3014
Sök

NY låda till 2st L7 15". tips?

40 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
hejsan.. jag och några kompisar tänkte dra och köpa lite 19" MDF till en ny fräsh låda.

sakerna som ska sitta i är  2st Kicker L7 15",  jag vill ha rikigt TUNG, djup och "massiv" bas.   Spelar mycket  "negerlåtar" till exempel Young Jeezy - Gangsta Music, etc.

alltså så djup och go Trance/"negermusik" / SPL aktig  bas som möjligt.

vill köra portad låda, med slotport.

Min nuvarande låda är på 211liter , i 16mm spånskiva...  ni kan ju tänka er viberationerna i den..

så, jag ber er som är insatta att ge mig tips på   Låda, alltså mått, liter ,  Storlek/längd på slotport osv.

runt 35hz är väl lagom att stämma av på  för mina krav?

hit me with some information!

Med vänlig hälsning, David andersson

2 911 Inlägg
29 februari 2008
Snabb-uträkning då jag inte vet vad för typ av bil.
Den skulle behöva vara på cirka 250 liter netto för optimal funktion.

200 liter låda, netto
600cm2 port-area. (t.ex. 20x30cm öppning)
55cm lång port.

Porten tar upp 31 liter
Basarna tar upp 10.4 liter
Sen får du räkna ut materialet till porten, hur många liter det tar upp.

200 liter + 31 + 10.4 + portmaterial = totala inre volymen i lådan.

40 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
okej! du verkar verkligen kunna din sak. själv är jag helt bakom styret när det gäller lådor.

Hur menar du när du säger 250liter netto.. sen  räknar du  200liter netto längre ner i inlägget?  Någon som kan säga lite snabbt HUR jag räknar ut liter i en låda? ( har gått i skolan/går i skolan, men har förträngt den biten).

ist för att ha en port på 20x30cm  skulle man kunna göra en avlång som är ca 7cm hög, och väldigt avlång ist ?

allt kommer byggas i 19mm MDF(även porten), sen kommer jag ju stätta lite stag etc inne i lådan som tar några liter antar jag..?

tack så mycket för ditt utmärkta svar!

Team Autohifi!
865 Inlägg
29 februari 2008
Han menade nog brutto 250L.

ta höj X bred X djup = volym
ex. 20cm X 30cm X 30cm = 18L

Porten bör du vara 85,7cm lång om den är 7cm bred

40 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
tack så mycket!  nu börjar det klarna till i skallen på mig. wink..

en fråg till är ju om Spånskiva är acceptabelt att bygga i?  22mm.  Med tanke på att det är mycket billigare än MDF.

min nuvarande låda är på 112liter porten är 7cm hög, och 48cm bred.  16mm spånskiva.. ( aj vibrationer ).

Mvh david
Senast redigerat av David_A (29 februari 2008)

2 911 Inlägg
29 februari 2008
När jag hade L7 12;or lät det konstigt med MDF, så bygg i spån du.
Det kan förvisso vara kombinationen av låda VS bilkupé som gjorde det för mig, men spån brukar alltid funka.

40 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
okej! bra att veta. jag köper mig ett stycke 22mm spån idag då. är det värt att klä lådan med glasfiberväv invändigt ?

Lådan du tipsade om ska alltså vara 250liter  allt som allt, och  ca 200 när man har räknat in porten, basarna osv?

Skulle du kunna ge mig ett mått på en låda   HxBxD  som blir ca  250L brutto?  en Form du tror skulle passa L7orna?

btw. så vet jag inte rikigt vilken bil det kommer sitta i.. men troligast någon kombi bil. altenativt ligga i baksätet på en sedan.

mvh !

2 911 Inlägg
29 februari 2008
Tänk på att när du gör avlånga portar , då får du blåsljud.

Så 7cm hög och 85 brett går inte, blir blåsljud.

70 brett, 8,5cm hög, då funkar det.

40 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
okej. tack så hemskt mycket för informationen.

Spelar det någon roll  hur jag formar porten? eller är det bara  att den ska vara ca 600cm2 & att den går 55cm ner i lådan som spelar roll?

sen en fråga till.. vilken sida BORDE man sätta Porten för maximal effekt?  på samma sida som basarna?

EDIT:

100x50x50 [BxHxD] = exakt 250liter brutto.  skulle det  gå ?

mvh

2 911 Inlägg
29 februari 2008
Vad har du för maxmått i bilen? så är det enklare.

40 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
det är det jag inte vet...  min låda jag har nu är 88cm bred.   Har ingen bil ännu, men kommer nog ligga i en kombi iallafall,  låt säga  850, eller något ?

vet inte rikigt vad jag ska ha för förstabil, men blir det en sedan så kommer jag fälla baksätet och bygga ljudet inne i cupén..så fantisera med måtten du.

skulle gärna vilja ha en port i mitten, mellan basarna om du förstår..  många säger att det ger bäst effekt..

gjorde en liten skiss:

http://img144.imageshack.us/img144/5140 … ldadf6.jpg

vad tkr ni/du om den?

mvh
Senast redigerat av David_A (1 mars 2008)

Sök