3663
Sök

Haveri vid länkarmsbyte!! help!

21 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#1
Nyss inkommen från garaget, lite smått ilsken :twisted:

Vad tror ni om det här??

Har bytt länkarm/spindelled på min V70 99:a, när allt var på plats igen skulle jag provköra bilen, gasa till lite och märkte direkt att nå va galet. Det lät inte alls kul från högerfram. Såg sen att inre drivknutsdamasken har vridit sig, tog bort damasken och då fick jag 6st kulor i handen :roll:


http://img412.imageshack.us/my.php?imag … 436kg0.jpg
http://img180.imageshack.us/my.php?imag … 437jp1.jpg
http://img180.imageshack.us/my.php?imag … 438wy1.jpg
http://img135.imageshack.us/my.php?imag … 440bn3.jpg

så vad tror ni om det här?? Tacksam för snabba svar! Erik

510 Inlägg
12 januari 2008
#2
ErikWa skrev:
Nyss inkommen från garaget, lite smått ilsken :twisted:

Vad tror ni om det här??

Har bytt länkarm/spindelled på min V70 99:a, när allt var på plats igen skulle jag provköra bilen, gasa till lite och märkte direkt att nå va galet. Det lät inte alls kul från högerfram. Såg sen att inre drivknutsdamasken har vridit sig, tog bort damasken och då fick jag 6st kulor i handen :roll:


http://img412.imageshack.us/my.php?imag … 436kg0.jpg
http://img180.imageshack.us/my.php?imag … 437jp1.jpg
http://img180.imageshack.us/my.php?imag … 438wy1.jpg
http://img135.imageshack.us/my.php?imag … 440bn3.jpg

så vad tror ni om det här?? Tacksam för snabba svar! Erik

Kan du inte sätta tillbaka kulorna och sätta dit axlen igen? Om det gick och ta av måste det gå och få på den igen wink Glöm inte fetta in dom igen om dom var det .. Mvh Johan


21 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#3
Joo det är juh de ja hoppas på! Blir billigast så;)
Men jag är inte jättekunnig på området så ja frågar dom som kan dom här grejjerna:)

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2008
#4
ErikWa skrev:
Joo det är juh de ja hoppas på! Blir billigast så;)
Men jag är inte jättekunnig på området så ja frågar dom som kan dom här grejjerna:)

så länge du inte har skadat någonting i knuten så är de "bara" å stoppa i kulorna fylla på med fett ...kan vara jävligt å få dit kulorna igen bara,,,lättast om man är två...en som håller i drivaxeln och en som lägger i kulorna när man har knuten fastsatt i ett skruvstäd...


21 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#5
Ok! Hm vet någon vad man ska ha för fett?? Går de bra med vanligt smörjfett till entreprenadmaskiner eller lär man nå special??

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2008
#6
ErikWa skrev:
Ok! Hm vet någon vad man ska ha för fett?? Går de bra med vanligt smörjfett till entreprenadmaskiner eller lär man nå special??

Är nog säkrast å köra med orginal ..typ "special" fett ...en beg drivaxel är inte gratis...och inte en ny heller


3 235 Inlägg
12 januari 2008
#7
ErikWa skrev:
Ok! Hm vet någon vad man ska ha för fett?? Går de bra med vanligt smörjfett till entreprenadmaskiner eller lär man nå special??

Jag hade nog köpt en ny drivknut, för det finns ju en anledning till att denna tackade för sig.
Länkarmen ser ju bra ut, och om du monterat allt rätt, så ska ju det egentligen inte vara nåt problem.
Eftersom du fick problem med knuten, kan det vara att den är slut. Du kan ju försöka sätta tillbaka kulorna och in med knuten, men då kan ju den ge upp när som helst igen.

Du kan nog inte bara lägga på vilket fett som helst, köp renoverinssats med damask och fett i så fall.


3 235 Inlägg
12 januari 2008
#8
Xuri skrev:
ErikWa skrev:
Ok! Hm vet någon vad man ska ha för fett?? Går de bra med vanligt smörjfett till entreprenadmaskiner eller lär man nå special??

Är nog säkrast å köra med orginal ..typ "special" fett ...en beg drivaxel är inte gratis...och inte en ny heller

Kan det vara så att du av misstag drog ut knuten vid länkarmsbytet?

det ska väl egentligen sitta en låsring på den, så att den inte bara faller ut...


21 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#9
engolf skrev:
ErikWa skrev:
Ok! Hm vet någon vad man ska ha för fett?? Går de bra med vanligt smörjfett till entreprenadmaskiner eller lär man nå special??

Jag hade nog köpt en ny drivknut, för det finns ju en anledning till att denna tackade för sig.
Länkarmen ser ju bra ut, och om du monterat allt rätt, så ska ju det egentligen inte vara nåt problem.
Eftersom du fick problem med knuten, kan det vara att den är slut. Du kan ju försöka sätta tillbaka kulorna och in med knuten, men då kan ju den ge upp när som helst igen.

Du kan nog inte bara lägga på vilket fett som helst, köp renoverinssats med damask och fett i så fall.

hmm måste man köpa en yttre och inre då?? De är väl "en del" ?
Pratade med en annan nyss, han trodde jag va tvungen å byta hela drivaxeln, men ja har fan ingen aning!?? En säger si och en säger så...

21 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#10
mm det var troligtvis såå, vi slet ganska bra i länkarmen så ja ryckte väl ut drivknuten.. Men vart ska låsringen sitta?? Finns de nå shyssta bilder så underlättar de!

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2008
#11
ErikWa skrev:
mm det var troligtvis såå, vi slet ganska bra i länkarmen så ja ryckte väl ut drivknuten.. Men vart ska låsringen sitta?? Finns de nå shyssta bilder så underlättar de!

Hmm vad ska man säga...personen som snackar om låsringen är lite ute och cyklar tongue

Låsringen sitter och håller fast yttre drivknuten På drivaxlen...men du har delat den yttredrivknuten och inte ...delat drivaxeln från drivknuten ? right ?

du har en del med några spår i (in mot motorn den sitter med låsring) ...sen har du en del ...den yttre med splines mot hjullagret/navet ...i denna skålen ska kulorna ligga...

du har en drivaxeln med en halv yttre knut på...

en yttredrivknutt och några kulor som ska på plats

eller hur ?låsringen behöver du inte bry dig om


One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2008
#12
Du fan jag läste fel....trodde de var yttre knuten som delat sig men de var den inre...denna knuten går aldrig sönder pga av slitage eller dyligt så denna ska du inte byta

De är tväromt de jag skrev..trodde de var ytte men det var inre som delat sig...vad ska man säga...om du sätter den inre knuten i ett skruvstäd försiktigt så man inte skadar splinesen mot lådan ..använd tex tyg runt splines och skruva sedan dit en...när du sen ska få i kulorna så måste du vinkla drivaxeln åt andra hållet ...de beror ju på hur du står men om du har skruvstädet rak framför dig så vinklar du tex drivaxeln åt vänster och lägger då i en kula på höger sidan sen får man dra drivaxeln lite försiktigt upp och ner så trillar den i ...sen får du vinkla åt höger och lägga i en kula på vänster sida....vinla rak fram och lägga i en bakom osv osv....hoppas du förstår...du måste lossa den stora muttern (storlek 36mm eller den lilla 13-14mm  skruven på drivaxlen och plocka bort axlen från hjulagret/navet)


21 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#13
Så du tror det bara är att pilla tillbaka kulorn och fetta in de och sätta ihop den igen??
När man fått in alla kulor och tryck tillbaka drivknuten, sen då? Är det ingen låsning alls?

21 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#14
men om jag ska ta bort axeln och sätta den i ett skruvstäd så måste jag väl ta bort "koppen" oxå http://img180.imageshack.us/my.php?imag … 438wy1.jpg 
Hur går de till??

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2008
#16
ErikWa skrev:
http://img180.imageshack.us/my.php?image=pict0438wy1.jpg

av bilden att bedömma så är de den högra drivaxeln som är defekt för tillfället ?

det sitter ett stödlager eller vad man nu ska säga på den långa drivaxeln (högra)
de sitter i ett överfall...det sitter med 2 st 13mm skruvar (14mm?) sen får du bort ena halvan av överfallet (kanske behöver knacka lite lätt för att ena halvan ska lossna )och då kan du dra drivaxeln rakt ut ur lådan...beror hur bilen lutar men de kan rinna lite olja ur växellådan men den mängden som rinner ur brukar inte vara några problem...kommer typ max en dl ut eller så... är de den vänstra drivaxeln så kan man behöva ta ett brytjärn alt kofot och sätta innanför koppen som du kallar de...mellan koppen och växelådan och bryta lite så ploppar den ut....dom är bara intryckta och sitter på splines så drar man bara rakt ut så kommer dom med lite våld...vänster som höger sida...dock så sitter de ingen kopp vid växellådan på högra sidan


21 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#17
hm det går inte att pilla tillbaka kulorna utan att ta bort drivaxeln från hjullagret?!
brrr hade inte räknat med sånna här problem, suck!! Ville ju bara byta länkarm.

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 januari 2008
#18
ErikWa skrev:
hm det går inte att pilla tillbaka kulorna utan att ta bort drivaxeln från hjullagret?!
brrr hade inte räknat med sånna här problem, suck!! Ville ju bara byta länkarm.

De går säkert..men jag har inte testat och skulle nog inte försöka heller...Bara till å skruva bort den där 36mm muttern eller 13-14mm muttern och panka lite försiktigt så släpper drivaxlen från lagret/splinsen.... tänk bara på att vara försiktig så att inte kulorna i den yttreknuten som sitter mot hjullagret också ploppar ut.... om ni inte får ihop de är de ju inte värre att ta med alla delarna till en bilverkstad så får dom pilla i kulorna och ni får sedan sätta dit axeln igen ? klarar inte ni de  så kommer de ju tyvärr å kosta pengar sad

för övrigt så ska alltid drivaxeln lossas från hjullagret vid länkarmsbyte...inte helt utan bara släppas och knackas in lite så man får lite mer spelrum på fjäderbenet utan att kulorna hoppar isär...


210 Inlägg
13 januari 2008
#19
Fick hjälpa en kompis igår som också hade gjort samma misstag på en V70N.
Gör som "Xuri" beskriver det så ska det nog gå bra.
Tänk bara på att kulorna bara kan sitta på ett sätt så att inte drivknuten låser sig. Gör den det är det bara att göra om det och vrida axeln en kulrad. Svårt att beskriva men du märker om axeln (drivknuten) ej går att böja.

Lycka till!

RWD forever & ever!

21 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#20
hmm ja! bra med alla tips man får iaf=)

Hur många timmars jobb är de för en mekaniker tror ni och ta bort och sätta dit alla grejjer igen?!


Sök