3297
Sök

Volvo motor i E30?

328 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#21
Skulle vara ett kul projekt. Vilken volvo motor är bäst och lättast tror ni att hinka i?

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 maj 2008
#22
fan vad alla är emot detta då ...tycker de låter klokrent men alla vill ju ha en bil som ser ut och ä precis som en std bil som kmr från fabrik... volvospisen tror jag är mer driftsäker men de lär väl finnas folk som har andra åsikter om de också....kör på tycker jag i alla fall!!

förresten söker du runt lite så hittar du en här på gorg som i skrivande stund bygger e30 med volvo fyra å turbo i sin driftbil ... han har kanske hunnit bli klar nu
Senast redigerat av Xuri (14 maj 2008)


Hojmek
748 Inlägg
14 maj 2008
#23
Volvos vit motor eller 16 ventilaren med en rejäl turbo skulle inte vara dumt! smile

ElectroRaggare
885 Inlägg
15 maj 2008
#24
iNFiNiTi skrev:
twin_cam skrev:
Nu ville han inte ha spydiga svar om hur dumt det är och hit o dit, utan hur man skulle göra och om det gick att besiktiga.

Det beror ju på hur pass duktig du är. Vad som måste bytas ut avgör man ju själv, och märker under tiden man grejar, finns inga ritningar över en tillverkares motor i en annan tillverkares kaross.
Får ju häna ut BMW-motorn och hissa i volvon och se hur den passar. Kanske bara behöver göra ett motorfästem kanske båda. antagligen får du kapa dän BMW-fästerna och bygga nya till volvomotorn, och göra en ny växellådsbalk. Samma sak med kardan, som blir hemmabygge, i alla fall första knuten.

Har själv haft funderingar på att stoppa en saabmotor i en sierra smile


iNFiNiTi skrev:

Så sant... jag tror tom att det är lättare att bara turbokonventera en 325 motor.

Nu är ju grejen att det inte går att regga med en turbokonverterad motor i en så ny bil, men däremot så går det regga med volvomotorn utan större problem smile

E30 går visst att regga med turbo... Vad är det som hindrar? åldern är ju troligen älde än 90, däremot går det inte regga om den ifall han tar bort katteen. vis det är en 90a. då blir det felaktig besikting. Men nepp, går att turboregga en sugbmw.

Denna diskutionen är gammal.
Men NEJ det går INTE att regga en BMW E30 med turbo.  Kanske en gammal äldre än 70-75, och med modern avgasrening, men det är endå ytterst tveksamt.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

184 Inlägg
15 maj 2008
#25
ironhead skrev:
var det inte en kille som var med i bilsport för nått åtr sen eller två som hade en volvo motor i en bmw

Mjo. sveriges snabbaste BMW i superstage wink


328 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#26
Bodegan skrev:
Volvos vit motor eller 16 ventilaren med en rejäl turbo skulle inte vara dumt! smile

vad är motorbeteckningen för 16 ventilaren?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 maj 2008
#27
joockee skrev:
Bodegan skrev:
Volvos vit motor eller 16 ventilaren med en rejäl turbo skulle inte vara dumt! smile

vad är motorbeteckningen för 16 ventilaren?

B234f

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
15 maj 2008
#28
Låter som en grym idé! Har själv varit inne på samma tanke! Vad är det för motor du tänkt dig? En vitsexa eller femma hade ju suttit som en smäck! Vet inte om sexan går i, den är kanske lite längre än 325 motorn? I vilket fall som helst en väldigt trimvänlig motor (det är väl iofs BMWs motorer också om jag förstått det rätt)
Bara du inte smäller i en gammal rödblockare. Tycker det snarare känns mer som ett nerköp tongue

328 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#29
The_Mechanic skrev:
joockee skrev:
Bodegan skrev:
Volvos vit motor eller 16 ventilaren med en rejäl turbo skulle inte vara dumt! smile

vad är motorbeteckningen för 16 ventilaren?

B234f

finns den med turbo original?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 maj 2008
#30
joockee skrev:
The_Mechanic skrev:
joockee skrev:

vad är motorbeteckningen för 16 ventilaren?

B234f

finns den med turbo original?

nej finns bara som sugmodell med 159hk original med elektroniskt sprut

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 maj 2008
#31
The_Mechanic skrev:
joockee skrev:
The_Mechanic skrev:

B234f

finns den med turbo original?

nej finns bara som sugmodell med 159hk original med elektroniskt sprut

16 ventilarn finns visst som turbo å då heter den b204Ft ...2 liter å runt 200hk ..de är den vassaste rödblockaren i alla fall,l satt i dom flesta italien bilarna men finns en del här i sverige


300 Inlägg
25 maj 2008
#32
NxV skrev:
iNFiNiTi skrev:
twin_cam skrev:
Nu ville han inte ha spydiga svar om hur dumt det är och hit o dit, utan hur man skulle göra och om det gick att besiktiga.

Det beror ju på hur pass duktig du är. Vad som måste bytas ut avgör man ju själv, och märker under tiden man grejar, finns inga ritningar över en tillverkares motor i en annan tillverkares kaross.
Får ju häna ut BMW-motorn och hissa i volvon och se hur den passar. Kanske bara behöver göra ett motorfästem kanske båda. antagligen får du kapa dän BMW-fästerna och bygga nya till volvomotorn, och göra en ny växellådsbalk. Samma sak med kardan, som blir hemmabygge, i alla fall första knuten.

Har själv haft funderingar på att stoppa en saabmotor i en sierra smile



Nu är ju grejen att det inte går att regga med en turbokonverterad motor i en så ny bil, men däremot så går det regga med volvomotorn utan större problem smile

E30 går visst att regga med turbo... Vad är det som hindrar? åldern är ju troligen älde än 90, däremot går det inte regga om den ifall han tar bort katteen. vis det är en 90a. då blir det felaktig besikting. Men nepp, går att turboregga en sugbmw.

Denna diskutionen är gammal.
Men NEJ det går INTE att regga en BMW E30 med turbo.  Kanske en gammal äldre än 70-75, och med modern avgasrening, men det är endå ytterst tveksamt.

de går visst regga en e30 med turbo om du andvänder en helt orginal motor över 88 å tar katt å allt från den.. kolla på tpc där finns en som reggat med turbo å han hade rödblockare


18 Inlägg
25 maj 2008
#33
En kompis till mig har en e30 med volvomotor! B230fk. Den är reggad med den motorn!
Han var nyss och besiktade den. Bara att rulla in och rulla ut med blankt papper smile
Det sitter en kkk27 och gröna-r spridare och stor ic. Laddar 1,5 kg

Bilen är en 320 -87 och motorn från 940 -94 har jag för mig!


DFFL
9 020 Inlägg
25 maj 2008
#34
Leta upp en voltad E36 M3 och köp motorn ifrån den istället.
Att lägga ner motorn från en Volvo är ju hädelse.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

136 Inlägg
25 maj 2008
#35
Volvo-motor i BMW är att förstöra bilen. Volvo-motorer vibbrerar så outhärdligt så man kan inte höra va passagerarna säger, så är det iaf med ALLA volvo som jag åkt i.

~Boogie Woogie~

Avstängd
653 Inlägg
25 maj 2008
#36
FireTraXX skrev:
Leta upp en voltad E36 M3 och köp motorn ifrån den istället.
Att lägga ner motorn från en Volvo är ju hädelse.

ett måste att den ska va voltad? går det inte bra med en som e påkörd i röven med? cool haha var tvungen.

Jag har rätt i vad jag än säger.

206 Inlägg
25 maj 2008
#37
joockee skrev:
Tja!

Har sökt men inte hittat nå svar..

Är det nån här på forumet som har stoppat ner en volvo turbo motor i en E30?
Och kan berätta hur han/hon gick till väga? Vad som måste bytas ut med mera? smile

Mvh
Jocke

En gamal kompis från stockholm har gjort de i en 323, men han hade problen att få igenom den på besiktningen... cool


135 Inlägg
25 maj 2008
#38
förstår inte varför man vill stoppa en volvo motor i en bmw.
måste vara bra mkt enklare o bättre o turbokonvertera bmw motorn, lär gå grymt mkt bättre oxå.

Om man kan gasa fullt, så har man trimmat för lite.

18 Inlägg
25 maj 2008
#39
LotL skrev:
förstår inte varför man vill stoppa en volvo motor i en bmw.
måste vara bra mkt enklare o bättre o turbokonvertera bmw motorn, lär gå grymt mkt bättre oxå.

Jo.. men fördelen är ju att bilen blir laglig!


70 Inlägg
25 maj 2008
#40
Varför är det en sån hädelse att lägga ner en volvomotor i en bmw? Då har man ju fördelen att man kan ha den gatreggad och inte behöver skruva i motorn så fort man ska på besiktning!
Lägg ner att klanka ner på andra bara för att de vågar tänka på andra sätt än alla andra hela tiden...

Skulle kunna tänka mig att lägga ner en rakställd T5-R från volvo 850.
Fördelen med rödblockare är att det finns färdiga kåpor för att montera ihop bmw:s växellåda till motorn.
Varför skulle man inte vilja ha en laglig e30 med turbo? hur skoj som helst smile


Sök