Den här tråden får mig att tänka på en händelse som hände nu i sommar...
Under Gatbilar tour 2008 besöktes Gävle, där vi bodde på ett hotel som låg precis bredvid stora torget i centrala delarna. De flesta bilarna hade tagit sig in i ett parkeringshus som låg mittemot hotellet. Nu var det tyvärr så att det parkeringshuset inte var larmat, samt saknade stängbar port... Hur som helst så löste sig det där med porten till slut... Den fick vi igen, men fortfarande olarmat. Vilket gjorde att det var några som ställde upp och sov i bilarna för att vakta... Hade någon tagit sig in, kan jag garantera (Med tanke på vilka det var som vaktade) att de inte hade käkat annat än soppa i några månader...
Men nu till situationen som gjorde att alla körde in sina bilar i parkeringshuset...
Vi stod ett gäng ute på gatan ca. 15 pers och disskuterade angående bevakningsmissen... Då jag hörde en smäll, efterföljt av krossat glas... Hmmm (Jag stod längst ut emot en korsning)... Det där lät inte bra han jag tänka, varpå en farbor med cykel sade "Såg ni vad de gjorde" Snabbt var jag framme vid farbror´n och han klargjorde att gänget (5 pers) som gick 40-50 meter bort hade sparkat av backspegeln på en bil som stod parkerad utefter gatan (Ingen av tourbilarna, men ändå) Jag blev ox-tokig. Upp med mobilen, ringde 112 och iväg efter gänget (De var märkbart påverkade, droger eller alkohol vet jag inte) Till en början var det nog inte alla i våran grupp som märkte vad som hade hänt, eller vad jag gav mig efter... Men hörde efter en stund att någon roppade "Fan, han kan ju inte sätta efter gänget helt själv" Varpå en kille kom till min undsättning. Jag fick Gävlepolisen i luren och berättade vad som hänt, och att jag följde efter gänget, uppdaterade min possition hela tiden.
Vid det här laget hade vi hunnit gå nästan tre kvarter bort, gänget uppfattade nog inte att vi låg 30-40 meter bakom... Nu började de kasta runt på en kundvagn det hittade, skrek och gapade gjorde de också... Samtidigt berättade den kvinnliga polisen att två enheter var på väg, samt att vi inte skulle göra närmanden på gänget, utan hålla avståndet.
Ja, jo med tanke på deras aggerande och synliga påverkan, hade jag ingen lust att leka "hero" för en avsparkad backspegel... Gänget försökte komma in på en krog, men blev stoppade av vakten... Jag och min kompanjon från touren stod kanske 30 meter därifrån. Strax därefter kom patrullbil nr1 med däcktjut runt hörnet... Jag berättade för den kvinnliga rösten, att nu är första enheten framme... Och tackade för mig... Gick fram till polisen och pekade mot entrén på krogen, där är gänget som vi följt efter.
I samma veva kom patrullbil två från andra hållet och ringade in gänget.
Vi lämnade vittnesmål och nu började det droppa in folk från touren... Blev nog säkert 10 pers från vår grupp innan vi vände tillbaka tillsammans med en polis, för att bedömma åverkan på fordonet.
Det visade sig att det var tre bilar de hade gett sig på. Två helt nya Saab 9-3 sportkombi och en Honda CRV (Den som fick backspegeln avsparkad) Saabarna hade backspeglarna vikt in sig på, samt repor i lacken efter skorna på den som sparkat...
Polisen tackade för insattsen och jag tror att någon i gänget som var skyldig fick följa med till stationen.
Pratade en del med polisen som följde med för att bedömma skadorna, hon berättade att det inte var fösta gången de där killarna blivit tagna... Hon kände igen dem...
Hade det nu varit så att det hade skett mot min bil, då hade jag skitit fullständigt i om de var 5 pers i det gänget... Jag hade stannat till snabbt vid bilen min och hämtat min kära vän Teleskop-fälgkorset... Det hade jag råkat tappa 10ggr mot deras pannben... (I bästa fall)
Mvh / Larsson
Kör så det ryker
Ryker det inte så kör ändå...