2652
Sök

Bultj*ävel av

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Skulle byta vattenpump på 940:in. Allt gick perfa tills en av bultjävlarna gick av när jag höll på att skruva i den. Är bulten "längst ner" på pumpen, skiten gick av nästan på mitten när jag körde med spärrnyckeln. Hade inte hunnit skruva speciellt långt dvs det var inget direkt motstånd när skiten gick av... Murphys Lag lär väl snart visa att ingen del av bulten sticker utanför blocket. Hur är då smidigast att få ut skiten, svetsa på en "förlängning" och skruva ur eller hur hade ni gjort? Nån som råkat ut för nåt liknande?

Tilläggas kan att jag köpte allt på Volvo och använde medskickade nya bultar... ¤Hyvä!¤ Ska ner och snacka med Volvo idag.
Senast redigerat av Dave_C70 (30 januari 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

321 Inlägg
30 januari 2008
Vet inte storleken på skruven. Men borra och dra i en grisapytt?

1 297 Inlägg
30 januari 2008
Går grispitten sönder är de kört. Svetsa på en förlängning istället!

321 Inlägg
30 januari 2008
MrTobias skrev:

Får ju ha lite känsla wink Nä men de har du rätt i. Lite jobbigt att riva ur motorn sen för att gnista bort den.

Men du skrev att du knappt hann dra något, då borde ju heller inte skruven sitta fast något nämnvärt. Borde då gå knacka runt den försiktigt. Är ju ganska svårt att ge tips också när man inte vet hur det ser ut.
Senast redigerat av HardCore (30 januari 2008)

Student
232 Inlägg
30 januari 2008
testat emd vanlgia pollygripen? antar att du gjrot de men man vet ju alldrig:)

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

2 924 Inlägg
30 januari 2008
Jag har blivit starkt avrådd av expert att använda Grispitt och andra koniska skruvutdragare, om man inte är enormt säker på dess användning.

Jag har däremot blivit rekommenderad och använt denna typ av skruvutdragare; http://www.biltema.se/products/product. … emId=98847
(Biltema's kvalité på denna låter jag vara osagt men jag har provat den och det löste mitt problem, finns samma typ skruvutdragare inom fackhandeln till betydligt högre pris om man vill va säker på kvalitén..)
Senast redigerat av peegee (30 januari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

3 235 Inlägg
30 januari 2008
Du skrev att det inte var så mycket motstånd när den gick av.
Då tror jag inte det blir svårt att få ut den med grispitt eller nån annan mutteravdragare.

905 Inlägg
30 januari 2008
ta pinnsvetsen och dra fast en tråd i bulten så den fastnar och sen borde du kunna prova skruva ut den med hjälp av tråden?

152 Inlägg
30 januari 2008
använd en mutter något större än bilten som gick av, trä den på utstickande del å svetsa fast den med en mig eller liknande tills den e röd, låt svalna ett tag och vrid lite försiktigt tills det släpper. . värmen hjälper till att få loss den fasta delen som förmodligen ärjat fast i blocket. Detta brukar funka rätt bra.

rock on!

It´s Better to burn out than fade away

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 januari 2008
peegee skrev:
Jag har blivit starkt avrådd av expert att använda Grispitt och andra koniska skruvutdragare, om man inte är enormt säker på dess användning.

Går att banka i en torx om man e snål och inte vill hålla på med grispittar...

946 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Stort tack för alla era svar!

946 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
HardCore skrev:
MrTobias skrev:

Får ju ha lite känsla wink Nä men de har du rätt i. Lite jobbigt att riva ur motorn sen för att gnista bort den.

Men du skrev att du knappt hann dra något, då borde ju heller inte skruven sitta fast något nämnvärt. Borde då gå knacka runt den försiktigt. Är ju ganska svårt att ge tips också när man inte vet hur det ser ut.

Precis! Förstår att det inte är lätt att säga när man sitter vid en dator och inte ser sakerna IRL liksom... smile Jag har inte haft isär skiten sen den gick av så jag vet inte om det sticker ut nån del av skruven, men jag utgår från att det inte gör det. smile Tack för sitt svar iaf! MVH

946 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Tore skrev:
testat emd vanlgia pollygripen? antar att du gjrot de men man vet ju alldrig:)

Har inte haft isär skiten sen den gick av så jag vet inte om det sticker ut nån del av skruven, men jag utgår från att det inte gör det. smile Ville bara ha lite tips och idéer innan jag river isär allt igen. Tack för sitt svar iaf! MVH

946 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
peegee skrev:

Jag har däremot blivit rekommenderad och använt denna typ av skruvutdragare; http://www.biltema.se/products/product. … emId=98847
(Biltema's kvalité på denna låter jag vara osagt men jag har provat den och det löste mitt problem, finns samma typ skruvutdragare inom fackhandeln till betydligt högre pris om man vill va säker på kvalitén..)

Hehe! Ja, Biltema är jag inteså sugen på, men ska leta runt lite inom fackhandeln. smile Stort tack för ditt svar! MVH

946 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
loffe007 skrev:
ta pinnsvetsen och dra fast en tråd i bulten så den fastnar och sen borde du kunna prova skruva ut den med hjälp av tråden?

Ja, kan gå. Ville bara höra lite vad för alt som finns, men svetsen får det bli om inget annat funkar. Tack för sitt svar! smile MVH

946 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
JakeDevilson skrev:
använd en mutter något större än bilten som gick av, trä den på utstickande del å svetsa fast den med en mig eller liknande tills den e röd, låt svalna ett tag och vrid lite försiktigt tills det släpper. . värmen hjälper till att få loss den fasta delen som förmodligen ärjat fast i blocket. Detta brukar funka rätt bra.

rock on!

Tack för sitt tips! Verkar vara en bra lösning, men jag vet inte ännu om det finns nåt utstickande av bulten eller om den gick av precis jäms med blocket. Ska kolla det imon, men jag hoppas på det bästa. Tack för ditt svar! smile MVH

946 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
peegee skrev:

Går att banka i en torx om man e snål och inte vill hålla på med grispittar...

Ska försöka fixa detta imon, inte det roligaste mecket som finns men vad ska man göra? smile Tack för sitt svar! MVH David

45 Inlägg
30 januari 2008
Den med att svetsa fast en mutter på ska man passa sig lite för... ofta funkar det, men de e ju bulten som expanderar av värmen så de finns risk att den nyper mer... Grejerna från biltema funkar kalas! Har använt det ett flertal gånger å de e bara en gång som det inte funkat(berodde på gravrost) Lycka till å skriv hur du gjorde...

190 2,3 16v... Vad mer behöver sägas?!?

152 Inlägg
1 februari 2008
man måste låta värmen övergå från mutter/bult till block innan man kan dra, det funkar fin fint. har gjort det massor med gånger på mina gammla volvos som bultarna har suttit fast vid i årtionden...

rock on

It´s Better to burn out than fade away

187 Inlägg
2 februari 2008
Det som är mest retsamt är dom brukar sticka ut precis för lite.. smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

Sök