Colan skrev:
Hej
Om Slaven sticker, så försvinner trycket i pedalen och brukar sluta 1-2 cm ifrån botten, samt nivån på bromsvätskan minskar.
Om huvudcylindern läcker genom packningarna så brukar det hjälpa att pumpa några gånger för att bygga upp lite extra tryck om inte pedalera blir helt kladdiga pga externt läckage.
På din beskrivning så vågar jag mig på att säga att det tyvärr är slaven som gett upp.
Ta och starta bilen, låt den stå på plan mark och ha gärna någon hjälpsam kompis som kollar om det droppar under växellådan samtidigt som du trampar x-antal gånger på kopplingspedalen. Vätskan brukar rinna ut mellan växellådshuset och kopplingen, sitter en tunn plåt mellan.
Några ca tider på byten:Huvudcylinder (byte av rep.sats) ca 1-2 timmar + luftning
Slavcylinder ca 8-16 timmar beroende på erfarenhet, Se till att ha en kompis som hjälper till när växellådan skall ut genom hjulhuset. (enklaste vägen)
ps, om du byter slaven, passa på att byt kopplingsslangen meddans du ändå håller på, risken finns att avlagringar eller gummi lossnar pga ålder och hamnar i nya slaven.
// mvh Colan