2545
Sök

Biltemas oljefilter?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 mars 2008
Det ända som jag har märkt biltema är lite sämre på är produkter som innehåller eller är gjort av gummi, de är för mycket plast i deras gunni på slangar, torkar blad, osv.. som gör att dom inte håller lika länge, men allt annat tycker jag är precis lika bra som märkes prylar

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Better than God \o/
1 883 Inlägg
22 mars 2008
sik skrev:
men man måste ju ALLTID relatera till priset man får betala..    du kan liksom inte betala för en rostig bubbla å begära en ferrari

Ska vi hoppa denna dissk eller fortsätta, nu påstår du mer eller mindre att de faktiskt skilljer på sakerna efter som de är billigare. SOM oljefilter, OLJA tongue

Precis. Man får vad man betalar för. Sedan finns det iofs dyr skit med...  tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Smålänning
7 883 Inlägg
22 mars 2008
Eftersom ALLA vet att biltema har skitgrejer så måste det ju vara dörför det går så bra och så många handlar där.. Eller?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

244 Inlägg
22 mars 2008
twin_cam skrev:
Eftersom ALLA vet att biltema har skitgrejer så måste det ju vara dörför det går så bra och så många handlar där.. Eller?

då jag själv jobbar inom handels så vet jag att tyvärr så är det pengarna som styr inte kvaliten.
kvantitet före kvalitet.

Har många inne på jobbet varje dag som erkänner att dom vet att mycket är skit men det handlas ändå för att det är pengarna som styr..

och så mycket radio/tv reklam Biltema kör nu, vet jag med all säkerhet att det inte går bra, dom kör en stenhård massmedialt varje gång det går lite tungt för dom.
Senast redigerat av cleo355 (22 mars 2008)

Smålänning
7 883 Inlägg
22 mars 2008
cleo355 skrev:
twin_cam skrev:

då jag själv jobbar inom handels så vet jag att tyvärr så är det pengarna som styr inte kvaliten.
kvantitet före kvalitet.

Har många inne på jobbet varje dag som erkänner att dom vet att mycket är skit men det handlas ändå för att det är pengarna som styr..

och så mycket radio/tv reklam Biltema kör nu, vet jag med all säkerhet att det inte går bra, dom kör en stenhård massmedialt varje gång det går lite tungt för dom.

Självklart är dyrare alltid bättre (finns såklart undantag) men till en bruklsbil som körs lungt så lär deras grejer funka ypperligt.

För att överströmningsventilen ska öppna krävs nämligen en väldigt gammal olja, typ 6k mil eller så, och då hjälper det inte att det är det dyraste som kan köpas, för inte ens den smörjer när oljefiltret är igensatt...

Jag skulle ju aldrig sätta ett Filter eller säkerhetsdetalj på bilen som kommer från biltema, framförallt för att jag arbetar med riktiga grejer som jag därför får billigt, men elprylar, kabelskor, extramätare, kabel och sådant kan man handla där, och håller ofta mycket hög kvalité. Även verktygen med 10 års garanti är grymt bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

244 Inlägg
22 mars 2008
twin_cam skrev:
cleo355 skrev:
twin_cam skrev:

kvantitet före kvalitet.

Självklart är dyrare alltid bättre (finns såklart undantag) men till en bruklsbil som körs lungt så lär deras grejer funka ypperligt.

För att överströmningsventilen ska öppna krävs nämligen en väldigt gammal olja, typ 6k mil eller så, och då hjälper det inte att det är det dyraste som kan köpas, för inte ens den smörjer när oljefiltret är igensatt...

Jag skulle ju aldrig sätta ett Filter eller säkerhetsdetalj på bilen som kommer från biltema, framförallt för att jag arbetar med riktiga grejer som jag därför får billigt, men elprylar, kabelskor, extramätare, kabel och sådant kan man handla där, och håller ofta mycket hög kvalité. Även verktygen med 10 års garanti är grymt bra.

har aldrig påstått att ALLT dom säljer är skit. Gör precis som dig. Vissa saker handlar jag också där.
MEN skulle aldrig falla mig in o köpa någon reservdel till bilen därifrån.

Jäkligt bra att dom har 10 års garanti på verktygen, men vet dock att det är jävligt svårt att få igenom en garanti. Ta Kamasa tex som lämnar livstidsgaranti, aldrig några problem med reklamationerna. skickar in det som är fel, inom en vecka får man nytt.

3 650 Inlägg
22 mars 2008
jag kör på biltemas, olja,oljefilter, bränslefilter.

166 Inlägg
23 mars 2008
Men hallå.
Det beror väll på viken BIL man har?
Har du en gammal ris hög som tex andra bil är väll hela grejen med den bilen att få den att rulla så billigt som möjligt. Vem fan lämnar in en bil som är värd under 40 000 på en mega dyr service för 5000 tussen och upp. BILTEMA är rishögarnas paradis, billigt junk som får bilen att fortsätta rulla för en billig penning.

Har man en nyare/dyrare/finare bil VARFÖR CHANSA?
Det är 10-30 kr dyrare med original filter, rätt små pengar att tjafsa om så KÖP original.

244 Inlägg
23 mars 2008
OPCPiraten skrev:
Men hallå.
Det beror väll på viken BIL man har?
Har du en gammal ris hög som tex andra bil är väll hela grejen med den bilen att få den att rulla så billigt som möjligt. Vem fan lämnar in en bil som är värd under 40 000 på en mega dyr service för 5000 tussen och upp. BILTEMA är rishögarnas paradis, billigt junk som får bilen att fortsätta rulla för en billig penning.

Har man en nyare/dyrare/finare bil VARFÖR CHANSA?
Det är 10-30 kr dyrare med original filter, rätt små pengar att tjafsa om så KÖP original.

det som är lite synd med det du säger där.
ska inte alla bilar får något bra?

tänk om du är 80 år och behöver nytt blod, ska du få säme blod då för att du är gammal??

8 Inlägg
23 mars 2008
finns det över huvudtaget bra eller dåliga filter i dag? allt spotas ju ut ur samma fabriker det är bara det att det läggs i olika kartonger???

en opel är en bil och delar även mit liv!!!!

375 Inlägg
23 mars 2008
Tror inte det är ngt fel på Biltemas filter, har själv använt dem.
MEN prisskillnaden är så pass låg. iaf i mitt fall. Biltema 39kr, MANN 65kr. Det rör sig om 26kr.
I mitt fall kan man lika gärna köpa ett MANN.

Och många filter används till olika märken och modeller.
Snackar vi orginal på Ex min 740 så är det samma modell som en s40.
Betyder det att jag anv lyx filter till min eftersom nyare bilar använder samma modell?
Eller är det ett superfilter som konstruerades på 80 talet som låg 20 år före sin tid?

2 Inlägg
23 mars 2008
Det som brukar skilja dyra och billiga filter är som nämnt tidigare att ibland saknar dom billiga backventil vilket gör att på vissa motorer beroende på utseeende rinner en del av oljan ur filtret och innebär att när man startar bilen nästa gång tar det lite längre tid innan motorn har fullgod smörjning, och det resulterar i något högre slitage. Sen om biltemas filter har backventil eller inte vet jag inte. Har man en billigare bruksbil fungerar biltemas filter säkert utmärkt, men om man har en dyrare turbo bil skulle jag nog ta något annat.
Senast redigerat av Discharge (23 mars 2008)

Carpe Diem

2 644 Inlägg
23 mars 2008
Jag håller med evilaudio i allt han säger..

Dock har jag inte köpt oljefilter eller olja där..

Men glasfiberväv,polyester,spackel,sandpapper , alla mina verktyg är typ därifrån , kompressorn , alla luftdriva verktyg osv , torkarblad , spolarvätska , alla rör till avgasröret och grejer har jag köpt/köper jag där och jag har inte vart missnöjd med nått..

Men som nån sa jag testade att köap deras billigaste borr dom gick av för minsta lilla vad kosta dom typ 50 kr för 20 borr eller nått sånt.. sen köpte jag dom för 119 kr för 10 borr dom går fan inte ha av smile

Så köper man deras allra billigaste vekrtyg då får man fan förvänta sig själv att dom inte håller så jätte bra..

Johan Lindgren

6 Inlägg
28 mars 2008
Filterna går hur bra som helst men kör inte me biltemas olja, Min b230F tryckte ut den.
jäkla massa tillsatser bara.

Biltema Oljefilter men inte olja

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
28 mars 2008
kan säga så här...ett biltema oljefilter kanske duger att kasta i huvudet på någon mer är det inte

råkade förra året ut för att min oljekylare började läcka och eftersom den sitter ihop med vattenkylaren blev det inte så bra olja i vattnet osv

hur som köpte jag då 2st filter från biltema och några dunkar olja för att köra rent motorn från vatten som runnit ner i oljan
sagt och gjort första oljebytet gick bra varmkörde motorn i kanske 1timme tömde ur skiten
i med nytt filter och ny olja denna gång hade jag tänkt köra 1dag med oljan och filtret så verkligen all fukt åkte med oljan
kom 3mil sedan släpte tätningen mellan oljefiltret och motorn och jag tömde ur all olja på vägen
kontrolerade när jag tog bort filtret att jag ej hade dubbla packningar
och det var ungefär 500:E oljefiltret jag monterat i mitt liv=inte fel monterat
så inte ens 3jävla mil klarade det att hålla tätt
hade någon stått brevid mig i det läget och påståt att filtrena var så jävla bra på biltema hade jag monterat ner det i halsen på den personen..inte så jävla roligt att tappa oljetrycket på en motor som setat i bilen i 2veckor och gått 12.000mil
hade bara tur som hade ett volvo orginal filter låg och väntade i bilen och fick tag i 4liter olja och tankade i efter vägen mörkt och jävligt som det var efter vägen där jag stog

och bara för att en sak är tillverkad på samma ställe så är det inte automatiskt samma produkt
om nu en kund kommer och beställer en sak så blir den efter deras krav
så tex ett oljefilter kan tex vara exakt hur dåligt eller bra som helst och man ser ingen skillnad på det

en sak kan kontrolleras 10gånger medans den delen tillverkas medans nästa beställare säger att det räcker med att kontrollera 1gång eller istället för att en sak ska vara inom ett visst mått kan nästa beställare godkänna större toleranser

så tro inte att det handlar om mindre marginaler på reservdelarna utan kvaliten är det som styr
det ska inte vara som att spela på lotto när man köper reservdelar till bilen
Senast redigerat av Growe (28 mars 2008)

Kör fort så hinner inget hända...

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
Har aldrig haft broblem med Biltemas oljefilter. Byter olja + filter varje år, så det blir billigare med biltemas filter när det ändå skiljer så lite mot bilens original.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

3 650 Inlägg
28 mars 2008
Asså ärligt, vafan tror ni ska hända?? tror ni att biltemas olja endast innehåller vatten lr? å att filtret ska explodera när du kör över 50 lr??

245 Inlägg
28 mars 2008
Growe skrev:
-------------klipp--------------------

kom 3mil sedan släpte tätningen mellan oljefiltret och motorn och jag tömde ur all olja på vägen
kontrolerade när jag tog bort filtret att jag ej hade dubbla packningar
och det var ungefär 500:E oljefiltret jag monterat i mitt liv=inte fel monterat
så inte ens 3jävla mil klarade det att hålla tätt
hade någon stått brevid mig i det läget och påståt att filtrena var så jävla bra på biltema hade jag monterat ner det i halsen på den personen..inte så jävla roligt att tappa oljetrycket på en motor som setat i bilen i 2veckor och gått 12.000mil
hade bara tur som hade ett volvo orginal filter låg och väntade i bilen och fick tag i 4liter olja och tankade i efter vägen mörkt och jävligt som det var efter vägen där jag stog

-----------klipp----------------------

Var nog snarare så att Biltema hade tur för hade motorn rasat för dig hade dom fått stå för hela kalaset enligt konsumentlagstiftning då deras köpvillkor icke är förenlig med lagstiftningen på konsumentsidan!

Sen kan man inte säkerställa statistiskt att det är fel på en produkt från en säljare bara för att 1 filter gick sönder utan det hade lika gärna kunnat vara tvärtom att volvo original filtret hade gått sönder och biltemas filter hade räddat dig den dagen.

Allt i allo
358 Inlägg
28 mars 2008
Om du känner för att göra ett litet expriment och få reda på sanningen så gör du såhär.
Köp ett biltemafilter och ett filter från typ okq8 eller teomed ett orginalfilter. sen kapar du dem på mitten och kollar in, biltemas filter har ca 60%mindre papper i sina filter.. vilket betyder att soträster och sådant cirkulerar i systemet och motorn kan sagga igen efter några 1000 mil, så jag skulle köra på åtminstonde ok filter, fast orginal är ännu bättre.

De é nice !

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
Häftigt! Kan man få se ett bildbevis? Eller står det på Biltemas filter att de är 60% sämre än original?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök