Spionfotograferna på Nürburgring brukar också ha tidtagaruret inom räckhåll och de senaste uppgifterna sänder chockvågor genom sportbilsvärlden. En Nissan GT-R i V-Spec utförande har klockats på 7:25, vilket är snabbare än de flesta supersportbilar klarar av! V-Spec utförande innebär lättad bil och effekten höjd från 480 till cirka 550 hk.Kallt väder och 7:25 runt Ringen är en kombination som vi inte är vana vid - men Nissan GT-R verkar klara det!
Att träta om vem som egentligen satt det snabbaste varvet runt Nürburgring är ett kärt gammalt ämne bland sportvagnsentusiasterna. För inte så många år sedan var det en debatt som oftast innehöll bilnamn som Porsche, Ferrari, Lamborghini och BMW. Men på den senaste tiden har vi fått lägga till Pagani och Koenigsegg, men även japanska namn som Nissan och Lexus!
Sent i höstas kunde vi visa spionbilder på Lexus LF-A som med sin ylande V10-motor klockades av åskådare vid Ringen på 7:24. Tidigare på hösten hade Nissan premiärvisat sin GT-R och med uppgiven effekt på 480 hk ur turbo-V6:an publicerade man en video där bilen körde runt Ringen på 7:38.
Mera kolfiber, mindre bulledämpning och keramiska bromsar ska få ner vikten på V-Spec modellen med 100-150 kilo.
Tiden 7:38 är minst sagt imponerande då Walter Röhrl hävdat att han kört varvet på 7:31 med en 530 hk Porsche 911 GT2. Det ledde snabbt till spekulationen att Nissan i själva verket "fuskat" och gjort videofilmen med en betydligt motorstarkare bil.
Men de senaste spionbilderna som vi ser publicerade här - som sannolikt är den lättade och effektstarkare V-Spec modellen - har noterats med en ännu snabbare tid, 7:25!
Sportversionen av Nissan GT-R, som hittills har kallats för "V-Spec" antas få sin vikt bantad med mera kolfiber och mindre ljuddämpning. Någonstans mellan 100 och 150 kilo gissar man att det går att banta bort. Effekten i motorn går att skruva upp med ett högre turbotryck och här säger gissningarna att det förmodligen handlar om 550 hk. V-Spec har också keramiska bromsskivor med lägre vikt och bättre bett.
Den dubbelkopplingslåda som GT-R använder ger snabba men ändå mjuka växlingar. Titta gärna på videofilmen, som finns länkad nedan, från Nürburgring förra hösten.
Varvtiderna på Nürburgring beror förstås i hög grad på förare och förutsättningar (temperatur, trafik, och så vidare). Med tanke på att vädret är rätt kylslaget just nu blir tiden 7:25 ännu mera imponerande.
Snabbaste gatgodkända bilen (i England) på Nordslingan är en Radical SR8 som satte tiden 6:55. Den bilen är dock bara nödtorftigt legal och uppfyller inte EU-reglerna. Närmaste "vanliga" bil i listan är en Edo Porsche 996 GT2 RS som kördes av Patrick Simons på 7:15.
Vem har då rekordet på Nordslingan? Supertalangen Stefan Bellof - som tyvärr rycktes bort alldeles för tidigt - körde 6:11 på träning 1983 med en Porsche 956. Under tävling körde Bellof 6:25.
KÄLLA:
http://www.automotorsport.se/nissan-gt- … ring/14040