luunggan skrev:
dbjanoz skrev:
Torlejf skrev:
Dum?
Klart man kan få sin bil godkänd som ombyggt fordon, gäller bara att du gör tillräckligt många ändringar.
Mvh. David.
Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.
Du bygger om den till ett amatörbyggt fordon, det vill säga en massa ändrigar, men det går.
Om du ska ha 300 häst får du bygga en bilen så den väger ca 1500 kg, och såklart ändra det mesta i chassit.
"Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat)."
Så det går, frågan är om du orkar göra det?
Det finns en begränsning på 15kw per 100kg även på amatörbyggda fordon. Hur gör man för att få lagliga 300hk i ett fordon som väger 1000kg?
Senast redigerat av dbjanoz (14 juli 2008)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?