2931
Sök

Lätta däck??

186 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Alla snackar om lätta fälgar hit och dit, även jag wink

Men jag undrar om det finns några däck som är lite lättare, och vart man får tag på dem isåfall..

Nån borde ju ha kollat lite på detta..

Mvh danne

DFFL
9 020 Inlägg
5 april 2008
Däcken ska man inte tumma på när det gäller säkerhet.
För jag tvivlar på att däck som är fulla av luftbubblor (Eller nåt, vad fan vet jag) skulle varit speciellt bra...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

V4
218 Inlägg
5 april 2008
Kan ju fylla dom med någon lätt gas.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
5 april 2008
Har hört att man kan hålborra dom så blir dom lättare wink

Blir nog inte många hekto man sparar på däcken, inte värt det i varje fall.
Senast redigerat av gregolt (5 april 2008)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 april 2008
I regel är det så att bra däck= dyrare brukar även vara lättare.
Exempel är bridgestone continental osv.
Tunga lass som man ska skita i är regummeringar och punkteringsfria däck.
Annars tar du med dig vågen till däckhandlarn och väger innan du köper smile
Falken skulle jag tro väger lite mindre oxå för dom är små i storlekarna.......

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2008
Man brukar prata om hjulets vikt, dvs däck och fälg. En skillnad på ett par tre kilo är väldigt mycket och påverkar bilens lågvarvsprestanda avsevärt, framförallt på en lite motorsvagare bil. Sedan är det alltid bra med så låg ofjädrad vikt som möjligt, väghållningen blir bättre.

Däckets vikt har inte så mycket med säkerheten att göra. Billiga/dåliga däck har inte lägre vikt än dyrare. Förmodligen är det tvärtom att om du hittar ett däck med låg vikt så kommer det vara dyrare.

Googla lite så bör du hitta uppgifter om olika däcks vikt. Jag hittade en sådan sida men jag kommer såklart inte ihåg var.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
5 april 2008
Däcken verkar ju vara tyngre än själva fälgarna, iaf i dimensioner upp till 17".

Nån som har någon viktuppgift på ett vanligt 225/45 17" däck?

Med.lem
3 759 Inlägg
27 augusti 2008
Svarva ner dom lite roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Meister
6 763 Inlägg
8 250 Inlägg
27 augusti 2008
Finns ju lätta däck att tillgå, men då är det stomlöst och väldigt vingligt. Och byta ut luft mot helium eller liknande är slöseri med energi. Den gör så löjligt liten skillnad i vikt, är ju i såna fall bättre att tömma ut all spolarvätska, det lär ha större inverkan på prestandan.

1 827 Inlägg
28 augusti 2008
Marlboroman skrev:
Finns ju lätta däck att tillgå, men då är det stomlöst och väldigt vingligt. Och byta ut luft mot helium eller liknande är slöseri med energi. Den gör så löjligt liten skillnad i vikt, är ju i såna fall bättre att tömma ut all spolarvätska, det lär ha större inverkan på prestandan.

En jäkla skillnad på ofjädrad samt rullande vikt och något stillastående som tex soppan i tanken mm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 augusti 2008
Ang helium så var det någon som föreslog det i en tidigare tråd. Det fungerar inte då helium är mycket flyktigare än luft. Däcket skulle läcka ut heliumet på nolltid. Jämför en heliumballong med en uppblåst vanlig ballong. Heliumballongen blir snabbare tom.

Förövrigt är det en dum idé då man i realiteten kanske tjänar några gram på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
28 augusti 2008
camaro67 skrev:
Tanka helium i dom kanske? Dåligt downforce då kanske tongue

lollollollol
Senast redigerat av _Glenne_ (28 augusti 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

141 Inlägg
28 augusti 2008
camaro67 skrev:
Tanka helium i dom kanske? Dåligt downforce då kanske
.

Kanske kan flyga med en sån bil big_smile

Sök