2958
Sök

var hittar jag justerskruv för laddtryck??

26 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
#1
Hallå!! Jag undrar var man kan få tag på en justerskruv så jag kan ställa laddtrycket i min 940 ltt??
Sen undrar jag även en anna grej. min 940 sagar lite precis innan motorn börjar rusa vi gas om ni förstår hur jag menar. en slags fördröjd gas.
Senast redigerat av volvodanne81 (22 april 2008)


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
22 april 2008
#2
Finns det en justerskruv på saab 9-5 också ??

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

1 675 Inlägg
22 april 2008
#3
finns inte ställ bart orginal på LTT. Är att köpa pys ventil eller att fixa en wgt från en full tryckas turbo wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

90 Inlägg
22 april 2008
#4
Skaffa riktiga CHIP till bilarna istället för att hålla på och punda med pysventiler och annat skit.

1 675 Inlägg
22 april 2008
#5
chip + högt ladd tryck = grymt kul bil wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 april 2008
#6
Turbo_danne2 skrev:
Skaffa riktiga CHIP till bilarna istället för att hålla på och punda med pysventiler och annat skit.

ja men ett chip höjer inte laddtrycket på en 940, dessutom bör man ju chippa när man höjjer laddet,

Jonas

1 675 Inlägg
22 april 2008
#7
Volvo__Mannen skrev:
Turbo_danne2 skrev:
Skaffa riktiga CHIP till bilarna istället för att hålla på och punda med pysventiler och annat skit.

ja men ett chip höjer inte laddtrycket på en 940, dessutom bör man ju chippa när man höjjer laddet,

En som har huvudet på skaft big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Livsnjutare
342 Inlägg
22 april 2008
#8

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

493 Inlägg
24 april 2008
#9
theBIGburner skrev:
Finns det en justerskruv på saab 9-5 också ??

går inte och höja på en sådan ny bil om du inte chippar. för laddtrycks spärren jobbar ner trycket till orginal igen + att det inte är bra för motorn i vilket fall.


Lastbilsmekaniker
107 Inlägg
24 april 2008
#10
Euroman skrev:
theBIGburner skrev:
Finns det en justerskruv på saab 9-5 också ??

går inte och höja på en sådan ny bil om du inte chippar. för laddtrycks spärren jobbar ner trycket till orginal igen + att det inte är bra för motorn i vilket fall.

Går väl ? Kan ställa min mellan 0.6 och 1.2 genom att ändra skruven. (hade gått högre om inte WGn vart helt slut)

FWD = Fel Wheel Drive

493 Inlägg
24 april 2008
#11
BJ_ skrev:
Euroman skrev:
theBIGburner skrev:
Finns det en justerskruv på saab 9-5 också ??

går inte och höja på en sådan ny bil om du inte chippar. för laddtrycks spärren jobbar ner trycket till orginal igen + att det inte är bra för motorn i vilket fall.

Går väl ? Kan ställa min mellan 0.6 och 1.2 genom att ändra skruven. (hade gått högre om inte WGn vart helt slut)

går inte på 9000 iallafall om man inte chippar för trycket sjunker ner till orginal om du håller ner gasen längre än 3 sec tongue höjde med ca 0,15 eller vad det var för att kolla men funkar inte smile


Lastbilsmekaniker
107 Inlägg
24 april 2008
#12
ofan. Jo men det är fullt ställbart på min, och gick på 9000 jag hade förut också, fast inte lika mycket spel där, gick typ bara mellan 0.7 och 1.0 har jag för mig. Hade kanske gått mer om den vart chippad

FWD = Fel Wheel Drive

493 Inlägg
24 april 2008
#13
BJ_ skrev:
ofan. Jo men det är fullt ställbart på min, och gick på 9000 jag hade förut också, fast inte lika mycket spel där, gick typ bara mellan 0.7 och 1.0 har jag för mig. Hade kanske gått mer om den vart chippad

ahh ok min polare hade en gammlare 9000 med apc och den gick det höja på men min som har trionic går ej höja på då det döda trycket och lägger sig lite under orginal hmm men det försvinner vid chipning smile och det är bra om det finns med kan inte döda motorn då heller ^^ men det gör ingen skillnad hehe xD


Smålänning
7 887 Inlägg
24 april 2008
#14
Euroman skrev:
BJ_ skrev:
ofan. Jo men det är fullt ställbart på min, och gick på 9000 jag hade förut också, fast inte lika mycket spel där, gick typ bara mellan 0.7 och 1.0 har jag för mig. Hade kanske gått mer om den vart chippad

ahh ok min polare hade en gammlare 9000 med apc och den gick det höja på men min som har trionic går ej höja på då det döda trycket och lägger sig lite under orginal hmm men det försvinner vid chipning smile och det är bra om det finns med kan inte döda motorn då heller ^^ men det gör ingen skillnad hehe xD

Klart det går att skruva upp laddet på nyare bilar, även saab, men sen finns det folök som har lite vett i skallen och mappar/chippar istället.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

493 Inlägg
24 april 2008
#15
twin_cam skrev:
Euroman skrev:
BJ_ skrev:
ofan. Jo men det är fullt ställbart på min, och gick på 9000 jag hade förut också, fast inte lika mycket spel där, gick typ bara mellan 0.7 och 1.0 har jag för mig. Hade kanske gått mer om den vart chippad

ahh ok min polare hade en gammlare 9000 med apc och den gick det höja på men min som har trionic går ej höja på då det döda trycket och lägger sig lite under orginal hmm men det försvinner vid chipning smile och det är bra om det finns med kan inte döda motorn då heller ^^ men det gör ingen skillnad hehe xD

Klart det går att skruva upp laddet på nyare bilar, även saab, men sen finns det folök som har lite vett i skallen och mappar/chippar istället.

Jo chip är bäst men det går inte jag lovar dig har själv testat med chip så går det och höja utan chip går inte. var samma för min polare med sin a4 1,8t utan chip så sjönk laddet till orginal med chip kunde han ladda så mkt han ville. det är ett skydd för turbon som försvinner när du köper steg 1 eller värre.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 april 2008
#16
Men seriöst, menar du att du provat att skruva på WG:n på en bil med och var nöjd med att det gick att höja glt till över 1 bar? Ska man hålla så kan man ju lika gärna rycka slangen till WG:n och hoppas det håller...

VIKTIGT! Om du är rädd om bilen, använder den dagligen och inte vill riskera att behöva byta motor mm, justera INTE wg:armen eller montera en pysventil på en bil med APC...


Smålänning
7 887 Inlägg
24 april 2008
#17
bumpe skrev:
Men seriöst, menar du att du provat att skruva på WG:n på en bil med och var nöjd med att det gick att höja glt till över 1 bar? Ska man hålla så kan man ju lika gärna rycka slangen till WG:n och hoppas det håller...

VIKTIGT! Om du är rädd om bilen, använder den dagligen och inte vill riskera att behöva byta motor mm, justera INTE wg:armen eller montera en pysventil på en bil med APC...

Precis. Vet inte med trionic, men gamla APC så gäller det 0,4 bar i GLT, sen justerar man trycket i APC-boxen.

Att GLT är så lågt beror på att den ska kunna sänka till det IFALL bilen skulle spika, och IFALL du skulle få soppatorsk och bara ha 91 oktan tillhands.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
107 Inlägg
24 april 2008
#18
Jao, men hade loss WG:n och polerade upp den, men fick inte loss låsringen så jag gängade ur den från fästet och när jag satte tillbaka den så testade jag bara lite hur det blev bäst att göra. Bilen är ju chippad och så så jag kan ju ladda på hur jag vill, men skulle bara kolla hur det blev bäst, ville ju att WG:n skulle vara helt stängd i utgångsläget så den börjar ladda så tidigt som möjligt, ju mer du skruvar in den, destu mer behöver du ju varva för att det ska hända något, när den satt som sämst så var jag tvungen att hålla 4000 varv för att ens komma över vaccum-gränsen på laddtrycksmätaren. Men då ställde jag in den så nu börjar den redan vid 1800 varv. smile är inte ute efter att ha sönder något, och är inte dum om du tror det, men det bästa sättet att lära sig hur något fungerar i olika lägen är helt enkelt att testa sig fram lite försiktigt

FWD = Fel Wheel Drive

2 164 Inlägg
24 april 2008
#19
Saabs Trionic 7 bilar som finns i bland annat 9-5 går INTE att ändra laddtryck själv på så man får mer effekt.
Systemet känner av att de är mer ladd än vad som behövs och gör allt för att motverka detta istället.
Ska man trimma så gör rätt och köp chip från
Maptun, Nordic, Trollspeed, Speedparts eller BSR.

MVH

F


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 april 2008
#20
BJ_ skrev:
När jag satte tillbaka...

Men att justera in den för något annat är rätt glt ÄR att riskera väldigt mkt... Vad händer om den spikar och du inte märker det?
Vad har du för glt nu?



Sök