Dagens mediasamhälle vräker ur sig sådana ohyggliga mängder obskyriteter att där ej finns några gränser. Vi är konstant ett par klick ifrån filmsnuttar där maskerade ryssar skär halsen av fångar, där tjattrande japaner uträttar sina behov i ansiktet på varandra och där folk eldar upp sig själva. All denna sörja har höjt vår tolerans till den gräns att vi knappt längre berörs av det som förr skulle ge mardrömmar för livet...
...men så har vi
Ford Ka Jag kan i min vildaste fantasi inte föreställa mig någon gräsligare bil än denna päronformade pest. Nu är jag inte så ytlig att jag enbart tänker på utseendet.
SsangYong Rodius är ett bra exempel på en extremt ful bil, men märket är nytt på den europesiska marknaden och måste skapa något radikalt.
Ford är ett av världens mest väletablerade bilmärken och mannen bakom Ka har tidigare designat
Ford Thunderbird och
Ford Mustang, så vad gick snett?
En ledtråd är att Ford Ka säljs i praktiskt taget alla civiliserade länder, alla utom fords förenade stater...
USA. Ka är alltså vad de inskränkta amerikanerna tror att resten av världen vill ha.
Rotar vi sedan djupare i Jack Telnacks portfolio påminns vi om vad han gjorde med de tidigare omnämnda skönheterna. Detta är mannen som 1979 designade om
mustangen till en Ford Sierra och som fyra år sedan gav sig på
T-birden med samma penna.
Ford Ka lanserades den
elfte september 1996 och vi vet ju alla vad det ledde till precis fem år senare. Mellanöstern sade ifrån på skarpen...
Obs! Detta är förstås endast min personliga åsikt och jag menar inte att trampa på någons tår