2842
Sök

Audi s4

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
27 mars 2008
#21
Mortalis skrev:
Ta med i beräkningen här bara att om du köper den bilen, o tänkt styla den, så lär du nog vilja ta bort "stålsnoppen", dvs dragkroken tongue
Då får du montera bort den o göa en regbesiktning, bara en liten extra kostnad o tänka på kanske smile

Eller så har man avtagbar som jag smile

Mvh// Okim // Jocke

2 118 Inlägg
27 mars 2008
#22
Mortalis skrev:
Ta med i beräkningen här bara att om du köper den bilen, o tänkt styla den, så lär du nog vilja ta bort "stålsnoppen", dvs dragkroken tongue
Då får du montera bort den o göa en regbesiktning, bara en liten extra kostnad o tänka på kanske smile

en bil utan drag har man ju ingen nytta av..

D.i.l.l.i.g.a.f

Olika
907 Inlägg
27 mars 2008
#23
Okim skrev:
fredriq skrev:
Okim skrev:
Nej nej nej skall du köap en S4a skall du INTE ha UFO bromsar skivorna  går på 2290 på mekonomen...
  försök hitta en utan UFo bromsarna bättree bromsverkan o billigare för  pengarpungen...

sen så  är det värt o kolla framvagnen glapp o  söndriga stag  kostar juh o laga
är kattarna friska? sitter 2 st orginal...
är maksin väl hållen  läcker olja?  är V-ådan  stabil o fast???

funkar diffen som den skall... ja du ser massa o tänka på...

men  välldigt fin bil för pengarna speciellt om du får ta gpå en med sportskinn o utrustning
så kan du inte hitta bättre bil i mitt tycke....

men som första bil njaaaa vet ja inte direkt...  hittar en bra så håller dom bra men när det är dags o laga så är det som så många andra säger kostsammt...
behöver inte dra så fruktansvärt mycke sopp 1.1 e la  normalt för en gammal -92-93 sen beror juh det mycket på hur dom varit körda innan o om dom e trimmade/chippade eller ej

manuell e att föredra   v8an finns som manuell med o den är  på 4.2 liter o 286 hk
går bra den med men saknaden av turbon kan bli stro ibland

2,2T roligare maskin får du leta efter lätt att trimma och  håller bra... tanke på att volvo köppte rättigheterna att bygga   5an i 850in wink bra att veta kanske ....synd bara att volvo förstörde hela conceptet med att svarva te en egen topp sad






mvh /Okim

Intressant, vart har du hört/läst att Volvo köpt rättigheterna att bygga 5 cyl? Vilka rättigheter är de som de skulle ha köpt?

Till trådskaparen: Jag skulle aldrig köpa en sån bil som saknar klimatanläggning.

Volvo har juh Audis diesel i S80in den äldretex den finns i mer modeller med kommer inte exat ihåg vilka..
sen så köppte dom juh rättigheterna att byuga 5an när dom lansera 850 på 90+ talet så i grund o botten är det en Audi 5a som dom har hivat på en egenutvecklad topp på...

nu för tiden är det juh egna idder men för var det Audis maskiner wink



FAKTA: En trevlig man På Volvo Penta utvecklingscenter

Njae, inte för att jag kan Volvo nåt vidare men deras 5 cyl bensinare är väl ändå en "förkortad" 6:a, dvs vitmotorserien och ska väl vara något som Volvo utvecklat själva. Däremot är det väl officiellt VAG som var först med 5 cyl så tidigt som 1977 men jag vill minnas att jag läst om något bilmärke som hade 5 cyl långt tidigare men i väldigt liten upplaga.
Däremot stämmer det bra att Volvo köpte dieselmotorer från Audi till 850 och sedan även S/V70 och S80, detta är samma motor som återfinns i Audi A6 2,5 TDis, motorerna är snarlika men har lite skillnader, bla insprutningspumpen.
Jag missuppfattade dig nog lite ang rättigheterna dock, trodde du menade att enbart Volvo får tillverka femcylindriga motorer men så är inte fallet eftersom VAG tillverkar både bensin och dieselfemmot idag.

Mvh
Fredrik

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
27 mars 2008
#24
fredriq skrev:
Okim skrev:
fredriq skrev:

Intressant, vart har du hört/läst att Volvo köpt rättigheterna att bygga 5 cyl? Vilka rättigheter är de som de skulle ha köpt?

Till trådskaparen: Jag skulle aldrig köpa en sån bil som saknar klimatanläggning.

Volvo har juh Audis diesel i S80in den äldretex den finns i mer modeller med kommer inte exat ihåg vilka..
sen så köppte dom juh rättigheterna att byuga 5an när dom lansera 850 på 90+ talet så i grund o botten är det en Audi 5a som dom har hivat på en egenutvecklad topp på...

nu för tiden är det juh egna idder men för var det Audis maskiner wink



FAKTA: En trevlig man På Volvo Penta utvecklingscenter

Njae, inte för att jag kan Volvo nåt vidare men deras 5 cyl bensinare är väl ändå en "förkortad" 6:a, dvs vitmotorserien och ska väl vara något som Volvo utvecklat själva. Däremot är det väl officiellt VAG som var först med 5 cyl så tidigt som 1977 men jag vill minnas att jag läst om något bilmärke som hade 5 cyl långt tidigare men i väldigt liten upplaga.
Däremot stämmer det bra att Volvo köpte dieselmotorer från Audi till 850 och sedan även S/V70 och S80, detta är samma motor som återfinns i Audi A6 2,5 TDis, motorerna är snarlika men har lite skillnader, bla insprutningspumpen.
Jag missuppfattade dig nog lite ang rättigheterna dock, trodde du menade att enbart Volvo får tillverka femcylindriga motorer men så är inte fallet eftersom VAG tillverkar både bensin och dieselfemmot idag.

wink lungt vettu

ja kan vara så att volvo bygger kortat 6a men audi var endå med på ett hörn  med dieseln o lite annat smile

alltid kul med info smile

Mvh// Okim // Jocke

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
27 mars 2008
#25
TT-Avant skrev:
Asså man kan se det på 2 sätt vad gäller dessa bilar:
Man kan välja motor med V8, går inte trimma lika lätt, men man har ganska gott drag orginal.
Den är snabbare org. än bilen med turbo.
Drar lite mera vid aktiv körning än brodern, men inte så konstigt kanske.
Dock så är det ganska lite som går sönder på dessa.
Sedan har vi bmotorn med 2.2 turbo. Här kan man trimma, som man gör om man köper denna,för org. är den inte så rolig (typ 230hk på 18-1900 kg)
Men när man trimmar så går saker sönder, så är det. Saker slits fortare,slangar går sönder, stift byts oftare m.m..
Så i slutändan tror jag att det går jämt ut ägandekostnadsmässigt.Om inte än liiite billigare med V8.

hej TT-avant=)

Jo stämmer bra det 230 kusar o 350 nm e inte mycke  o hänga i granen på 1885 kg
men då när bilen kom -92 så var det okej prestanda smile nu kanske det är lite slött
Och sen så var juh bilen byggd som familjesedan/ avant åka långt o tryggt i då räkna man inte 0-100 tider o annat..

Men maskinen klarar bra mycket mer en  230 kusar o drivlinan pallar 600 hk unjefär utan problem
(bye av koppling och tryckplatta då förstås)  AAN 2.2Tn klarar unjefär 400 hk orginal  det säger ganskal mycket vad den maskin e kapabeltill så den bör hålla rätt bra...
jag har 380 kusar på orginal spis  då tillkommer dock annan turbo , plus annat
men  hårdvaran e den samma o den håller hur bra som helst sen visst  service e viktigt oljeservicar,tändstift o annat e viktigt o sköta när man kör trimmat men så är det juh med vilken bils om hellst ....


så njaaa ja kan nästan till 100% säga att 2,2T funkar hur bra som hellst orginal som med 300 + hk
så läne man sköter den...

V8an 4,2 286 hk 400 nm  levererar ett bottendrag o är rolig på låga varv. då nm kommer tidigt
går allt o trimma dessa med polarn har 330 + hk i sin nu 6 växlad går som ett skott...

dricker inte så mycket mer en 2,2 T tycker ja

Allt hänger juh på högerfoten som sagt smile

Min 2.2T drar 1,4 blandad ´hehe smile lite gasa med
men inte så konstigt kanske  spridare o annat som var orginal e long gone

smile

Mvh// Okim // Jocke

Olika
907 Inlägg
27 mars 2008
#26
Okim skrev:
fredriq skrev:
Okim skrev:

Volvo har juh Audis diesel i S80in den äldretex den finns i mer modeller med kommer inte exat ihåg vilka..
sen så köppte dom juh rättigheterna att byuga 5an när dom lansera 850 på 90+ talet så i grund o botten är det en Audi 5a som dom har hivat på en egenutvecklad topp på...

nu för tiden är det juh egna idder men för var det Audis maskiner wink



FAKTA: En trevlig man På Volvo Penta utvecklingscenter

Njae, inte för att jag kan Volvo nåt vidare men deras 5 cyl bensinare är väl ändå en "förkortad" 6:a, dvs vitmotorserien och ska väl vara något som Volvo utvecklat själva. Däremot är det väl officiellt VAG som var först med 5 cyl så tidigt som 1977 men jag vill minnas att jag läst om något bilmärke som hade 5 cyl långt tidigare men i väldigt liten upplaga.
Däremot stämmer det bra att Volvo köpte dieselmotorer från Audi till 850 och sedan även S/V70 och S80, detta är samma motor som återfinns i Audi A6 2,5 TDis, motorerna är snarlika men har lite skillnader, bla insprutningspumpen.
Jag missuppfattade dig nog lite ang rättigheterna dock, trodde du menade att enbart Volvo får tillverka femcylindriga motorer men så är inte fallet eftersom VAG tillverkar både bensin och dieselfemmot idag.

wink lungt vettu

ja kan vara så att volvo bygger kortat 6a men audi var endå med på ett hörn  med dieseln o lite annat smile

alltid kul med info smile

"ett hörn" är väl i minsta laget, VAG levererade ju ALLA diselmotorer till Volvo´s personbilar till en bra bit in på 2000-talet. Vad skulle det vara mera som dom sammarbetar med på som du nämner som "o lite annat" ?
Info och fakta är jätteintressant men jag tycker det är allt för många som gissar ihop sina svar på detta forum...

Mvh
Fredrik

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
27 mars 2008
#27
fredriq skrev:
Okim skrev:
fredriq skrev:

Njae, inte för att jag kan Volvo nåt vidare men deras 5 cyl bensinare är väl ändå en "förkortad" 6:a, dvs vitmotorserien och ska väl vara något som Volvo utvecklat själva. Däremot är det väl officiellt VAG som var först med 5 cyl så tidigt som 1977 men jag vill minnas att jag läst om något bilmärke som hade 5 cyl långt tidigare men i väldigt liten upplaga.
Däremot stämmer det bra att Volvo köpte dieselmotorer från Audi till 850 och sedan även S/V70 och S80, detta är samma motor som återfinns i Audi A6 2,5 TDis, motorerna är snarlika men har lite skillnader, bla insprutningspumpen.
Jag missuppfattade dig nog lite ang rättigheterna dock, trodde du menade att enbart Volvo får tillverka femcylindriga motorer men så är inte fallet eftersom VAG tillverkar både bensin och dieselfemmot idag.

wink lungt vettu

ja kan vara så att volvo bygger kortat 6a men audi var endå med på ett hörn  med dieseln o lite annat smile

alltid kul med info smile

"ett hörn" är väl i minsta laget, VAG levererade ju ALLA diselmotorer till Volvo´s personbilar till en bra bit in på 2000-talet. Vad skulle det vara mera som dom sammarbetar med på som du nämner som "o lite annat" ?
Info och fakta är jätteintressant men jag tycker det är allt för många som gissar ihop sina svar på detta forum...

Ehhh PASS... ??

Eroni.

Klart Audi leverera Diselmaskiner långt in på 2000 talet till volvo det vet vi redan det som vi var lite oense om var volvos vit maskin alltså 5 cylindriga bensin maskiner smile

men men

Mvh// Okim // Jocke

6 851 Inlägg
28 mars 2008
#28
Okim skrev:
TT-Avant skrev:
Asså man kan se det på 2 sätt vad gäller dessa bilar:
Man kan välja motor med V8, går inte trimma lika lätt, men man har ganska gott drag orginal.
Den är snabbare org. än bilen med turbo.
Drar lite mera vid aktiv körning än brodern, men inte så konstigt kanske.
Dock så är det ganska lite som går sönder på dessa.
Sedan har vi bmotorn med 2.2 turbo. Här kan man trimma, som man gör om man köper denna,för org. är den inte så rolig (typ 230hk på 18-1900 kg)
Men när man trimmar så går saker sönder, så är det. Saker slits fortare,slangar går sönder, stift byts oftare m.m..
Så i slutändan tror jag att det går jämt ut ägandekostnadsmässigt.Om inte än liiite billigare med V8.

hej TT-avant=)

Jo stämmer bra det 230 kusar o 350 nm e inte mycke  o hänga i granen på 1885 kg
men då när bilen kom -92 så var det okej prestanda smile nu kanske det är lite slött
Och sen så var juh bilen byggd som familjesedan/ avant åka långt o tryggt i då räkna man inte 0-100 tider o annat..

Men maskinen klarar bra mycket mer en  230 kusar o drivlinan pallar 600 hk unjefär utan problem
(bye av koppling och tryckplatta då förstås)  AAN 2.2Tn klarar unjefär 400 hk orginal  det säger ganskal mycket vad den maskin e kapabeltill så den bör hålla rätt bra...
jag har 380 kusar på orginal spis  då tillkommer dock annan turbo , plus annat
men  hårdvaran e den samma o den håller hur bra som helst sen visst  service e viktigt oljeservicar,tändstift o annat e viktigt o sköta när man kör trimmat men så är det juh med vilken bils om hellst ....


så njaaa ja kan nästan till 100% säga att 2,2T funkar hur bra som hellst orginal som med 300 + hk
så läne man sköter den...

V8an 4,2 286 hk 400 nm  levererar ett bottendrag o är rolig på låga varv. då nm kommer tidigt
går allt o trimma dessa med polarn har 330 + hk i sin nu 6 växlad går som ett skott...

dricker inte så mycket mer en 2,2 T tycker ja

Allt hänger juh på högerfoten som sagt smile

Min 2.2T drar 1,4 blandad ´hehe smile lite gasa med
men inte så konstigt kanske  spridare o annat som var orginal e long gone

smile

Ja det går trimma, men inte lika lätt som med en 2.2T motor..Det är det jag menar, skall man över dessa 310-330hk så börjar det bli dyrt, jämfört med 2.2motorn.
Allt jag jämför med är bilarna som de är orginal.
Man kan inte jämföra olika bilar som är trimmade, utan man skall kolla från orginal och utgå där ifrån.
Tex. Audi S4/S6, V8 org och trimmad 2.2T..



Sök