Går väl inte sänka HC värdet genom att tillsätta K-sprit/E85. Är väl bara CO halten som sänks? På en Saab 900 jag hade så höjde en bilverkstad bränsletrycket och då blev värdet under maxgränsen. Det var otäta ventiltätningar på den. En liten höjning av tomgången kan även hjälpa.
Nae HC sänks oxå, inga överdrivna siffror men det hjälper emot hc.
Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
Kommer precis från besikningen och förra gången hade jag på tok för högt på alla värderna men nu efter att jag tankat 50/50 bensin,etanol bytt olja,filter stift så har ja fortfarande för hög HC halt, vad är det som gör att den är hög och hur får jag ner den?
Mvh Erik
Lutar nog åt att katten är dålig.. Men, kolla över resten av tändningen så att kablar mm är i bra skick. Högt HC tyder på misständning.. Hur är lambdavärdet?
Lamda värdet gick att få ner efter att tankat etahnol. och tännkablarna är i fint skick
Det du skriver är inte lågiskt.. Lambda borde gå upp av sprit.. Skriv upp alla värde så är det mycket lättare att hjälpa..
Lutar nog åt att katten är dålig.. Men, kolla över resten av tändningen så att kablar mm är i bra skick. Högt HC tyder på misständning.. Hur är lambdavärdet?
Lamda värdet gick att få ner efter att tankat etahnol. och tännkablarna är i fint skick
Det du skriver är inte lågiskt.. Lambda borde gå upp av sprit.. Skriv upp alla värde så är det mycket lättare att hjälpa..
okej, Co 0,4 (0,5) Co 2500 0,0 (0,3) Hc 187 (100) Lambda 1,07 (0,90-1,10). innan jag bytte stift,olja och olje filter och tankade 50/50 E 85 så såg värderna ut så här: Co 6,0 (0,5) Co 2500 6,6 (0,3) Hc 465 (100) Lambda 0,83 (0,90-1,10)