2929
Sök

Solfilm - TipsTråden

50 Inlägg
30 augusti 2010
Ja lånar din tråd lite, Hade tänkt starta en men kör på här
Jag ska tona bakrutan, sidorutorna bak, både dem små och passagerarutorna (bak då) och man ska kunna ta ner rutorna efteråt. Min fråga är vart jag ska köpa de, vill ha kvalite och vill kunna använda antifrost på vintern utan att de förstör bakrutan med tanke på värmen. Så tips? Priset är mindre intressant, går hellre på kvalite. Hade tänkt maxtoning också, men vill att man ska kunna se på natten också

250DieselMoped
12 september 2010
Nu har jag inte läst alla kommentarer så vet inte om tipset redan framkommit i tråden. Jag brukar spara skyddsplastet man tar bort från toningen, när man sedan ska ta bort bubblor mm så lägger man skyddsplastet på toningen de resulterar i att när man är klar så har man en toning utan repor.

Mensa -09
182 Inlägg
4 oktober 2010
seasido skrev:
Ja lånar din tråd lite, Hade tänkt starta en men kör på här
Jag ska tona bakrutan, sidorutorna bak, både dem små och passagerarutorna (bak då) och man ska kunna ta ner rutorna efteråt. Min fråga är vart jag ska köpa de, vill ha kvalite och vill kunna använda antifrost på vintern utan att de förstör bakrutan med tanke på värmen. Så tips? Priset är mindre intressant, går hellre på kvalite. Hade tänkt maxtoning också, men vill att man ska kunna se på natten också

Vet inte om du har fått svar, men gör som han i inlägget efter skrev, använd skyddsplasten så slipper du repor i själva toningsfilmen när du är klar smile Det kvittar vilken film, beror på hur mkt du har lust att betala, jag kör alltid med Biltemas mörkaste film, den funkar klockrent, för bästa resultat, ta bort dörrsidorna på bakdörrarna och lägg ner filmen två - tre centimeter så slipper du riskera att det skrynklar sig, och sen i övre kanten av rutan, så kan du antingen "fega" med att lägga nagellim eller så gör du bara som så att du lägger filmen ngn mm under övre kanten så slipper du riskerar att den lossnar ! Eller det absolut lataste och lättaste är att sätta igång barnspärren wink

MVH

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda

Mensa -09
182 Inlägg
4 oktober 2010
Xtravagant skrev:
dbw skrev:
Hur ska man göra för att få det se bra ut där det är som lite svarta små prickar runt hela rutan? Blir oftast massa luft där hur mycket man än försöker få ut luften.

Det är att du fått in små partiklar i filmen.
Inget som kommer försvinna utan det är bara att göra om..

Det går inte att få så väldigt bra eftersom där är dom små "upphöjningarna" i rutan ! Så det är sånt man får leva med faktiskt ! Tyvärr !

MVH

2 266 Inlägg
4 oktober 2010
s_cehlin skrev:
Xtravagant skrev:
dbw skrev:
Hur ska man göra för att få det se bra ut där det är som lite svarta små prickar runt hela rutan? Blir oftast massa luft där hur mycket man än försöker få ut luften.

Det är att du fått in små partiklar i filmen.
Inget som kommer försvinna utan det är bara att göra om..

Det går inte att få så väldigt bra eftersom där är dom små "upphöjningarna" i rutan ! Så det är sånt man får leva med faktiskt ! Tyvärr !

MVH

kan värma lite försiktigt så vattnet dunstar ut, angående kanten som man kan måla nagellacck så kan man använda en fin fil och dra av filmen mot rutkanten och då fasas filmen av och man slipper använda nagellack

svetsdiff !!!

2 Inlägg
4 oktober 2010
Hejsan, tänkte kolla här om någon har koll på hur stor skillnad det är på cfp:s solfilm, black 95 och black 85?
hur ser de ut om man står utanför bilen respektive sitter i, hur mycket ser man igenom på de två? kanske någon som har någon utav dess två filmerna och har bild på det? smile

'Cause you're amazing, just the way you are´-

Fotograf - Canon 600D
61 Inlägg
6 oktober 2010
Fattar inte varför det är så sjukt DYRT att filma rutorna här i Sverige :S

Kostade mig 450.- för att tona alla rutor runtom i Turkiet, ingen bubbla eller "lossnader" på rutan!

De är SJUUUKT! ;D

Mensa -09
182 Inlägg
6 oktober 2010
wierdoo skrev:

Kostade mig 450.- för att tona alla rutor runtom i Turkiet, ingen bubbla eller "lossnader" på rutan!

De är SJUUUKT! ;D

Oh fan, men Sverige ska alltid va värst på allt ! Men det är antagligen mkt lättare att tona i länder där det är varmare, märker man iofs här också dom 3 dagar om året som det är varmt, är både rutan och filmen varm så lägger den sig tillrätta nästan av sig själv big_smile

417 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
wierdoo skrev:

De är SJUUUKT! ;D

Mkt beror på att det är dyrt att driva ett företag i det här landet.
När avgifter, skatt, försäkring, hyra, el m.m m.m. är betalt, så blir det tyvärr inte så mkt över
i förhållande till var kunden betalt för jobbet.

Det är lite som bensinpriset, hade man bara betalt för själva bensinen så hade det inte varit många kronor/liter.

mvh/ Jocke

Fotograf - Canon 600D
61 Inlägg
7 oktober 2010
s_cehlin skrev:
wierdoo skrev:

De är SJUUUKT! ;D

Oh fan, men Sverige ska alltid va värst på allt ! Men det är antagligen mkt lättare att tona i länder där det är varmare, märker man iofs här också dom 3 dagar om året som det är varmt, är både rutan och filmen varm så lägger den sig tillrätta nästan av sig själv big_smile

Det roliga va att rummen dem tonade bilarna i var sjukt kalla tongue Dem hade AC i varje rum lol

Fotograf - Canon 600D
61 Inlägg
7 oktober 2010
jockecruiser skrev:
wierdoo skrev:

De är SJUUUKT! ;D

Mkt beror på att det är dyrt att driva ett företag i det här landet.
När avgifter, skatt, försäkring, hyra, el m.m m.m. är betalt, så blir det tyvärr inte så mkt över
i förhållande till var kunden betalt för jobbet.

Det är lite som bensinpriset, hade man bara betalt för själva bensinen så hade det inte varit många kronor/liter.

mvh/ Jocke

Men bensinen är klart mycket dyrare där nere ^^ ligger just nu på 18,30 kr/litern (95 oktan)

lastbils chaufför
240 Inlägg
7 oktober 2010
hej någon av er kanske har ett bra tips om hur jag kan få bort min solfilm på bak rutan det är en volvo 740 -90, varför jag ska ha bort den är för att någon tidigare ägare har gjort en stor repa i den! den sitter med någon sorts klister och fårman ett bra tag så går filmen sönder

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

Mensa -09
182 Inlägg
7 oktober 2010
mustang1966 skrev:
hej någon av er kanske har ett bra tips om hur jag kan få bort min solfilm på bak rutan det är en volvo 740 -90, varför jag ska ha bort den är för att någon tidigare ägare har gjort en stor repa i den! den sitter med någon sorts klister och fårman ett bra tag så går filmen sönder

Tyvärr så, vad jag vet, så får du allt roa dig med att sitta och dra bort småbit efter småbit sad Jag körde med T-röd och en "scotchsprite svamp", kan dock riskera att repa rutan lite.. Så upp till dig, tror nog här ngn annan som har mer koll hur man lättast får bort filmen smile

(none)
1 725 Inlägg
7 oktober 2010
Då jag tog bort min toning så lyckades ja få bort den nästan hel, men de beror nog mycket på vilken kvalité de r på filmen. Sen så blötte jag ner rutan med vatten blandat med lite diskmedel. Sen var det bara att ta fram ett mattkniv blad. Gick kanon! Fick verkligen bort ALLT utan skada.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

lastbils chaufför
240 Inlägg
8 oktober 2010
s_cehlin skrev:
mustang1966 skrev:

Tyvärr så, vad jag vet, så får du allt roa dig med att sitta och dra bort småbit efter småbit sad Jag körde med T-röd och en "scotchsprite svamp", kan dock riskera att repa rutan lite.. Så upp till dig, tror nog här ngn annan som har mer koll hur man lättast får bort filmen smile

det låter ju "jätte" roligt och det gör ju saken inte bättre att det sitter som f_n

EDIT: vad är scotchsprite svamp för något och var kan man köpa det?
Senast redigerat av mustang1966 (11 oktober 2010)

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder

203 Inlägg
23 oktober 2010
Värm bort filmen klart lättast värm försiktigt på filmen och dra sakta bort den.
Sen scotchsprite så är det viktigt att INTE ta den gröna modellen den repar glaset.

Den som har mest prylar när han dör vinner

lastbils chaufför
240 Inlägg
24 oktober 2010
peter.w skrev:
Värm bort filmen klart lättast värm försiktigt på filmen och dra sakta bort den.
Sen scotchsprite så är det viktigt att INTE ta den gröna modellen den repar glaset.

vart köper man det då?

203 Inlägg
24 oktober 2010
mustang1966 skrev:
peter.w skrev:

vart köper man det då?

Ja konsum Ica har det samma man har till typ köket eller när man diskar. Dem ligger i 10 pack har jag för mig där finns dem.
Men i den förpackningen finns även den gröna ta inte den bara..

Den som har mest prylar när han dör vinner

lastbils chaufför
240 Inlägg
24 oktober 2010
peter.w skrev:
mustang1966 skrev:
peter.w skrev:

vart köper man det då?

Ja konsum Ica har det samma man har till typ köket eller när man diskar. Dem ligger i 10 pack har jag för mig där finns dem.

ok då ska jag titta efter det

Mensa -09
182 Inlägg
23 november 2010
mustang1966 skrev:
peter.w skrev:
mustang1966 skrev:

vart köper man det då?

ok då ska jag titta efter det

Hur gick det med din toning ? Fick du bort den? Jag har annars ett klockrent medel som vi använde i helgen när jag tonade en bil och skulle ha bort den gamla, försvann UTAN ansträngning och då menar jag HELT UTAN ANSTRÄNGNING smile Bara till att ta lite av det medlet på en scotchsprite och typ bara låta den nudda rutan, så försvann det big_smile

Sök