3237
Sök

Reg. skylt?

458 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Är det olagligt att ha reg. skylten i framrutan? Eller är det
fullt lagligt?

8 Inlägg
13 december 2005
de är olagligt att ha den i framrutan. polisen stoppade mig och sa att jag var tvungen att skruva dit den.

21 761 Inlägg
13 december 2005
Då kan man ju förstås fråga sig varför det ordinarie stället på kofångaren inte duger.
Kanske en ny raggargrej, på 70 och 80-talet var det plyschtärningar och nu regplåtar.
Ja, varför inte.

Rekondare
218 Inlägg
13 december 2005
reg skylten ska vara synlig och då kan man ju tycka att den är det i framrutan men så är reglerna o det kan ibland skymma lite om man har den i framrutan!
Mvh: Lugge

Man Ska SYNAS Eller HÖRAS När Man Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt. Mvh: Lugge

dARKiE
5 031 Inlägg
13 december 2005
200kr i böter på det. fick häromdagen..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

458 Inlägg
14 december 2005
Trådstartare
bmw750 skrev:
nja, det finns inget som säger att den skall sitta på bilen i fångaren, utan i rutan är helt okej, men den skall vara synlig...
det går att tolka saker på många sätt, det du måste göra är att övertyga polisen om att du har rätt, eller om du ger fan i att skriva på böteslappen, övertyga rätten om det...

Men nu har jag fått så många olika svar.. var är egentligen rätt? Får nog
ringa och kolla detta själv.. big_smile

tack för svaren ändå!

533 Inlägg
14 december 2005
Helt riktigt bmw750...
Läser man i vägtrafikregisterförordningens sjätte kapitlet 7§ står det att 'En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil.....'och i 8§ står det 'Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.'

Fast hur det än är så känns det ibland som om det är humöret på polismannen som avgör.....hrm..

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Rekondare
218 Inlägg
14 december 2005
psittacus skrev:
Helt riktigt bmw750...
Läser man i vägtrafikregisterförordningens sjätte kapitlet 7§ står det att 'En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil.....'och i 8§ står det 'Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.'

Fast hur det än är så känns det ibland som om det är humöret på polismannen som avgör.....hrm..

det ligger mycket i det ja... hur polismannens humör är... har jag själv fått erfara

Man Ska SYNAS Eller HÖRAS När Man Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt. Mvh: Lugge

355 Inlägg
14 december 2005
Darkie skrev:
200kr i böter på det. fick häromdagen..

300 kr. Kod 621 tror jag det är.

Samt
400 kr. Kod 620 om du inte har nån alls.

Vad jag kommer ihåg efter sommaren bravader.

Mvh Jonas

Mvh Jonas

458 Inlägg
14 december 2005
Trådstartare
Men om jag nu skulle bli stannad om jag har den i framrutan så att den syns tydligt.. då kan dom ju inte säga nått om det i och med att det står inget om att man INTE får ha den där!! eller???

533 Inlägg
14 december 2005
Som sagt ... VÄL synlig är ju upp till polismannen att avgöra..!!
Eller upp till dig att övertyga herr Konstapel om att skylten syns klart och tydligt, även långt utanför kommungränsen...
Senast redigerat av psittacus (14 december 2005)

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

"A Johlsson"
302 Inlägg
15 december 2005
Blir nog en tolkningsfråga för polismannen i fråga, blivit upplyst flertalet gånger att den skall sitta på sin avsedda plats, därav regeln även för montering av mindre regplåtar, dessa brukar bara godkännas om bilen haft dem sedan tidigare och har en monteringsplats som är avsedd för just de små. det finns undantag men det är de flesta tolkningsfallen.

Kört med skylten i rutan men vinkeln på den då försvårar tex kameran's bildupptagning och den sitter för högt, iaf om man ska tro polismännen. Ingen ursäkt om att bilen bara skulle till och från lack hjälpte heller. =p

355 Inlägg
15 december 2005
Kojloj skrev:
Men om jag nu skulle bli stannad om jag har den i framrutan så att den syns tydligt.. då kan dom ju inte säga nått om det i och med att det står inget om att man INTE får ha den där!! eller???

Blev stannad för det på väg till Emmaboda i sommras. 300 kr i böter som jag skrev tidigare. Så jag rekomenderar inte att ha reg sklyter i fram rutan. Efter två böter för samma sak så har jag lärt mig.

Har fäst skylten med betyltejp så att  jag kan bort skylten om jag ska ställa ut bilen.

Så det blir allt böter om du har den i framrutan.

Mvh Jonas

Mvh Jonas

10 287 Inlägg
15 december 2005
"Såväl framtill som baktill" innebär att den skall sitta Fram respektive Bak på fordonet, dvs inte i kupen för den är definitionsmässigt inte Fram utan tyvärr bara Framåtriktad, vilken är nåt helt annat.

Där är haken.

Och paragraf 8 är en subclause för att förtydliga skyltarna skick, ej deras placering som definieras i para 7.

Så man är rökt, tyvärr.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
15 december 2005
Nä, vägrar man att skriva på bötesförläggandet så klarar man sig väl där och då, men om nu nån orkar driva det i rätten så är man, med den lagtext som finns, troligen rätt avtorkad.

/Göran

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
15 december 2005
Som har vunnit i rätten på att man får ha reg skylt i vindrutan!

Plocka fram ärendenumret så att man kan hänvisa till prejudikatet.

/Göran

bmw750 skrev:
vet många som har vunnit den vägen... så det är självklarhet att man är "avtorkad"

(Groucho Marx).

355 Inlägg
15 december 2005
Men när det finns en kod 621 (reg skylt svår avläst lr var det står i boken som polisen har) tro jag det var. Så är det ju ingen ide att tjafsa.

Kan kolla upp koderna tills imorgon, har boken på bibblan.

Mvh Jonas

Mvh Jonas

355 Inlägg
15 december 2005
Ja, kan hålla med dig att en del poliser utövar sin "makt" fel.

Men när vet om att reg skylten ska sitta fram på stötfångaren och ändå har den i rutan och åker fast så tycker jag att det inte är nått att diskutera.

Mvh Jonas

Mvh Jonas

1 453 Inlägg
15 december 2005
Håller med MrLila, finns ingen anledning att trixa med såna enkla bestämmelser.

21 761 Inlägg
15 december 2005
Då kommer man återigen till varför inte kofångaren duger utan till varje pris måste sätta den på ett tveksamt ställe och sedan hoppas att man blir stoppad av polisen så att man kan käfta emot dem.
Vad är vitsen med detta?

Sök