2552
Sök

Intercooler till BMW Diesel

1 207 Inlägg
13 april 2008
#21
En intercoolers funktion är att kyla laddluften vilket i sin tur minskar rörelseenergin i luften som i sin tur gör att det blir fler syreatomer per enhet luft. Därmed kan du sedan öka laddet så att volymen på luften bilen får i sig blir den samma som tidigare för då kan du kräma i mer bränsle vilket ger mer energi.

Du måste troligen byta styrbox för annars kör du väl med lika mycket bränsle som innan, vilket du inte vinner något på.

84 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#22
men tds och td har väl samma styrbox eller?


288 Inlägg
13 april 2008
#23
Antar att din är på 115 hk? Kan säga att det är mer än ic som skiljer mellan de, skulle rent spontant gissa spridare, turbo och mjukvara, men det är bara gissning.

Det är ungefär de som sklijer mellan 90-110hk  på en vw och sen 115-130hk modellerna. Pumparna brukar ha rätt mycke mer att ge, men mindre turbo ger som regel mindre spridare.

kolla gärna med denna kille, han har som regel koll

http://www.dieselmeken.se/

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
13 april 2008
#24
tds och td har inte samma styrbox


84 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#25
aha så jag MÅSTE byta strybox? :S men nu iafall jag lägger in IC hur många hästar kan jag räkna med ungefär


158 Inlägg
14 april 2008
#26
Du kan snarar räkna dom hk du sparar när bilen arbetar hårt smile

288 Inlägg
14 april 2008
#27
Hatuli skrev:
aha så jag MÅSTE byta strybox? :S men nu iafall jag lägger in IC hur många hästar kan jag räkna med ungefär

Du kan nog räkna dem på en hand, tyvärr...Denna var den sort jag hade i min, en saab ic

http://img53.imageshack.us/img53/6462/miffelmurvla16js6.jpg

Ja, snyggt blev det heller inte...

http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/Motor.jpg

84 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#28
aha okej ja ringde skroten o dom vill ha 750 för intercoolern fast uutan rör så jag måste fixa egen. kan jag ställ ladd o pumpen själv? jag har en elektrisk pump på mig vad är för och nackdelarna med det


84 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#29
hjälp


288 Inlägg
16 april 2008
#30
du måste ha en trimbox, eller bygga om till mekanisk pump, o det går fint att göra. Läs o begrunda

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi … mp;start=0

84 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#31
laddtrycket då kan jag ställa in den själv?


288 Inlägg
17 april 2008
#32
Hatuli skrev:
laddtrycket då kan jag ställa in den själv?

Kan inte bmw, men antar att du har en vanlig turbo med waistgate, och den brukar vara justerbar, som regel en gängad stång där man kan joxa lite så den blir hårdare, men för att få mera laddtryck så krävs mera soppa som ger mer avgaser. Du kommer troligen höjja laddetet ändå när du skruvar på wg, kanske upp till kilot, men för effekt så måste mer soppa in.


På vw finns det ett sätt att få mer soppa, kallar evry mod, byggs av delar fån en gammal förstärkare om man har nån liggandes o skräpar.(har väl alla)

http://web.telia.com/~u49117506/EvryMod.jpg


Har du nån typ av laddtrycksreglering, så kan det väl bli så att den stryper effekten, om ladd övergår en viss nivå för länge, men finns det givare, så finns det alltid ett sätt att lura dem också. Men det märker du

84 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#33
hahahah jag har ingen aning men ska se mig fram;) en fråga till bara min bill startar segt när motorn svalnat eller när den är kall så det måste vara glödstift eller hur... frågan är var ligger exakt glödstiften och kan jag byta dom själv?


288 Inlägg
19 april 2008
#34
Hatuli skrev:
hahahah jag har ingen aning men ska se mig fram;) en fråga till bara min bill startar segt när motorn svalnat eller när den är kall så det måste vara glödstift eller hur... frågan är var ligger exakt glödstiften och kan jag byta dom själv?

japp, de sitter i toppen, nära spridarna, det går en elkabel till varje glödstift. När bilen är kall, glöd den och kolla först om de får spääning på stiften. Ta hjälp av nån kompis o mäta när du glöder. Finns spänning, så byt de, om det inte finns spänning, följ kabel från stiften bakåt o kolla säkringen till dem. Den är på ca 50-100A eller nått i den stilen


http://i118.photobucket.com/albums/o106/flaektrem/DSC00207.jpg

84 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
#35
tack så mycket men jag kollade upp idag och märkte att det läckte från dom gummi/textil slangarna som går från sprdare till spridare dom svarta och det läckte från två av dom. jag märkte så sofrt jag stängde av bilen så pös det och rann diesel och man såg på den genomskinliga slangen som går från diesel filtret till pumpen att det va massa luft i den... sen när jag försökte starta den så tog det några försök att starta den... ibland när jag kör och sedan när jag trycker ner kopplingen ochbromsar går varvtalet ner til 650-700 (750 normala) och stannar där i någon sekund och går upp till 750 igen kan det bero på dom slangarna eller?


1 Inlägg
11 juli 2008
#36
att varvtalet går ner när du kopplar å bromsar är för att abs pumpen arbetar så de går lite tyngre.. jag funderade ett tag på varför min gjorde så men inte så svårt å komma på bara man tänker efter.. laddtrycket vill du få upp utan att röra nått annat än styrbox alltså mer diesel = mer hp å mer vrid framför allt.. lite kanske du måste fippla me wastegaten men tänk på att rör du den kanske du måste ställa om den 10 gånger för å få de bra.. de är knepigt som faen tongue lycka till


14 Inlägg
30 augusti 2011
#37
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104 där har du evry mod. funkar även till bmw diesel med elektrisk pump smile lite sent ute men bättre för sent än aldrig

573 Inlägg
31 augusti 2011
#38
TD har väl mekanisk pump o TDS elektronisk? Köp en större ic på kl, bygg om avgaset o ställ på pump+ladd så får du lite mer klös!

MSCR

14 Inlägg
31 augusti 2011
#39
ingen aning om td har mekanisk men tdserna har ju elektronisk iaf smile


Sök