3081
Sök

Jag har köpt en stulen cross (visste inte att den var det), och nu ringde polisen mig :(

Avstängd
1 266 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
viktore skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Tja..jag köpte en cross..sen la jag ut den på blocket..sen kom en köpare och var intreserad, efter ca 1 timme kom polisen och hämtade crossen hmm vad händer nu ?? rättegång ? är ostraffad sen tidigare.. BLÄ

Hold your horses!
Menar du alltså att du köpt en cross, som du DIREKT efteråt la ut på blocket?
Bara det låter jävligt suspekt.

Jag hade den 1 vecka, men sen klarade jag uppkörningen till mitt körkort, och då ville jag köpa bil på engång... aja får se ¨hur det blir..man kan ju se på mitt körkort, och datumet jag la ut den på blocket att det stämmer

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
19 februari 2008
TheFinnishFlash skrev:
viktore skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Tja..jag köpte en cross..sen la jag ut den på blocket..sen kom en köpare och var intreserad, efter ca 1 timme kom polisen och hämtade crossen hmm vad händer nu ?? rättegång ? är ostraffad sen tidigare.. BLÄ

Hold your horses!

Jag hade den 1 vecka, men sen klarade jag uppkörningen till mitt körkort, och då ville jag köpa bil på engång... aja får se ¨hur det blir..man kan ju se på mitt körkort, och datumet jag la ut den på blocket att det stämmer

de du sa nu hade ja sagt till polisen..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

4 670 Inlägg
19 februari 2008
TheFinnishFlash skrev:
viktore skrev:
TheFinnishFlash skrev:

Hold your horses!

vems är bilarna du har på din sida då? varför ville du köpa en bil samma dag om du har 4 st?

1 174 Inlägg
19 februari 2008
Man är ju ganska korkad om snor en cross, för att en vecka senare lägga ut den på blocket.. Hade jag varit ägare av en stulen cross så hade jag fan hållt koll på blocket varannan timme..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Avstängd
1 266 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
mickius skrev:
TheFinnishFlash skrev:
viktore skrev:

Hold your horses!

vems är bilarna du har på din sida då? varför ville du köpa en bil samma dag om du har 4 st?

Turbon var avställd med deffekt topplockspackning, dom andra 2st 740ina är min brors...och mondeon köpte jag efter detta ! jag har 3 bilar till..en opel..en audi...en till volvo 740..en volvo 142 (:
jag ville ha en besiktad och skattad bil.. smile därför jag la ut den...nöjjd ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
19 februari 2008
Goffen skrev:
Eftersom en cross inte har några regskyltar så kan man ju hävda att den inte är så lätt att kolla upp. Jag tror ändå att man kan hävda så länge man betalat ett marknadsmässigt pris för den att man inte hade någon anledning att tro att den var stulen. Man kanske blir av med crossen men nu handlar det ju om att inte åka dit för häleri......

spelar inte speciellt stor roll. Ram-nr check gäller..

Finns ett PAR hojjar på vift i detta lilla land:
http://www.enduromx.com/stulet/stlvr.as … &ps=25
Senast redigerat av AdamOpel (19 februari 2008)

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
19 februari 2008
YYYeeeeehaaaaaaaa

Kvitto är ett måste tyvärr slarvar man bort det är det jobbigt.
köper du en cross som e stulen o säljer den vidare så är det häleri. även om du själv inte vet om det
för den nya ägaren kan polisanmäla dig.

Det är ditt ansvar att kolla så¨köp objektet är okej  finns inget godtro längre heller finns inte befintligtskick!
dessa har man tagit bort ur "säljarsnackslistan"

hoppas det löser sig för dig verkliogen för jävligt att man skall behöva sätta en dektetiv för att kolla upp grejerna man köper

ha de fint

Mvh// Okim // Jocke

blacken
19 februari 2008
TheFinnishFlash skrev:

Vem golade bängen om att den var snodd?.

DFFL
9 020 Inlägg
19 februari 2008
blacken skrev:
TheFinnishFlash skrev:

Vem golade bängen om att den var snodd?.

Antagligen så var köparen den riktiga ägaren.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
19 februari 2008
Troligtvis så vad det ägaren till crossen som va och titta!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

3 650 Inlägg
19 februari 2008
gjorde likadant, köpte en moppe, fick med nycklar å allt. Sen när den skulle säljas så visade det sig att den var stulen..fick sitta i häktet, dom beslagtog moppen å jag fick aldrig tebax den..nåra tusenlappar fattigare sad   Var misstänkt för häleri, tror jag e med i belastningsregistret för de också (tidigare ostraffad)

ägarna var dom som va å tittade på moppen också..det skumma var att den blev stulen från dom 8 år tillbax neutral
Senast redigerat av Kesler (19 februari 2008)

Wankel
1 080 Inlägg
19 februari 2008
Kesler skrev:
gjorde likadant, köpte en moppe, fick med nycklar å allt. Sen när den skulle säljas så visade det sig att den var stulen..fick sitta i häktet, dom beslagtog moppen å jag fick aldrig tebax den..nåra tusenlappar fattigare sad   Var misstänkt för häleri, tror jag e med i belastningsregistret för de också (tidigare ostraffad)

ägarna som var å tittade på mopped också..det skumma var att den blev stulen från dom 8 år tillbax neutral

letar dom efter en moppe i 8 år?!?!!? skaffa en hobby, låter lite väl att dom skulle kolla på just din moppe efter den tiden och komma på att det är deras för att bara vara en tillfällighet

MDS Västerås

Turbocharged
421 Inlägg
19 februari 2008
Okim skrev:
Det är ditt ansvar att kolla så¨köp objektet är okej  finns inget godtro längre heller finns inte befintligtskick!

"Befintligt skick" finns precis lika mycket som förr och betyder precis samma sak.
Att 99% av befolkningen tror att det innebär något annat är en annan historia.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

3 650 Inlägg
19 februari 2008
StiFf skrev:
Kesler skrev:

ägarna som var å tittade på mopped också..det skumma var att den blev stulen från dom 8 år tillbax neutral

letar dom efter en moppe i 8 år?!?!!? skaffa en hobby, låter lite väl att dom skulle kolla på just din moppe efter den tiden och komma på att det är deras för att bara vara en tillfällighet

vadå skaffa en hobby?..det är ialf vad åklagaren sa till mig

köparna låtsades vara intresserade å frågade massa dumma saker om moppen också`typ" är det här en vajer" å sånt, dom jävlades bara, e fortfarande jävligtförbannad för de, dom kunde ju fan ha sagt det direkt.

aja det var en annan historia..vidare till cross storyn wink
Senast redigerat av Kesler (19 februari 2008)

Sleeper
3 084 Inlägg
19 februari 2008
Kesler skrev:
StiFf skrev:
Kesler skrev:

vadå skaffa en hobby?..det är ialf vad åklagaren sa till mig

Var nog ägarna han menade..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

3 059 Inlägg
19 februari 2008
TheFinnishFlash skrev:
mickius skrev:
TheFinnishFlash skrev:

Turbon var avställd med deffekt topplockspackning, dom andra 2st 740ina är min brors...och mondeon köpte jag efter detta ! jag har 3 bilar till..en opel..en audi...en till volvo 740..en volvo 142 (:
jag ville ha en besiktad och skattad bil.. smile därför jag la ut den...nöjjd ?

Då kan du ju pela bort din brors bilar som du lagt ut som dina egna.. Läs reglerna.

Synd på crossen.. hoppas de går bra..

DFFL
9 020 Inlägg
19 februari 2008
Smajly skrev:
Då kan du ju pela bort din brors bilar som du lagt ut som dina egna.. Läs reglerna.

Synd på crossen.. hoppas de går bra..

Nu orkar inte jag läsa reglerna, men man får väl ha nära besläktades bilar uppe?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Bildrulle
499 Inlägg
19 februari 2008
ja, nära släkt, så länge det inte blir dubletter.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

945 Inlägg
19 februari 2008
Goffen skrev:
Eftersom en cross inte har några regskyltar så kan man ju hävda att den inte är så lätt att kolla upp. Jag tror ändå att man kan hävda så länge man betalat ett marknadsmässigt pris för den att man inte hade någon anledning att tro att den var stulen. Man kanske blir av med crossen men nu handlar det ju om att inte åka dit för häleri......

Är faktiskt ganska tveksam till om polisen har rätt att ta crossen ifrån honom.
Dom kan beslag ta den i väntan på ett beslut från tingsrätt på vad som ska hända med fordonet.
Däremot så har polisen inte rätt att avgöra vem som är den faktiska ägaren av hojen.

Har han köpt den för ett "skäligt" pris, har kvitto och nycklar till hojen, och om det inte syns någon åverkan i form av brytskador o.d.y.l på den.
Så kan en domare i målet säga att han orimligt har kunnat misstänka att fordonet vid försäljningstillfället var stulet. Och då är han faktiskt ägare av motorcykeln.
Hur konstigt det än låter. Har ju funnits ett antal artiklar om liknande fall i tidningarna genom åren.
Men jag är inte helt hundra, det kan ju åxå vara så att det har kommit en ny lag gällande detta.
Senast redigerat av TTTTT (19 februari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
19 februari 2008
Innox skrev:
Okim skrev:

"Befintligt skick" finns precis lika mycket som förr och betyder precis samma sak.
Att 99% av befolkningen tror att det innebär något annat är en annan historia.

NO... hör med fabror blå dom här säger att det ordet finns  inte juridiskt längre ..renoveringsobjekt
eller reservdelsbil finns inte befintligtskick

det håller inte i rätten längre  enligt dom...

men men skit samma inget o hänga upp sig på smile

Mvh// Okim // Jocke

Sök