4047
Sök

Varit på tävling för första gången...

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#1
Nu kommer ju lite frågor då såklart smile
jag kör med en sluten minimal låda och en kicker l5 12:a driver med ett mutant 800.1.
spelade 137db med den vilket jag tycker verkade riktigt bra, är det bra med dom prylarna..?
Kan jag förvänta mig något högre resultat med en portad låda..?
Jag har starka funderringar på att bygga en större med slot port.

Sen till bedömningen.
Overall design.
Den är struken på protokollet för mig.
Hur gör man för att få poäng där tips..?
Jag kör allt så enkelt man kan för att jag vill ha det enkelt och lätthanterligt i bilen eftersom jag brukar den till vardags.

hade full pott på First optic impression dock.
Så inget är slarvigt gjort.

Tja det var ju lite frågor.

Ska bygga om tills nästa tävling så lite tips mottages gärna.

tyckte det saknades lite ström oxå men har 2 kondingar och funderar på ett bättre batteri.
Sitter orginal nu.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 mars 2008
#2
BMTech skrev:
tyckte det saknades lite ström oxå men har 2 kondingar och funderar på ett bättre batteri.
Sitter orginal nu.

Kondensatorer hjälper föga eller inte överhuvudtaget om du inte har en ordentlig
batterikapacitet. Ett bra friskt batteri fram först av allt SEN ett extra batteri i skuffen
om det mot all förmodan inte skulle räcka med det främre. Kondningar kostar mer
än det smakar, tycker i alla fall jag.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#3
jag vet att så är fallet.
Men jag har friskt batteri.
Bilen är 1 år gammalt så det är nog i bra trim.
Däremot ett bättre hade nog inte skadat. Bättre = bättre kapacitet.
kondingar har jag 2 liggande så dom kostar gratis och skadar väl inte systemet....?
ett batteri till är uteslutet då jag inte har lust att göra åverkan på bilen.

Jag kanske var otydlig där.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

8 Inlägg
1 mars 2008
#4
2 batterier spelar inte högre än 1 utan du kan bara spela längre utan motorn igång! tror jag? roll

Vill man spela högt är de kondingar man ska satsa på! Men ett bra batteri är ju en förutsättning!

Four rings to rule them all! :)

329 Inlägg
1 mars 2008
#5
DavidRydberg skrev:
2 batterier spelar inte högre än 1 utan du kan bara spela längre utan motorn igång! tror jag? roll

Vill man spela högt är de kondingar man ska satsa på! Men ett bra batteri är ju en förutsättning!

där har du fel... mer batteri...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

8 Inlägg
1 mars 2008
#6
Jaså?

"Att koppla in ett extrabatteri i bilen gör man om man vill kunna spela på sin
stereoanläggning längre utan att behöva ha motorn i gång. Men ett extrabatteri
ökar också lasten som generatorn måste strömförsörja när motorn är igång,
det innebär mindre ström till stereon när motorn är igång. Även ett fullladdat
batteri drar flera Ampere, och att montera extrabatterier i bilen hjälper inte till
annat än när motorn är avslagen. För den som vill förbättra strömkapaciteten
till sin stereoanläggning när motorn är igång är det två logiska valen en högeffektgenerator
samt en eller flera kondensatorer intill slutstegen. För den som
vill kunna utöka sin speltid men motorn avslagen kan givetvis komplettera
med extrabatteri."

från "Bilstereo i Praktiken"

Sedan vet inte jag hur en billjudstävling går till, man kanske inte får ha generator igång? roll


Ang att bygga en portad låda så kan du säket spela högre med den eftersom en portad låda är mer lättdriven men tål mindre effekt.
Senast redigerat av DavidRydberg (1 mars 2008)

Four rings to rule them all! :)

5 852 Inlägg
1 mars 2008
#7
Jag tror att Herr Nilsson vet vad han pratar om wink

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Lite överallt..
612 Inlägg
1 mars 2008
#8
tujbo skrev:
Jag tror att Herr Nilsson vet vad han pratar om wink

Jag skulle också satsa på de.. lol

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

2 911 Inlägg
1 mars 2008
#9
Kondning är snabb på urladdning, men har du inte kräm i batteriet så hjälper den inte mycket.

Fler batterier är det som gäller, det beror ju också på slutstegen och vad dom drar.
1kw börjar ju bli ett par hundra ampere, då kommer man inte långt med ett batteri om man ska spela längre än 2 sekunder.

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 mars 2008
#10
Hehe finns det nåt så meningslöst som att tävla i biljud?

"Jaha då sätter vi på stereon, dunk dunk dunk" - "Japp du är klar nu, 140db, nästa!"

Ungefär som 402m värdelöst, men där är det ju ifs mycket som ska klaffa.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#11
Trodde med det var värdelöst men det är inte ton jag spelat utan tävlade i espl=musik.
Men jag kör nog på stoffe pelch linje där och testar kondingarna iallafall eftersom jag fortfarande inte ska ha extra batteri och jag håller mig under 1kw i slutstegs effekt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Tyskstuk.se
630 Inlägg
1 mars 2008
#12
Herr Nilsson skrev:
DavidRydberg skrev:
2 batterier spelar inte högre än 1 utan du kan bara spela längre utan motorn igång! tror jag? roll

Vill man spela högt är de kondingar man ska satsa på! Men ett bra batteri är ju en förutsättning!

där har du fel... mer batteri...

Stämmer. (det Nilsson säger)
Man får gå tillbaka till "grunden". Batteriet levererar kräm till kondingen, som sen levererar till steget. Så klarar inte batteriet att kräma på, så tappar man där.
Slutsteget tar ström när det behöver, så då krävs det att det finns!

Edit:
Tips! läste att du inte ska ha fler batterier och ditt batteri är "bara 1 år gammalt". Ditt batteri kan vara 1 vecka gammalt och ändå kasst. Köpt ett gelebatteri, t ex optima gultop. Då kommer du ha bättre förutsättningar vad gäller strömbank iaf.
Senast redigerat av Zairon (1 mars 2008)


2 911 Inlägg
1 mars 2008
#13
Hammarslag skrev:
Hehe finns det nåt så meningslöst som att tävla i biljud?

"Jaha då sätter vi på stereon, dunk dunk dunk" - "Japp du är klar nu, 140db, nästa!"

Ungefär som 402m värdelöst, men där är det ju ifs mycket som ska klaffa.

Det är ungefär lika mycket teknik och vetenskap att spela 150+ som att köra låga 10;or på strippen.

Vem som helst klarar det inte...

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#14
Zairon skrev:
Herr Nilsson skrev:
DavidRydberg skrev:
2 batterier spelar inte högre än 1 utan du kan bara spela längre utan motorn igång! tror jag? roll

Vill man spela högt är de kondingar man ska satsa på! Men ett bra batteri är ju en förutsättning!

där har du fel... mer batteri...

Stämmer. (det Nilsson säger)
Man får gå tillbaka till "grunden". Batteriet levererar kräm till kondingen, som sen levererar till steget. Så klarar inte batteriet att kräma på, så tappar man där.
Slutsteget tar ström när det behöver, så då krävs det att det finns!

Edit:
Tips! läste att du inte ska ha fler batterier och ditt batteri är "bara 1 år gammalt". Ditt batteri kan vara 1 vecka gammalt och ändå kasst. Köpt ett gelebatteri, t ex optima gultop. Då kommer du ha bättre förutsättningar vad gäller strömbank iaf.

tack det var lite det svaret jag ville ha men som vanligt här är det en massa gidder från folk som är förståsigpåare som läst att det ska va så på nätet... roll

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

329 Inlägg
1 mars 2008
#15
BMTech skrev:
Zairon skrev:
Herr Nilsson skrev:
där har du fel... mer batteri...

Stämmer. (det Nilsson säger)
Man får gå tillbaka till "grunden". Batteriet levererar kräm till kondingen, som sen levererar till steget. Så klarar inte batteriet att kräma på, så tappar man där.
Slutsteget tar ström när det behöver, så då krävs det att det finns!

Edit:
Tips! läste att du inte ska ha fler batterier och ditt batteri är "bara 1 år gammalt". Ditt batteri kan vara 1 vecka gammalt och ändå kasst. Köpt ett gelebatteri, t ex optima gultop. Då kommer du ha bättre förutsättningar vad gäller strömbank iaf.

tack det var lite det svaret jag ville ha men som vanligt här är det en massa gidder från folk som är förståsigpåare som läst att det ska va så på nätet... roll

jag är då ingen förstå sig påare iallafall jag har själv testat mig fram... och med det så har jag vunnit sm i den tyngsta klassen i espl 2 år i rad pluss massa massa mer.

http://www.garaget.org/gallery/archive/25036/19311/25036-102735.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/25036/19311/25036-102739.jpg
Senast redigerat av Herr Nilsson (1 mars 2008)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

21 761 Inlägg
1 mars 2008
#16
Då kommer en "viktigpetter" in i bilden och säger att Optima inte är ett GEL batteri, det är ett AGM batteri wink. Är en viss skillnad.

Tråden verkar ha fastnat litegrann vid strömförsörjningen, då fortsätter jag lite med det. Eftersom du inte vill göra åverkan på bilen med extra batteri, så bör du istället göra som Zairon skriver. Köp tex Optima, Tudor/Exide Maxxima osv, eller så sätter du det största batteriet som ryms på ordinarie batterihyllan. Det brukar ibland finnas plats för ett större batteri.

Andra saker som inte får glömmas bort är ju detta med kablar och kontaktytor. Batterikablar och generatorkablar bör ses över så att de inte är underdimensionerade eller har dålig kontakt. Visst, bilen är bara ett år gammal, men tex batterijordkabeln nere vid karossen kan lik förbenat ha färg kvar vid karossens kontaktyta. Såna ställen kan man nog aldrig vara säker på att det är perfekt kontakt smile.

Var misstänksam wink.

Jo, förresten, en portad låda spelar alltid högre än en sluten. Åtminstone om man inte gör lådan helt åt skogen felkonstruerad. För "finlir" så är det nog lättare att få bra resultat med sluten eftersom den oftast spelar tajtare och mer exakt, fast för den skull så är det inte sagt att basreflex låter dåligt.
Senast redigerat av Drönirettab (1 mars 2008)

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 mars 2008
#17
Decibel skrev:
Hammarslag skrev:
Hehe finns det nåt så meningslöst som att tävla i biljud?

"Jaha då sätter vi på stereon, dunk dunk dunk" - "Japp du är klar nu, 140db, nästa!"

Ungefär som 402m värdelöst, men där är det ju ifs mycket som ska klaffa.

Det är ungefär lika mycket teknik och vetenskap att spela 150+ som att köra låga 10;or på strippen.

Vem som helst klarar det inte...

Hehe stämmer väl ifs inte helt riktigt in, det lär vara asevärt lättare och koppla stereo än att tex mappa en bil helt korrekt och samtidigt välja rätt delar, o vad för delar.

Många mer grejer som måste klaffa än slutsteg, filter stereo, basar diskanter mellanregister kablar säkringar.
Ser iaf inte nöjet med det, att ha så mycket ljud i en bil så att det inte går att sitta i den.
Allt handlar ju bara om pengar igentligen, köpa det bästa skiten o koppla in det. Sen att fundera på åt vilket håll en högtalare ska sitta kan ju inte vara så jävla svårt.

Men visst man bör ju säkert vara ljudvetare för att hålla på med det, men ser inte nöjet i det.
Förutom att vissa byggen däremot kan vara fräcka som fan, men tex DVD skärmar vid nedre dörrkant, som man inte ens ser när dörrfan är stäng o vem kör med öppen dörr.
Senast redigerat av Hammarslag (1 mars 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

16 197 Inlägg
1 mars 2008
#18
Hammarslag skrev:
Decibel skrev:
Hammarslag skrev:
Hehe finns det nåt så meningslöst som att tävla i biljud?

"Jaha då sätter vi på stereon, dunk dunk dunk" - "Japp du är klar nu, 140db, nästa!"

Ungefär som 402m värdelöst, men där är det ju ifs mycket som ska klaffa.

Det är ungefär lika mycket teknik och vetenskap att spela 150+ som att köra låga 10;or på strippen.

Vem som helst klarar det inte...

Hehe stämmer väl ifs inte helt riktigt in, det lär vara asevärt lättare och koppla stereo än att tex mappa en bil helt korrekt och samtidigt välja rätt delar, o vad för delar.

Många mer grejer som måste klaffa än slutsteg, filter stereo, basar diskanter mellanregister kablar säkringar.
Ser iaf inte nöjet med det, att ha så mycket ljud i en bil så att det inte går att sitta i den.
Allt handlar ju bara om pengar igentligen, köpa det bästa skiten o koppla in det. Sen att fundera på åt vilket håll en högtalare ska sitta kan ju inte vara så jävla svårt.

Men visst man bör ju säkert vara ljudvetare för att hålla på med det, men ser inte nöjet i det.
Förutom att vissa byggen däremot kan vara fräcka som fan, men tex DVD skärmar vid nedre dörrkant, som man inte ens ser när dörrfan är stäng o vem kör med öppen dörr.

inte så jävla svårt att mappa en bil om man har rätt saker till de.. tongue     

vet du hur j-vla knepigt de e å spela högt??   å då menar ja högt.. 140 db kan man spela rätt lätt..  så sjuke mycke saker som måste va rätt-- minsta lilla fel kan sänka massa db:n..

de där me skärmar i dörren har ju bara ett syfte å de kallas för SHOW..


typ som att ha feta fälgar på den bil..  de e snyggt men gör ingen som helst nytta.tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Då kommer en "viktigpetter" in i bilden och säger att Optima inte är ett GEL batteri, det är ett AGM batteri wink. Är en viss skillnad.

Tråden verkar ha fastnat litegrann vid strömförsörjningen, då fortsätter jag lite med det. Eftersom du inte vill göra åverkan på bilen med extra batteri, så bör du istället göra som Zairon skriver. Köp tex Optima, Tudor/Exide Maxxima osv, eller så sätter du det största batteriet som ryms på ordinarie batterihyllan. Det brukar ibland finnas plats för ett större batteri.

Andra saker som inte får glömmas bort är ju detta med kablar och kontaktytor. Batterikablar och generatorkablar bör ses över så att de inte är underdimensionerade eller har dålig kontakt. Visst, bilen är bara ett år gammal, men tex batterijordkabeln nere vid karossen kan lik förbenat ha färg kvar vid karossens kontaktyta. Såna ställen kan man nog aldrig vara säker på att det är perfekt kontakt smile.

Var misstänksam wink.

Jo, förresten, en portad låda spelar alltid högre än en sluten. Åtminstone om man inte gör lådan helt åt skogen felkonstruerad. För "finlir" så är det nog lättare att få bra resultat med sluten eftersom den oftast spelar tajtare och mer exakt, fast för den skull så är det inte sagt att basreflex låter dåligt.

Tack igen du brukar räta ut mina frågetecken smile
Funderade på att pm:a men la en öppen tråd då den kan gagna andra.

Herr nilsson jag menade inget till dig så du behöver inte ta åt dig.
Men jag ska fortfarande inte ha 4 optima i min bil utan ett batteri gäller fortfarande wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Mr Kock =)
199 Inlägg
2 mars 2008
#20
O att saker inte behöver vara dyra för att spela högt visades ju på finalen förra året...
Vi var 3 bilar, alla med saker under 15.000:- i ORDINARIE priser spelade över 150 db...
Så nog är det kunskaper som avgör, inte priset på grejorna...!
Senast redigerat av Morre_W (2 mars 2008)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se


Sök