2501
Sök

3" helsystem inkl. extractorgrenrör, dumt köp?

Avstängd
653 Inlägg
12 januari 2008
#21
äsch klart du ska behålla det wink tror verkligen inte bilen kmr bli slöare av det, + att du får jävligt skönt ljud med extraktor o det också tongue

Jag har rätt i vad jag än säger.

Son Of Murphy
782 Inlägg
12 januari 2008
#22
Tratan skrev:
Mankan1978 skrev:
Extraktorgrenrör och 2,5" skulle jag köpt faktiskt... 3" gör som alla andra här inne säger, nästan motsatt effekt.
Ang. hästar, så Extraktorgrenrör ger en del. Kanske inte 20-25hk med 3", men kanske en 10-15, om maskin är helt frisk

Okej, vad tycker du om ett 2" system med Extraktorgrenrör då?

Tror du har 2" eller så orginal, men 2,5" är nog det största du kan ha på en sugmotor...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

149 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#23
Jag har hittat en simons återförsäljare i Uppsala (Autoexperten)  det är ett 2,5" system.

länk: http://www.autokatalogen.se/afw/uppsala … ?id=156821
Senast redigerat av Tratan (12 januari 2008)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 januari 2008
#24
Kör på 2,5". 2,25" sitter det orginal wink Extraktor + 2,5" är inte så dumt smile


149 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#25
Marcus_89 skrev:
Kör på 2,5". 2,25" sitter det orginal wink Extraktor + 2,5" är inte så dumt smile

Okej, så får det bli. Tack alla för tipsen och råden:)

65 Inlägg
12 januari 2008
#26
Arai75 skrev:
har kört 3tum från JT på min s60t5 o bilen gick sämre,kör nu 2,5tum från ferrita o märker stor skillnad...

Du lugn nu! du har jue turbo på din bil, det betydet att du ska avgaserna gå så lätt igenom avgasssystemet som möjligt och det gör dom vi så stort rör som möjligt. helt omäjligt att den går bättre nu än med 3".....

Volvo 244 TIC

65 Inlägg
12 januari 2008
#27
de flesta rally åkarna kör med 3" fast då har jue dom lite mer fart i sina motorer.

Volvo 244 TIC

10 287 Inlägg
13 januari 2008
#28
Om själva extraktorgrenröret är korrekt utformat och avsett att sitta på ett avgassystem med lågt mottryck så gör 3" i sig inte att det blir sämre resultat än 2.5".

Och jämförelsen med en S60T5 haltar då en turbo skall ha noll mottryck efter turbon. Dvs en turbobil skall gå bäst helt utan avgassystem (att den inte gör det ändå beror på motorstyrningen och hur den hanterar olika situationer).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

17 Inlägg
13 januari 2008
#29
om du kommer åka med orginal kissen på så lär du ska få de motstånd du söker via den....den dämpar fruktansvärt mkt!

10 287 Inlägg
13 januari 2008
#30
En gång till då:

- Detta beror på hur extraktorgrenröret är dimensionerat. Såvida du inte är konstruktören som räknade på det så går det inte att svara på det kategoriskt. Extraktorgrenrör till en F1 motor är tex beräknade för att gå utan avgassystem.

/Göran

Skanke skrev:
om du kommer åka med orginal kissen på så lär du ska få de motstånd du söker via den....den dämpar fruktansvärt mkt!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

med lem
1 925 Inlägg
13 januari 2008
#31
hoppas nu folk läser detta sharky skriver !

har JT ett system med extractor och 3" är ju det förmodligen anpassat för att sitta ihop smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

10 287 Inlägg
13 januari 2008
#32
Det kan man nog inte lita till 100% på.....
Trots vad jag skriver om det generella fallet så skulle jag nog vara lite tveksam ändå till JTs kombination.

/Göran

_fillan_ skrev:
har JT ett system med extractor och 3" är ju det förmodligen anpassat för att sitta ihop smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

149 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#33
Så vad tycker du jag ska göra, slänga på skiten på min bil eller skicka tillbaka det?

10 287 Inlägg
13 januari 2008
#34
Ring JT och fråga dom huruvida grejorna är matchade för varandra och om dom lämnar någon returgaranti om det blir piss.

/Göran

Tratan skrev:
Så vad tycker du jag ska göra, slänga på skiten på min bil eller skicka tillbaka det?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

149 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#35
Sharky skrev:
Ring JT och fråga dom huruvida grejorna är matchade för varandra och om dom lämnar någon returgaranti om det blir piss.

/Göran

Tratan skrev:
Så vad tycker du jag ska göra, slänga på skiten på min bil eller skicka tillbaka det?


Okej, jag gör så. Tack så mycket för hjälpen.

76 Inlägg
19 februari 2008
#36
Interferenssystem

I ett interferenssystem använder man korta primärrör.
Exempelvis kan en fyrcylindrig motor ha cylinder
1 och 4 ihopkopplade och 2 och 3. De två grupperna
kopplas senare ihop i ett gemensamt rör. När
avgaserna från den ena cylindern lämnar cylindern
så finns det dels ett öppet rör som avgaserna ska ut
igenom och dels också ett rör som är slutet och som
är kopplat på det andra röret. Det beror på att den
andra cylindern befinner sig i kompressionstakten
och att avgasventilen är stängd – röret är slutet. I det
rör som är slutet får man en snabb och kraftig
tryckstegring som reflekteras och sammanlagras
med pulserna i röret som är öppet. Mätt i vevaxelgrader ger det en lång och kraftig undertryckspuls
vid avgasventilen då kolven passerar ÖDP i utloppstakten. Resultatet blir en
bättre avgasevakuering än i ett enkelt rör(orginal-grenrör).

Med andra ord så ska avgaserna så snabbt ut ut motorn som möjligt....observera att bilar oftast har 4 takts motorer vilket betyder att dessa inte ska ha något motstånd för att gå bättre...oftast blandar vissa ihop detta med tvåtaktare(moppemotorer)som behöver ett visst motstånd för att dessa saknar ventiler.

av viss erfarenhet från folkrace så hade vi en volvo 740 b230F 8v med extractor-grenrör o 2.5" hela vägen bakåt...därav gav jag min opinion:P...
Senast redigerat av Canarion (19 februari 2008)


Sök