B230F-motorn tycker jag är nästan helt oförmögen att ge ens bra omkörningsmöjligheter.
Att en original B230F-bil skulle kunna köra ifrån en Audi A4 1.8T låter väldigt skumt. Kanske någon meter, men 1.8T-motorerna drar jäkligt jämt över hela registret så dom sticker iväg duktigt.
beror ju på bil och vart man växlar med mera, polaren och jag han köra ca 100 - 150 meter sen vart det möte, på den sträckan tog jag mig förbi han ca 4 meter sen lära jag bromsa, men som sagt beror nog mycket på bilen, den jag har passerar snart 17,000 mil och har inga konstigheter att köra om på 5,ens växel om det behövs. har visseligen provat andra 740 och sånt och det finns dom som är bra slöa men har man rullat närmare 30,000 mil så får man räkna med det:P
Provade min GLT 16 Valve litegrann mot en polares gamla Audi A3 1.8T Quattro (väger c:a 1500kg, dvs 100kg tyngre än 740n, lätt modifierad men inget chip eller så vid tillfället, 150hk). Hade ingen chans att hänga på en turbomotor som drar från botten. Min GLT har ju gått skrämmande 13000 mil och är välservad.
Jag har tävlat mot en bmw 320 -02 kanske? automat iaf 170hk och en audi a4 1,9 TDI minns inte om den var chippad men drog båda två i acc med min 740 och det tyckte jag var skit bra bmw:n kom om mig vid ungefär 140 och audin körde jag 170-180 men var bakom
hihi, tycker det här var en rolig tråd .. jag köpte mig faktiskt själv en 740 i höstas för att sladda lite med.. kan säga som såhär - jag har bara kört en bil som är slöare, det är en Peugeot 107 med 3 cylindrig motor på ungefär en liter och med sisådär 60 hk. (Då har jag även kört VW Polo 1,4 (?))
Och på tal om det där med Audi A4 1.8T.. jag körde min T5:a mot polarens A3 1,8T och det var fanimig rätt jämt.. men gamla 740 brukar hamna långt bort i backspegeln innan de ens lyckats synka växellådan och fått i tvåan
Jag har tävlat mot en bmw 320 -02 kanske? automat iaf 170hk och en audi a4 1,9 TDI minns inte om den var chippad men drog båda två i acc med min 740 och det tyckte jag var skit bra bmw:n kom om mig vid ungefär 140 och audin körde jag 170-180 men var bakom
Låter rimligt iallafall. B230E har ju lite potential jämfört med B230F. Min GLE ledde 1-1½ billängder rullande start 50-130km/h mot en polares Mitsu Galant -99 2.4GDI 150hästars, sen blev man ju ifrånkörd. Testade dock flera gånger
Jag har tävlat mot en bmw 320 -02 kanske? automat iaf 170hk och en audi a4 1,9 TDI minns inte om den var chippad men drog båda två i acc med min 740 och det tyckte jag var skit bra bmw:n kom om mig vid ungefär 140 och audin körde jag 170-180 men var bakom
Låter rimligt iallafall. B230E har ju lite potential jämfört med B230F. Min GLE ledde 1-1½ billängder rullande start 50-130km/h mot en polares Mitsu Galant -99 2.4GDI 150hästars, sen blev man ju ifrånkörd. Testade dock flera gånger
ska se i sommar när man KANSKE har extraktor om det gör nån skillnad annars säljer jag bort det
håll i hatten, för ja drog ifrån en ferrari i den videon.. men glömde filma den ba
och ja, jag är ironisk, me både inlägget och videon..
fan din 16v går ju slöare än min 8v minns inte exakta tiden när jag klockade 0-100 och det var på ca 9-9,5 din går ju från 70 till 100 på ca 5 sekunder
håll i hatten, för ja drog ifrån en ferrari i den videon.. men glömde filma den ba
och ja, jag är ironisk, me både inlägget och videon..
fan din 16v går ju slöare än min 8v minns inte exakta tiden när jag klockade 0-100 och det var på ca 9-9,5 din går ju från 70 till 100 på ca 5 sekunder
ja la inte upp videon för att skryta, sen växlade jag vid 80 också..
håll i hatten, för ja drog ifrån en ferrari i den videon.. men glömde filma den ba
och ja, jag är ironisk, me både inlägget och videon..
fan din 16v går ju slöare än min 8v minns inte exakta tiden när jag klockade 0-100 och det var på ca 9-9,5 din går ju från 70 till 100 på ca 5 sekunder
Min 16ventilare äter en polares trimmade GLE med K-kam (verkade inte ha en chans nånstans). Ska se om det är jämnare till sommaren då min bil också får tunga Polarisfälgar
Allt är ju relativt. Upplevde iallafall våran volvo som "pigg" när man puttra omkring i den med nytaget körkort. Pålitliga maskiner men någon racer är de inte, utmärkta att dra släp med dock så seg dragna så märks knapp att man lastar tungt. Fina motorer för vad dom är konstruerade för tycker jag iallafall
jag har fan hållt på i över 10 år nu o trimma 230f motorer o lovar att man får fan tömma både plånbok o hjärna för de hästar man får ut.. jag har precis lyckats få ut precis någon enstaka hästkraft över 200 i min 740-90 o då har jag VERKLIGEN gjort så mycket jag kunnat. 2.5liters marinvev specialkolvar, 531 topp som är rejält portad o polerade kanaler. kam o sen allt i bränsleväg är nytt.. jaja orkar inte berätta allt men jag kör typ jämt med en audi på 180hk kan jag tänka mig..
Kul att du faktiskt har lagt ner tid och pengar på att sugtrimma en 740. Annars är det bara de som inte har råd att köpa en turbobil som snackar om "riktiga" hästar och hur häftigt det är med trimmade sugmotorer. Sen när de har sparat ihop lite pengar köper de en turbobil...
haha! klockrent
Skrattar du med mig eller åt mig? Det är precis som jag skrev att Volvoraggare brukar snacka om riktiga hästar bara för att de inte har råd att köpa en turbobil. Detta var första gången jag såg någon som faktiskt lagt ner pengar på sugtrim istället för att köpa en turbobil vilket jag tycker är imponerande.
16v gick enligt papper på 10,4 8v gick enligt papper på 10,8
0-400 meter så gick 16v på 17,22 och 8v på 17,39
På 400 meter kommer väl bilarna upp i typ 130km/h eller nåt. Tror det blir mer skillnad därefter, B230E vs B234F.
Det var b230e mot b234F kan skicka bilden åt dig om du vill ? stod massa annan fakta att från rullande start typ från 50-100 elelr från 70-110 så var b230e snabbare än b234an
16v gick enligt papper på 10,4 8v gick enligt papper på 10,8
0-400 meter så gick 16v på 17,22 och 8v på 17,39
På 400 meter kommer väl bilarna upp i typ 130km/h eller nåt. Tror det blir mer skillnad därefter, B230E vs B234F.
Det var b230e mot b234F kan skicka bilden åt dig om du vill ? stod massa annan fakta att från rullande start typ från 50-100 elelr från 70-110 så var b230e snabbare än b234an
Är det Teknikens Världs nybilstest från 1988 av 740 GLT 16 Valve och samma tidnings test av 740 GLE -1985 (med 129-motorn) där prestandasiffrorna har klippts ihop? Är nog jag som ligger bakom den bilden från början.