3391
Sök

Sätt in ny bakruta på 242 (-83)

41 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Har haft inbrott i bilen och samtidigt passade dom på att smälla bakrutan...

Har aldrig bytt någon ruta förut så skulle uppskatta lite tips och idéer.

Har ju kvar gummilisten så jag antar att mans ka sätta på den på den nya rutan och sedan trycka dit den på något sätt?

Den gamla satt inte limmad eller något sådant men det kanske är bättre att göra det nu?

Hur gör man för att koppla in värmeslingorna? Som det ser ut nu sås sitter det kvar glas typ fastlimmat på "kontakterna".
Senast redigerat av Ciryaquen (19 februari 2008)

65 Inlägg
19 februari 2008
tag bort alla gamla glas delar från rut ramen och limma ditt den med sixaflex// Mvh Daniel

245 Inlägg
19 februari 2008
sätt fast listen på rutan, lägg i en tråd i spåret som sitter mot plåten, lägg rutan på utsidan å dra tråden på insidan av bilen, samtidigt som nån trycker på rutan. använd mycket 5-56

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
19 februari 2008
Såpa eller diskmedel skulle jag använda i stället för 5-56.
Kopierat från webcar2000.com
Ta sen bort gummilisten o rengör den ordentligt. Trä den nya rutan i gummilistens spår hela vägen runt. Smörj in listen med diskmedel. Lägg en kabel ca 3-4mm tjock runt kanten på listen som ska vara innåt bilen. Låt kabeln lappa över 20cm i mitten på listens undre kant. Sätt i rutan med den undre delen av listen först. Någon bör trycka fast rutan utifrån med händerna. Dra i ena kabeländen så att gummiläppen viker sig ut över rutramen. När du kommit halvvägs dra likadant i den andra kabeländen. När kabeln är borta ska rutan sitta på plats.
Det låter svårare än vad det är och du kommer antagligen att misslyckas några gånger men det är värt lite besvär då glasmästaren ska ha upp till 1000kr för detta jobb!
OBS! Använd ALDRIG skruvmejsel el liknande för att försöka få in nåt hörn på rutan! Den kommer ofelbart att spricka!

41 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar! Det verkar ju ganskla enkelt så det här ska jag nog klara av.

En fråga till bara, om ni orkar, hur gör man med kabeln till värmeslingorna?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
20 februari 2008
men sitter inte det en ny sån kabel på nya rutan???

41 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
volvo_245 skrev:
men sitter inte det en ny sån kabel på nya rutan???

aha, det kanske det gör. Nu när jag vet att det inte är så krångligt så ska jag iväg och försöka få tag i en så fort osm möjligt så får jag väl se..

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök