Det jag ist. kan se som problem är att du har haft just gummi kuddarna.
jag kan inte förstå hur detta skulle kunna förvärra saken men som du sa så är det förmodligen brist på kvalite då.. det var en stor spole inne í steget som ett ben hade vibrerat av. anledningen bör ha varit att limmet som skulle hålla spolen på plats var dåligt utfört, hade släppt från kretskortet.
men om du är sugen på att berätta hur du menar med att gummikuddarna kan ha förvärrat saken skulle jag bli glad och kanske föreslå en annan lösning då jag inte kan ha steget monterat på något annat än baksidan av baslådan..kanske nån filtmatta emellan?
det är lätt hännt att de skakar itu. vad jag jag har hört ska det bara bli värre eftersom lodet i nytillverkade slutsteg numera ska vara miljö certifierat. och detta innebär att dom tar bort matereal från lodet som gör att komponenterna inte sitter lika bra på kortet.
Det är inga problem att ha stegen på lådan, bygg i rejält material och sätt fast ordentligt. känn på lådan någon gång när ni spelar högt, så kommer ni känna att den känns nästan ingetting på lådan.
Kan väl kanske bero lite på hur lådan är byggd? som någon sa, lägger jag handen på min låda med riktigt hög volym vibrerar den knappt alls... Är byggd i 22mm mdf
Ingen som lyckats spela loss bakluckan än? Gjorde det på en gammal Vectra jag hade för ca tio år sen.
Mitt steg ligger på skuffgovet med karborreband. Har inte skakat sönder sen jag fick det.. Det är väl tjaa.... 7 år gammalt. Och har drivit en 12" bas, två 8" basar, och nu en stark 10" bas.
Är ganska nöjd med bilen jag har nu. Enda bilen som jag har haft med baslåda som inte skallrar nånting på utsidan. Skööönt. Finns inget värre än när man hör bilar som skramlar som fan.
Nej men jag har spelet så att bagageluckan gick i baklås ; )
haft stegen monterat på baslådan ialla bilar jag ägt, aldrig hänt nått! bästa stället man kan sätta steget är på baslådan IMO. då behöver man ju inte göra åverkan på bilen lika mkt
Olika material har olika resonansfrekvenser. Gummikuddarnas hårdhet tillsammans med massan på slutstegen kan göra så att amplituden på skakningarna blir större.
/Göran
vw_performance skrev:
men om du är sugen på att berätta hur du menar med att gummikuddarna kan ha förvärrat saken
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
det är nog rätt olika från låda till låda, på min känner man inte så mycket på själva lådan när man spelar på bra...å det har inte krånglat hitills så varför lägga ner massa tid på att ändra det!?
Ingen som lyckats spela loss bakluckan än? Gjorde det på en gammal Vectra jag hade för ca tio år sen.
Mitt steg ligger på skuffgovet med karborreband. Har inte skakat sönder sen jag fick det.. Det är väl tjaa.... 7 år gammalt. Och har drivit en 12" bas, två 8" basar, och nu en stark 10" bas.
Är ganska nöjd med bilen jag har nu. Enda bilen som jag har haft med baslåda som inte skallrar nånting på utsidan. Skööönt. Finns inget värre än när man hör bilar som skramlar som fan.
Nej men jag har spelet så att bagageluckan gick i baklås ; )
Det är ju helt godkänt!
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Olika material har olika resonansfrekvenser. Gummikuddarnas hårdhet tillsammans med massan på slutstegen kan göra så att amplituden på skakningarna blir större.
/Göran
vw_performance skrev:
men om du är sugen på att berätta hur du menar med att gummikuddarna kan ha förvärrat saken
Jag tror det va så jag menade oxå, dock inte med så "fina" ord Men en sak som jag tror isf. kan hjälpa dej är att du montera dem på brickor i plåt/järn mellan lådan och steget så det blir lite mellanrum. Detta kommer isf. fungera som en sämre "spike" som man har till hemma högtalare. Då kommer steget få mindre kontakt med lådan, fast du kommer ändå kunna skruva steget lika hårt som om du montera och skruvar det rakt på lådan.
Kan väl kanske bero lite på hur lådan är byggd? som någon sa, lägger jag handen på min låda med riktigt hög volym vibrerar den knappt alls... Är byggd i 22mm mdf
Har haft mina 2 steg på en baslåda med dubbla 12" byggd i 22mm mdf ett tag nu. Lådan vibrerar inte mycket alls och stegen är det knappt någon vibration i heller. Beror nog väldigt mycket på hur lådan är byggd och vad du har för nått i lådan samt material...
It's not how you treat your car, It's how you drive it
vill bara tipsa om hur farligt för steget det är att sitta monterat på baslådan. vibrationerna får komponenterna i steget att vibrera vilket förstör lödningar, komponentben m.m.. jag har precis fått mitt steg reparerat efter att det vibrerat sönder. jag hade ändå som försiktighetsårgärd monterat gummikuddar mellan steget och skruven för att dämpa vibrationerna..
mvh//Tommie
vad vare för kvalite på dom lödningarna varnan baslåda har ju stegen på sig... + att som många andra skriver hela bilen vibrerar ju.. jag känner då inte att min låda vibrerar men den är rätt så rejält byggd också...
(kan de inte ha varit att du körde i ett rejält gubb så de slogs lös på de sättet)
blir inte bättre när man sladdar på tor asfalt haha
Jag skulle ju skämmas om det såg ut så där i min bil. Temporärt eller permanent spelar ingen roll, så där gör ingen som kan.
skulle bara prova stegen för å kolla om dom klarade av det och hur det lät är inte direkt nödvändigt att sätta fast stegen så in i helvte för en provspelning plus att jag fått tag på nya steg nu och en polare som ska bygga om hela skuffen
Om lådan vibrerar är den för klent byggd, och du utnyttjar heller inte basens kapacitet. Samma med dörrarna om du har högtalaren monterad där, ju mer den vibrerar desto sämre låter högtalaren i förhållande till vad den kan.
En bidragande faktor kan även vara att du eventuellt skruvade fast slutstegepå baksidan eller liknande så att slutsteget "stod upp", eller hur man skall säga. Ett slutsteg mår troligen bättre av att ligga ned än att vara uppskruvat.
Skulle tro mest på kvalite, en kompis till mig har ett jbl(tror ja) steg som han har i sin blazer och kör i skogen emd och det hoppas och studsar och det funkar även idag felfrtitt. MVH Johan:cool: