2716
Sök

Bilen startar inte med nyckel men går igång vid bogsering - Renault Traffic -03

25 Inlägg
18 juli 2020
Trådstartare
#1
renault trafic 2003 (bus)
startproblem med nyckel start, men bogserar jag ingång bussen, då startar  den direkt. och kan köra i typ 2 dagar i vanlig körning. samma problem igen på morgonens startförsök men bogseras igång direkt.
bytt till Ny generator o införskaffat en icarsoft CR Pro, kodavläsare.

https://www.dropbox.com/s/6rgn0sjzgvgjm … 9.mp4?dl=0

Ni hör själva hur startmotor går igång. Batteriet ok, vid belastning och multimeter
avläser jag 10,8 volt alltså helt ok. 13,8 volt vilande med multimeter.
När jag mäter med kodavläsaren sjunker volten på batteriet till 7,8 volt via OBD2 uttaget.

https://www.dropbox.com/s/ei5ze57ruv62q … 0.jpg?dl=0

mina felkoder varierar från gång till gång. och kommer inte in i alla system i ECU.
bara sökning i diagnos ger mig tillträde och ej OBd check.

tycker inte startmotorn fältar..och det  är den som slukar strömmen. så att inte datastyrboxen får tillräckligt med ström. Får felkod att otillräcklig voltstyrka finnes.
jag skall inom kort läsa av felkoderna när jag bogserat igång bussen och se om den kan leda mig vidare. El specialisterna skakar på huvudet över felkoderna.
som synes lyser laddlampa och motor lampa efter några sek. STOP lyser uppe till vänster.
är det någon som har någon idè vad felet kan vara.

STOP lampan lyser..ny ledtråd att jobba med?
Senast redigerat av dumle651 (18 juli 2020)

6 011 Inlägg
18 juli 2020
#2
Hej!
Påminner om brorsans Audi 100 Avant Turbo. När han hade stannat någonstans och sen försökte starta bilen vägrade den starta precis som din  gör.
Samma sak hände under en två-treårs period och vi kom inte på vad felet var. Till slut slog det mig att det måste vara tändningslåset eftersom motorn startade direkt när vi bogserade igång bilen.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-85dcf2f889e105b88c3eb4c15f9733ef.jpg
Senast redigerat av jaka54 (18 juli 2020)


1 650 Inlägg
19 juli 2020
#3
dumle651 skrev:
renault trafic 2003 (bus)
startproblem med nyckel start, men bogserar jag ingång bussen, då startar  den direkt. och kan köra i typ 2 dagar i vanlig körning. samma problem igen på morgonens startförsök men bogseras igång direkt.
bytt till Ny generator o införskaffat en icarsoft CR Pro, kodavläsare.

https://www.dropbox.com/s/6rgn0sjzgvgjm … 9.mp4?dl=0

Ni hör själva hur startmotor går igång. Batteriet ok, vid belastning och multimeter
avläser jag 10,8 volt alltså helt ok. 13,8 volt vilande med multimeter.
När jag mäter med kodavläsaren sjunker volten på batteriet till 7,8 volt via OBD2 uttaget.

https://www.dropbox.com/s/ei5ze57ruv62q … 0.jpg?dl=0

mina felkoder varierar från gång till gång. och kommer inte in i alla system i ECU.
bara sökning i diagnos ger mig tillträde och ej OBd check.

tycker inte startmotorn fältar..och det  är den som slukar strömmen. så att inte datastyrboxen får tillräckligt med ström. Får felkod att otillräcklig voltstyrka finnes.
jag skall inom kort läsa av felkoderna när jag bogserat igång bussen och se om den kan leda mig vidare. El specialisterna skakar på huvudet över felkoderna.
som synes lyser laddlampa och motor lampa efter några sek. STOP lyser uppe till vänster.
är det någon som har någon idè vad felet kan vara.

STOP lampan lyser..ny ledtråd att jobba med?
Hmm, när du kopplar in din felkodsläsare så droppar batteriet till 7,8v? Detta är inte normalt, har du testat med ett bra batteri?

mvh/husse

25 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#4
När försöker starta upp dvs gör en belastning på batteriet.
När jag mäter direkt på batteriet med en multimeter får jag ett värde på hela 10,7 volt och helt ok.
Men med min felkodläsare via obd2 uttaget signalerar endast 7,8 volt. och detta är inte okej. Helt riktigt påpekande.

Jag har varit väldigt nära och köpa ett nytt batteri. 

Batteriet som sitter i är ett Varta dynamic blu 70 ah och 630A . 
När jag min smart batteri laddare är aktiv tycker jag även att det finns en överladdnings defekt. När smart laddaren (biltema) kan ladda ända upp till 14,3 volt.

Batteriet är köpt på skroten för 400 kr.

Kan jag ifråga sätta mitt batteri. trots att jag får ett belastnings värde på 10,7 volt
På de uppgifter jag lämnat.
Jag har förstått att ett batteri kan skapa  mängder av problem i ett elsystem. Ibland när jag påbörjar en laddning slår smart laddaren ifrån sig.
Nu gör jag en ny uppladdning av batteriet. Ibland så får ger sig min laddare ifrån sig felkod 04 _ bad batteri alltså.
Om det är på grund av bristande kontakt med kontakt klämmorna. Eller är det så att batteriet har någon sorts deffekt. Nu upp laddar jag batteriet som vanligt.
Är överladdnings värdet på 14, 3 v en indikation att batteriet har en defekt i en sektion på något vis
Ni skrattar väl åt mig att jag köpt ett batteri på skroten.
Ny generator är och så monterad.
Jag skall få hjälp med att bogsera igång bussen. Då är min tanke o se vilka live data som framkommer.


Vad anser ni om mitt batteri slutligen?
Senast redigerat av dumle651 (19 juli 2020)

25 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#5
film på batteri frekvens, se och döm..ni som kan batterier.
https://www.dropbox.com/s/kgupwu966f0ru … 3.mp4?dl=0

Är batteriet så känsligt för elsystemet?
Senast redigerat av dumle651 (19 juli 2020)

25 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#6
surt värre nu var inne i stan och köpte ett nytt AGM batteri. samma visa igen.
Mätte med datorn och dök batteriet vid belastning och start ner till 8,14 volt. På ett nytt AGM batteri.
Alltså är multimetern direkt på  batteriet fullt tillräckligt.
Bogsering imorgon för att komma vidare....vet att den kommer att gå igång på 5 meter. och därefter jobba med dator uppkoppling och ser vad det kan ge.

716 Inlägg
19 juli 2020
#7
Byt start..

25 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#8
startmotor misstänkt igen.
När man kan bogsera igång lätt.
felsök med datorn när den är igång bussen och se ifall något kommer fram mera.
vi kollade ifall diesel kommer fram via dieselfiltret och det var intakt. så pumpen är ok.

startmotorn sitter lite dumt till behöver lift för det.

Startmotorn fältar dvs har en kortslutning som gör att den går trögt och slukar enormt mycket mera ström.
Ett nytt AGM batteri skall inte komma ner till 8 volt i start ögonblicket.

Det finns därmed en stor sannolikhet en kortslutning i startmotor.

Jag kommer inte på något annan i alla fall.
Frekvensen avslöjar och så att startmotorn går trögt initialt. Fast man hör motorn går runt.

https://www.dropbox.com/s/zp3205y27qdba … y.jpg?dl=0

startrelä? Nä det skall det inte kunna vara.

tack för era svar!
Senast redigerat av dumle651 (20 juli 2020)

7 351 Inlägg
20 juli 2020
#9
Misstänker sliten startmotor som kortsluter ibland.
Om inte batteriet varit nytt skulle jag misstänkt att en cell pajat i batteriet.
I och för sig kan även ett nytt batteri vara defekt.

6 011 Inlägg
20 juli 2020
#10
Hej!
Men du laddade väl batteriet innan !? Alla nya batterier bör laddas innan de används!


25 Inlägg
20 juli 2020
Trådstartare
#11
Som jag anade så var det inga problem med bogsera igång bussen. körde en runda och generatorn jobbar som den skall, 13,8 volt ladd.
försökte  starta på 2an och i ett försök att dra loss rotorn i startmotorn.
Men instrument panelen lyste som en julgran då. Lyckades inte tyvärr. Rotorn sitter för fast i startmotorn och ger kortis tyvärr.
Givetvis gjorde jag mitt försök i en nedförsbacke så att jag hade någon chans att rulla i gång den utan startmotor.
kortslutningen ligger ju där även i bakgrunden för uppkopplingen till felkod läsaren var bristfällig och ligger o stör övrig elektronik. 
Nu blir det att beställa en startmotor.
Hoppas ni lärde er något på mitt felsökande...
Senast redigerat av dumle651 (20 juli 2020)


Sök