2549
Sök

Regga ombyggt fordon eller byggt amatörbyggt fordon.

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#1
Hur många av er har gått den långa vägen och fått era bilar resp modifikationer lagliga och registrerat bilen som antingen ombyggt fordon eller byggt bil / gjort såpass många ändringar att bilen blivit amatörbyggd ?

Skriv om du känner igen dig eller har erfarenheter, synpunkter osv smile

*särskolan/särskriver*
Senast redigerat av SaabLejon (18 februari 2008)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

1 785 Inlägg
13 juli 2008
#2
SaabLejon skrev:
Hur många av er har gått den långa vägen och fått era bilar resp modifikationer lagliga och registrerat bilen som antingen ombyggt fordon eller byggt bil / gjort såpass många ändringar att bilen blivit amatörbyggd ?

Skriv om du känner igen dig eller har erfarenheter, synpunkter osv smile

*särskolan/särskriver*

Ingen. Det är inte mycket lagen tillåter i ombyggnad vad det gäller motor och effekt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
13 juli 2008
#3
dbjanoz skrev:
SaabLejon skrev:
Hur många av er har gått den långa vägen och fått era bilar resp modifikationer lagliga och registrerat bilen som antingen ombyggt fordon eller byggt bil / gjort såpass många ändringar att bilen blivit amatörbyggd ?

Skriv om du känner igen dig eller har erfarenheter, synpunkter osv smile

*särskolan/särskriver*

Ingen. Det är inte mycket lagen tillåter i ombyggnad vad det gäller motor och effekt.

Dum?
Klart man kan få sin bil godkänd som ombyggt fordon, gäller bara att du gör tillräckligt många ändringar.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

1 785 Inlägg
13 juli 2008
#4
Torlejf skrev:
dbjanoz skrev:
SaabLejon skrev:
Hur många av er har gått den långa vägen och fått era bilar resp modifikationer lagliga och registrerat bilen som antingen ombyggt fordon eller byggt bil / gjort såpass många ändringar att bilen blivit amatörbyggd ?

Skriv om du känner igen dig eller har erfarenheter, synpunkter osv smile

*särskolan/särskriver*

Ingen. Det är inte mycket lagen tillåter i ombyggnad vad det gäller motor och effekt.

Dum?
Klart man kan få sin bil godkänd som ombyggt fordon, gäller bara att du gör tillräckligt många ändringar.

Mvh. David.

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 juli 2008
#5
dbjanoz skrev:
Torlejf skrev:
dbjanoz skrev:

Ingen. Det är inte mycket lagen tillåter i ombyggnad vad det gäller motor och effekt.

Dum?
Klart man kan få sin bil godkänd som ombyggt fordon, gäller bara att du gör tillräckligt många ändringar.

Mvh. David.

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Tänk på att EXAKT ALLA Beach buggyn är registrerade som " Ombyggt Fordon " så visst finns det!
Finns en laglig Pontiac GTO i america med 2000 häst!

C H E V R O L E T <3

956 Inlägg
13 juli 2008
#6
dbjanoz skrev:
Torlejf skrev:
dbjanoz skrev:

Ingen. Det är inte mycket lagen tillåter i ombyggnad vad det gäller motor och effekt.

Dum?
Klart man kan få sin bil godkänd som ombyggt fordon, gäller bara att du gör tillräckligt många ändringar.

Mvh. David.

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Du bygger om den till ett amatörbyggt fordon, det vill säga en massa ändrigar, men det går.

Om du ska ha 300 häst får du bygga en bilen så den väger ca 1500 kg, och såklart ändra det mesta i chassit.

"Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat)." 

Så det går, frågan är om du orkar göra det?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 785 Inlägg
14 juli 2008
#7
luunggan skrev:
dbjanoz skrev:
Torlejf skrev:
Dum?
Klart man kan få sin bil godkänd som ombyggt fordon, gäller bara att du gör tillräckligt många ändringar.

Mvh. David.

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Du bygger om den till ett amatörbyggt fordon, det vill säga en massa ändrigar, men det går.

Om du ska ha 300 häst får du bygga en bilen så den väger ca 1500 kg, och såklart ändra det mesta i chassit.

"Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat)." 

Så det går, frågan är om du orkar göra det?

Det finns en begränsning på 15kw per 100kg även på amatörbyggda fordon. Hur gör man för att få lagliga 300hk i ett fordon som väger 1000kg?
Senast redigerat av dbjanoz (14 juli 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
14 juli 2008
#8
dbjanoz skrev:
luunggan skrev:
dbjanoz skrev:

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Du bygger om den till ett amatörbyggt fordon, det vill säga en massa ändrigar, men det går.

Om du ska ha 300 häst får du bygga en bilen så den väger ca 1500 kg, och såklart ändra det mesta i chassit.

"Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat)." 

Så det går, frågan är om du orkar göra det?

Det finns en begränsning på 15kw per 100kg även på amatörbyggda fordon. Hur gör man för att få lagliga 300hk i ett fordon som väger 1000kg?

Är du dum på riktigt?
Frågan var om det går att regga sin ombyggda bil som ombyggt fordon, alt. amatörbyggt fordon.
Och svaret är JA!
Sen att det finns begränsningar har väl inte med saken att göra?

Följer du alla regler och krav som ställs så kan du regga din bil med 300 hk, bara den väger tillräckligt mycket, har bromsar som klarar av effekten och bilen är byggd efter konstens alla regler.
Det är ingen som sagt att det är lätt.

Läs på innan du bråkar.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

1 072 Inlägg
14 juli 2008
#9
En bil som är ombyggd har troligtvis haft nerstält laddtryck under bes. MEN de är inte dumma nog om du laddar 0.2 och har en turbo som är svin stor. Men ladda 0.5-0.8 under bes går och förhoppningsvis ligga runt den effekt du får ha i din bil. Sen som tidigare sagt så är moddsen omfattande.
Drivlina
Motor
Bromsar
Upphängningar
osv


956 Inlägg
14 juli 2008
#10
dbjanoz skrev:
luunggan skrev:
dbjanoz skrev:

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Du bygger om den till ett amatörbyggt fordon, det vill säga en massa ändrigar, men det går.

Om du ska ha 300 häst får du bygga en bilen så den väger ca 1500 kg, och såklart ändra det mesta i chassit.

"Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat)." 

Så det går, frågan är om du orkar göra det?

Det finns en begränsning på 15kw per 100kg även på amatörbyggda fordon. Hur gör man för att få lagliga 300hk i ett fordon som väger 1000kg?

Jag skrev att den skulle bli tvungen att väga 1500 kg.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

16 197 Inlägg
14 juli 2008
#11
dbjanoz skrev:
luunggan skrev:
dbjanoz skrev:

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Du bygger om den till ett amatörbyggt fordon, det vill säga en massa ändrigar, men det går.

Om du ska ha 300 häst får du bygga en bilen så den väger ca 1500 kg, och såklart ändra det mesta i chassit.

"Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat)." 

Så det går, frågan är om du orkar göra det?

Det finns en begränsning på 15kw per 100kg även på amatörbyggda fordon. Hur gör man för att få lagliga 300hk i ett fordon som väger 1000kg?

de bästa du kan göra är att ta kontakt med SFRO.. dom vet ALLT om va man får å inte får göra med en bil för att få den besiktad.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 772 Inlägg
14 juli 2008
#12
Tänk på att EXAKT ALLA Beach buggyn är registrerade som " Ombyggt Fordon " så visst finns det!
Finns en laglig Pontiac GTO i america med 2000 häst!

Det fanns en 1000 hästars its fun porsche också...ett tag tongue

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

I bleed Ford blue
221 Inlägg
14 juli 2008
#13

I dont need sex, the goverment fucks me every day !

Jeep Tom
276 Inlägg
14 juli 2008
#14
Min Dune buggy är registrerad om ombyggt fordon hos SFRO smile

Feeling free to do my own thing

1 785 Inlägg
14 juli 2008
#15
Torlejf skrev:
dbjanoz skrev:
luunggan skrev:

Du bygger om den till ett amatörbyggt fordon, det vill säga en massa ändrigar, men det går.

Om du ska ha 300 häst får du bygga en bilen så den väger ca 1500 kg, och såklart ändra det mesta i chassit.

"Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat)." 

Så det går, frågan är om du orkar göra det?

Det finns en begränsning på 15kw per 100kg även på amatörbyggda fordon. Hur gör man för att få lagliga 300hk i ett fordon som väger 1000kg?

Är du dum på riktigt?
Frågan var om det går att regga sin ombyggda bil som ombyggt fordon, alt. amatörbyggt fordon.
Och svaret är JA!
Sen att det finns begränsningar har väl inte med saken att göra?

Följer du alla regler och krav som ställs så kan du regga din bil med 300 hk, bara den väger tillräckligt mycket, har bromsar som klarar av effekten och bilen är byggd efter konstens alla regler.
Det är ingen som sagt att det är lätt.

Läs på innan du bråkar.

Mvh. David.

Med andra ord så går det inte att kombinera en bil på 1000kg och effekter över 150kW. Bråkar jag för att vi båda har kommit fram till samma slutsats?

Kanske jag är dum i dina ögon, men bråka om det här det vore ganska dumt om något

/Mvh Den dumme

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

vingåker
68 Inlägg
14 juli 2008
#16
dbjanoz skrev:
luunggan skrev:
dbjanoz skrev:

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Du bygger om den till ett amatörbyggt fordon, det vill säga en massa ändrigar, men det går.

Om du ska ha 300 häst får du bygga en bilen så den väger ca 1500 kg, och såklart ändra det mesta i chassit.

"Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat)." 

Så det går, frågan är om du orkar göra det?

Det finns en begränsning på 15kw per 100kg även på amatörbyggda fordon. Hur gör man för att få lagliga 300hk i ett fordon som väger 1000kg?

Ej svårt ring Sfro och prata med dom. Du kan och köpa SFRO bygg hand bok. Hur man bygger bil och motorcykel själ.

Drive Nice!

KHRacing
14 juli 2008
#17
****
Senast redigerat av KHRacing (12 januari 2014)

egen företagare
21 Inlägg
11 mars 2009
#18
hehe låter spännande för min del hum tror jag ska gå ut i verkstaden o skära litta hehe

fick frågan härom dagen vilken låt vill du ska spelas på din begravning (enkelt svar)
high way to hell -ACDC

31 Inlägg
11 mars 2009
#19
jag har byggt en "kitt car" från england, dom får man registrera som ett amatörbyggt fordon.
det som gäller då är om jag inte minns fel 15kw per 100kg.  smile


657 Inlägg
27 maj 2009
#20
En fråga; vart kan man få tag på tel./mail till sfro?? har kollat på deras hemsida, men jag hittar då inget.. är ja blind?tongue



Sök