar bästa kopplingen från saab.
Mitt tips är saab vinner på bättre vrid i botten.

MVH

F

jag kör steg3 med 300hk och 435nm och aut låda det fungerar..steg 3 kör man med orginal 850R lamell och tryckplatta på en orginal m56låda utan problem

sen bör man inte jämföra steg1 osv mellan olika biltillverkare det beror helt på
vad just den trimmaren kör för olika steg

tex steg 3 på en 850 är enbart 3" främre rör 3" racekat 3" system och öppet filter och ett chipp
då sitter det ett litet fjolligt mitzu 15T aggregat orginal

just med saaben tror jag dom mesta är medvetna att dom gjorde bra motorer
men jag har inte sätt många 500hk saab motorer medans det sitter i var och varannan volvo
som dessutom verkar vara riktigt driftsäkra med orginal växelåda och allt
bortsätt från M59 lådan som rasar ganska ofta pga diffen brukar titta ut lite lätt genom lådans hus ibland smile dock inte speciellt effekt relaterat

Låter ju som 9000 lådan.
Diffen som är svagaste punkten.
Går att köra utan problem med 400hk med diff och oljebyten så då är de ju samma problem på lådorna.

MVH

F


1 497 Inlägg
13 november 2008
#165

187 Inlägg
13 november 2008
#166
SAAB-växellådor kontra Volvo har avhandlats med sakliga fakta här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 99&p=1

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 november 2008
#167
AxlSam skrev:
Donvito skrev:
Men jag tvekar däremot inte på att volvons drivlina är bättre än saabens.

Det var väl OG900 som gav Saab sitt dåliga rykte om kass lådor..
Fråga Phonic om hur många lådor han blåste i sin T5!
Finns X antal Saabar som kör med den effekten och original lådor också.

Så att Volvos låder är så extremt mycket bättre vet jag inte

Phonic gillade att göra 1-hjulsburnouts i 150km/h+ utan diffbroms. wink
Det kan ha något med saken att göra.

Ingen låda håller för enhjul-burnouts, diff-dreven tjongar bara iväg genom kåpan.
En medlem på Nordic R kör med 580hk+ med en M56 låda, som sitter i S/V70 Turbo, det enda som är gjort vid lådan är en quaife-diff, och så förstås bättre koppling, men är i övrigt orörd.


505 hk med 1.05-1.1 BAR på bana och till vardags.
585.7 hk med 1.45 BAR på strip.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fire And Silk
2 254 Inlägg
13 november 2008
#168
http://www.garaget.org/video/gvh209kji0ww

Ljudet smilesmilesmilesmile Helt sinnes!

01:51 Det gillar lådan tror jag big_smile

Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (13 november 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

128 Inlägg
13 november 2008
#169
Motorart  R 5
Hubraum  2319 ccm
Aufladung  Turbo
PS - UMin  225 PS - 5280/Min
Nm - UMin  300 Nm - 2000/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung  5/manuell
Test in ams 1993
Gewicht  - kg
0 - 80 km/h  5,4 s
0 - 100 km/h  7,1 s
0 - 120 km/h  9,9 s
0 - 140 km/h  12,9 s
0 - 160 km/h  17,6 s
0 - 180 km/h  - s
0 - 200 km/h  - s
1 km, stehender Start 27,7 s
Vmax  240 km/h



hittade tyvärr inte något på saaben sad


1 497 Inlägg
13 november 2008
#170
TurbOla skrev:
AxlSam skrev:
Donvito skrev:
Men jag tvekar däremot inte på att volvons drivlina är bättre än saabens.

Det var väl OG900 som gav Saab sitt dåliga rykte om kass lådor..
Fråga Phonic om hur många lådor han blåste i sin T5!
Finns X antal Saabar som kör med den effekten och original lådor också.

Så att Volvos låder är så extremt mycket bättre vet jag inte

Phonic gillade att göra 1-hjulsburnouts i 150km/h+ utan diffbroms. wink
Det kan ha något med saken att göra.

Ingen låda håller för enhjul-burnouts, diff-dreven tjongar bara iväg genom kåpan.
En medlem på Nordic R kör med 580hk+ med en M56 låda, som sitter i S/V70 Turbo, det enda som är gjort vid lådan är en quaife-diff, och så förstås bättre koppling, men är i övrigt orörd.


505 hk med 1.05-1.1 BAR på bana och till vardags.
585.7 hk med 1.45 BAR på strip.

Ja visst!
Men då har du samma problem på Volvo-lådan som Saab-lådan va?
För det är ju diffen som ger sig på Saab-lådorna också..

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 november 2008
#171
AxlSam skrev:
Ja visst!
Men då har du samma problem på Volvo-lådan som Saab-lådan va?
För det är ju diffen som ger sig på Saab-lådorna också..

Jag kan inte mycket om Saabs lådor, men det spelar ingen roll, ingen växellåda tycker om enhjulburnouts, och det gäller bakhjulsdrivna bilar med, där dreven i bakaxeln viner som jetplan vid enhjulburnouts. roll

Därför kom Volvo med M59 lådan. smile
http://i115.photobucket.com/albums/n296/Turbo-Fredde/th_MOV03113.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
13 november 2008
#172
viktore skrev:
Lite fakta för omväxlings skull:

Org. 9-3 aero 210hk gör 0-100 på 7.7s
Org. T5 gör det på 7.4s.

Finns det nån som har bevis på att en 9-3a fimpar T5an så shoot.
Jag lägger ihop 1+1 och påstår att T5an är snabbare 0-100. Har någon annan fakta på ett intervall där 9-3an då kör ifrån T5an?

Tills dess så betraktar iaf jag allt annat som partiska påståenden wink

där har du fel..org. 9-3 aero  210 hk gör 0-100 på 7.3 sek..vem har lurat dig?

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

187 Inlägg
13 november 2008
#173
zijaa skrev:
viktore skrev:
Lite fakta för omväxlings skull:

Org. 9-3 aero 210hk gör 0-100 på 7.7s
Org. T5 gör det på 7.4s.

Finns det nån som har bevis på att en 9-3a fimpar T5an så shoot.
Jag lägger ihop 1+1 och påstår att T5an är snabbare 0-100. Har någon annan fakta på ett intervall där 9-3an då kör ifrån T5an?

Tills dess så betraktar iaf jag allt annat som partiska påståenden wink

där har du fel..org. 9-3 aero  210 hk gör 0-100 på 7.3 sek..vem har lurat dig?

Tror inte någon har lurat mig, då jag vet att det är fabrikssiffrorna. OG 9-3 med 205hk gör däremot 0-100 på 7.3s enligt fabrik, förmodligen blandar du ihop dessa modellerna.

1 497 Inlägg
13 november 2008
#174
TurbOla skrev:
Jag kan inte mycket om Saabs lådor, men det spelar ingen roll, ingen växellåda tycker om enhjulburnouts, och det gäller bakhjulsdrivna bilar med, där dreven i bakaxeln viner som jetplan vid enhjulburnouts. roll

Precis.
Sköter man en låda och kör med huvudet är det ingen större skillnad på dem. Varken volvo eller saab.
Så allt skitsnack om att Saab har kass lådor skall man allt ta med en nypa salt.

509 Inlägg
8 januari 2009
#175
henrik350 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=5ZpT8UlzacI

Hade saaben haft slicks som volvon har å om föraren kunde köra med så hade de nog vart mer lika. Förlorar bara en massa tid på å släppa gasen om de spinner, bättre å bara ösa på som han i volvon gör.

Vet att detta är en gammal tråd.

189 Inlägg
8 januari 2009
#176
Har haft en Saab 93aero -01a, och har just nu en T5a och jag tycker dom gick ganska så lika, enda skillnaden var när man kom upp lite fart, runt 150-200.. då tycker jag att volvon går mycket bättre...
Kompisen har dock den nya 93 aero ss och den kör ifrån min T5a rätt enkelt.. dock är min automat smile


Inläggskritiker
990 Inlägg
9 januari 2009
#177
P-G skrev:
Min förra 850 va en 226hästars T5a, jag drog en kompis med den och han har en sån Saab 9-3a.

Körde mot ett par T5or med min Aero när den var helt orginal, 9000 Aero har iaf mer vrid än volvo 5an, trots en cyl mindre smile
Dvs t5an hängde inte med, det stack på bra faktiskt. T5an kanske var slutkörd.
Men denna tråd kommer bara balla ur som alla Saab vs volvo.
Dock tycker ja 93ss aero är rätt slö orginal, gentemot 9000 aero.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

OEM <3
6 957 Inlägg
9 januari 2009
#178
Hammarslag skrev:
P-G skrev:
Min förra 850 va en 226hästars T5a, jag drog en kompis med den och han har en sån Saab 9-3a.

Körde mot ett par T5or med min Aero när den var helt orginal, 9000 Aero har iaf mer vrid än volvo 5an, trots en cyl mindre smile
Dvs t5an hängde inte med, det stack på bra faktiskt. T5an kanske var slutkörd.
Men denna tråd kommer bara balla ur som alla Saab vs volvo.
Dock tycker ja 93ss aero är rätt slö orginal, gentemot 9000 aero.

9000 har ju dedär gamla goa turborycket, pang så kommer allt på en gång tongue
I 9-3an känns inte knuffen riktigt så hårt tongue

Skulle ta T5:an för pris å ljudets skull
9-3:an för komfort å utseende

Mvh
Senast redigerat av Bjork (9 januari 2009)

OEM <3

Saabvilde!
1 708 Inlägg
9 januari 2009
#179
villon skrev:
Rushman skrev:
Volvo gör traktorer, Saab gör jetplan... wink btw så är Saab ruskigt snabba runt 80-160km/h

Saab må göra Jetplan, men det är volvo som gör motorerna till dem!



Jaha du, det är därför SAAB planen störtar hela tiden då? wink)

Jepp, vet att det var OT, så ingen behöver grina ögonen av sig för detta.


Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

509 Inlägg
9 januari 2009
#180
Hammarslag skrev:
P-G skrev:
Min förra 850 va en 226hästars T5a, jag drog en kompis med den och han har en sån Saab 9-3a.

Körde mot ett par T5or med min Aero när den var helt orginal, 9000 Aero har iaf mer vrid än volvo 5an, trots en cyl mindre smile
Dvs t5an hängde inte med, det stack på bra faktiskt. T5an kanske var slutkörd.
Men denna tråd kommer bara balla ur som alla Saab vs volvo.
Dock tycker ja 93ss aero är rätt slö orginal, gentemot 9000 aero.

Saab har väl alltid vart lite snabbare än volvo orginal? Om man gämför bilar av samma årgång.


Sök