2495
Sök

en baslåda eller två?

6 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
Har 2 Rockford 10" som jag ska bygga låda till 4 ordn. bandpass vilket funkar bäst? en låda dvs 3 kammare  (2 mindre och en i mitten) eller bygga som två lådor i en..  4 kammare 2 resp 2 kammare  ..plats finns de gott om.. tänker främst på ljudet.. tacksam för svar
Senast redigerat av joejjeman (1 december 2005)

21 761 Inlägg
1 december 2005
Ljudmässigt borde det inte bli någon skillnad tycker jag. Huvudsaken är att rören har rätt längd och att lådan är stabil. Den blir ju iof automatiskt stabilare om du bygger två lådor i en, men om du stagar ordentligt i en trekammare så ska det bli bra också.

172 Inlägg
1 december 2005
Varför inte göra en vanlig låda ?
25mm mdf skivor.
2x 3" portar

smile  Då blir det dunk dunk smile

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

126 Inlägg
6 december 2005
25mm mdf skivor??? räcker med 18 mm     ha jag funka skit bra

781 Inlägg
6 december 2005
läs på deras hemsida vad dom rekomendera.. olika basar spelar olika bra i olika låder.. sen beror de lite på vad du vill ha för basljud! är inte så haj på de hela men vet att olika baslåder ger olika ljud ifrån sig!

Hewi
571 Inlägg
7 december 2005
Tror du bör satsa på en låda med 3-kammare , om det finns någon ljud skillnad så är den nog minimal. Använd minst 19mm(gärna 25mm) MDF och måla lådan invändigt ett par lager så den blir tät.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

54 Inlägg
7 december 2005
kan säga att jag gjorde en egen bandpasslåda...man blir ganska less efter ett tag efter som en sådan låda bara spelar vissa bas frekvenser...men jag var tvungen att bygga en sådan pga bilen.
visst det blir ett bra dunka dunka... men jag skulle personligen satsa på en basreflex eller sluten..

-=Face your fears, live your dreams=-

6 Inlägg
7 december 2005
Trådstartare
anledningen att jag frågar är följande:

1. Jag måste ha denna låda eftersom jag har en sedan bil och inte har lust att ha nerfällda baksäten.

2.Har kollat på en 3:kammars låda med den blir för liten för att få plats med 2 basportar i mellan kammaren.

3.Har byggt en låda med bara en basport men den spelade pissdåligt..spelade bättre om jag bara hade en bas inkopplad

4.Därför tänkte jag att alternativet o bygga 2 baslådor dvs 4 kammars-låda ..dels blir lådan större .. (blir den för liten så måste jag ändå höja upp den mot hatthyllan liksom)

21 761 Inlägg
7 december 2005
Man måste vara ganska noga när man bygger bandpasslåda, det går inte att bara slänga ihop en låda och ta första bästa rör.
Men det hoppas jag att ni tänkt på.

6 Inlägg
7 december 2005
Flemm skrev:
Varför inte göra en vanlig låda ?
25mm mdf skivor.
2x 3" portar

smile  Då blir det dunk dunk smile

Tycker du lika gärna kan bygg i 22 spån. Blir bra som fan!! Kör det själv!

719 Inlägg
8 december 2005
Beror ju på vad du har för bil, men min basreflex lirar ruggit bra i min sedan märker ingen skillnad när ja fäller baksätet! Men är det som i visa bilar en plåtvägg imellan så funkar det ju inte!

Skulle köra sluten eller basreflex om det inte är någon plåt ivägen!

Basar i bandpass lådor är lätt att spela sönder då den maskerar missljud väldigt bra.

Annars kan du ju alltid ha basarna i coupen, hatthyllan, handskfacket mm.

live free, die young.

6 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
jag har ju plåthatthylla..  byggde lådan efter probox2000 .. funderar på att kasta in min gamla låda från 1994 med 2 LA Sound 12" or istället..den vet jag ju vad den går för

Mr
267 Inlägg
13 december 2005
om du inte är såpass duktig att du vet skillnaden på att bygga 3-kammars eller 2*2 så bör du inte ens försöka bygga bandpass överhuvudtaget..
Är det basljudet du vill åt så är förmodligen basreflex att rekommendera.. Den går ljupare i registret än en sluten låda och är inte lika känslig i konstruktionen som en bandpasslåda..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Skyracer
917 Inlägg
14 december 2005
Jag kör slutna lådor i min bil till både 12" och 10" RF Punch, varför vill du ha bandpass? smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

Sök