3397
Sök

Kass Slavcylinder Saab 9000 -88

Saabvilde!
1 708 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan! Förra ägaren sa att slavcylindern var trasig på Saaben så jag ahr köpt mej en sån nu, och det börjar förhoppningsvis att dra ihop sig att byta den! Då är det såhär : Kopplingspedalen är i normalt läge, trycker man på den åker den nästan ner i backen, och den tar bara kanske 1-2-3 cm.

Är det helt säkert att det är slavcylindern ? Vill vara helt säker då att plocka ner en låda på en 9000 är inget jag vill göra så jätteofta känner jag ; )

Vad finns det mer jag bör kolla när lådan väl är nere ?

MVH Herr. Larsson (i Lund) wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

17 Inlägg
23 januari 2008
#2
köp en ny bil larsson tongue så slipper du ta ner lådan

Saabvilde!
1 708 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#3
volvo-orginal skrev:
köp en ny bil larsson tongue så slipper du ta ner lådan

Hur visste jag att nåt sånt skulle komma Björn ? ; ) Nej du, SAABen säljs inte, inte efter så mycket arbete wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

2 164 Inlägg
24 januari 2008
#4
Kan va huvudcylindern med och de låter ju mer som den.
Byt eller renovera den först och funkar de så kommer nog slaven snart med att gå sönder så antingen byter du den med i förebyggande syfte.

MVH

F


6 Inlägg
24 januari 2008
#5
Hej

Om Slaven sticker, så försvinner trycket i pedalen och brukar sluta 1-2 cm ifrån botten, samt nivån på bromsvätskan minskar.

Om huvudcylindern läcker genom packningarna så brukar det hjälpa att pumpa några gånger för att bygga upp lite extra tryck om inte pedalera blir helt kladdiga pga externt läckage.

På din beskrivning så vågar jag mig på att säga att det tyvärr är slaven som gett upp.

Ta och starta bilen, låt den stå på plan mark och ha gärna någon hjälpsam kompis som kollar om det droppar under växellådan samtidigt som du trampar x-antal gånger på kopplingspedalen. Vätskan brukar rinna ut mellan växellådshuset och kopplingen, sitter en tunn plåt mellan.

Några ca tider på byten:
Huvudcylinder (byte av rep.sats) ca 1-2 timmar + luftning
Slavcylinder ca 8-16 timmar beroende på erfarenhet, Se till att ha en kompis som hjälper till när växellådan skall ut genom hjulhuset. (enklaste vägen)


ps, om du byter slaven, passa på att byt kopplingsslangen meddans du ändå håller på, risken finns att avlagringar eller gummi lossnar pga ålder och hamnar i nya slaven.
// mvh Colan


Saabvilde!
1 708 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#6
Colan skrev:
Hej

Om Slaven sticker, så försvinner trycket i pedalen och brukar sluta 1-2 cm ifrån botten, samt nivån på bromsvätskan minskar.

Om huvudcylindern läcker genom packningarna så brukar det hjälpa att pumpa några gånger för att bygga upp lite extra tryck om inte pedalera blir helt kladdiga pga externt läckage.

På din beskrivning så vågar jag mig på att säga att det tyvärr är slaven som gett upp.

Ta och starta bilen, låt den stå på plan mark och ha gärna någon hjälpsam kompis som kollar om det droppar under växellådan samtidigt som du trampar x-antal gånger på kopplingspedalen. Vätskan brukar rinna ut mellan växellådshuset och kopplingen, sitter en tunn plåt mellan.

Några ca tider på byten:
Huvudcylinder (byte av rep.sats) ca 1-2 timmar + luftning
Slavcylinder ca 8-16 timmar beroende på erfarenhet, Se till att ha en kompis som hjälper till när växellådan skall ut genom hjulhuset. (enklaste vägen)



ps, om du byter slaven, passa på att byt kopplingsslangen meddans du ändå håller på, risken finns att avlagringar eller gummi lossnar pga ålder och hamnar i nya slaven.
// mvh Colan

Hmm, dettta var ett bra svar, det blir inte blött vid pedalerna eller nånting, men förra ägaren sa att det försvann olja från lådan "lite då och då" allt tyder ju på slavcylinderna då..

8 - 16 timmar ?! Vafan är det som tar sån tid egentligen ? ;D

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

6 Inlägg
24 januari 2008
#7
Misstänker att du menar bromsvätska som finns i behållaren vid torpedväggen? Olja i växellådan skall ju iofs inte heller försvinna.
De ca-tider jag skrev gäller för en "vanlig" person , det roliga jobbet är att ta ner subframe och vika undan den, få loss styrväxel, länkage, hydralrör och en del annat kul.
Skruvar och bultarna har en förmåga att sitta, samt att ingen bult är den andra lik, du behöver en regäl uppsättning med fasta nycklar och en en välsorterad hylsnyckelsats.

Lycka till


94 Inlägg
21 november 2009
#8
nu när jag läser detta blir jag deppig.. tror jag har samma problem. läcker från växel lådan och vätskan försinner. så jag måste plocka ner växel lådan då alltså. Någon som har en guide eller liknade så jag inte gör helt fel när jag börjar? skulle uppskatta de jätte mycket

//Det var inte jag!

2 021 Inlägg
21 november 2009
#9
jag o farsan böt slavcylinder på våran gamla 9000cc UTAN att ta ner lådan, lyckades få lådan så mkt åt sidan så vi kunde byta den.


94 Inlägg
24 november 2009
#10
vet nån hur många bultar som växellådan sitter fast med..nån som har en spräng skiss? måste man låssa startmotorn för att trycka växellådan åt sidan?

//Det var inte jag!

94 Inlägg
10 december 2009
#11
Sådär, Nu har jag bytt slavcylinder jag drivknut..ingen skoj med slaven..fick massor av problem som jag sedan lyckades fixa.

//Det var inte jag!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök