3348
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
8 250 Inlägg
11 maj 2008
#41
eriico skrev:
måste fråga, gäller det här enbart om man har extern wg? visst rycker du slangen på en turbo med inbyggd får du ju också skenladd. jag och polarn hade nämligen tänkt bygga ett grenrör till hans t5 men använda oss av en turbo med inbyggt wastegate.

Intern och extern har lite olika förutsättningar. Beror på hur stor den inbyggda wg:n är och hur mycket man tänkt ladda. Och blir den inbyggda för liten så komemr laddtrycket att skena.

Joas_86 skrev:
om man drar ur slangen på turbo så kan de både minska eller så kan de öka väldigt mycket.

Om du gasar fullt med ryckt (eller trasig) slang till wastegaten så kommer den alltid ladda på så mycket den kan. Har aldrig sett det själv när jag provat och aldrig hört talas om nån som lyckats få lägre laddtryck på det viset. Man kan förvisso justera laddtrycket med gasfoten som på gamla turbobilar utan wastegate, emn gasar man på fullt så kommer den skenladda.


Joas_86
11 maj 2008
Trådstartare
#42
Ringde nu brosan och fråga om de har någon betydelse vad mitt rör sitter, om den sitter för mycke på ett rör så skulle man få skenat ladd. Sen va ja ut till garaget o kolla på hans audi s4, han har gjort exakt som ja har gjort, o han har kört så i ett år utan skenatladd. Och han säger bara röret är nära kollektorn så har de inga betydelse alls faktis, varför har man då magnetventilen till ? jo den styr liksom luft mm laddtryck mm. Lika med styrboxen känner av när laddet skenar iväg.

Så jag kommer iaf prova på de hära. lika bra att bevisa vilket ord som är sann ?! Om de nu kommer skenat ladd som bara ökar så är det att jag har fel helt enkelt. Men då har vi fått svaret på de iaf. Men kommer köra på 0.4 i ladd så de inte skena eller inte !!!

Vad tror ni själva ?

915 Inlägg
11 maj 2008
#43
Som jag sa, jag ser lite dåligt på bilderna, det ser ut som att wastegate-röret sitter långt uppe på ett rör och inte nere i kollektorn men sitter den nere i kollektorn så ska det nog klara sig ändå. Det jag menade var att avgaserna inte kan vandra upp i ett rör eftersom nya avgaser kommer där och då tvingas avgaserna genom turbinen och du får mer laddtryck än du vill ha..

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

8 250 Inlägg
11 maj 2008
#44
Joas_86 skrev:
varför har man då magnetventilen till ? jo den styr liksom luft mm laddtryck mm. Lika med styrboxen känner av när laddet skenar iväg.

Om vi tänker i ett rent hypotetiskt perspektiv. Vi förutsätter att röret till wg har hamnat fel och du får skenladd. Vilket du förhoppningsvis inte får, men om olyckan är framme.

Magnetventilen komemr att försöka göra nåt saken, men eftersom wastegaten inte förmår styra laddtrycket så är mv:n för den sakens skull värdelös. Boxen kommer ju sen försöka att sänka trycket genom att backa tändningen. Och har du inte släppt av då så beror det på om boxen hinner med eller inte. Provade att rycka wg-slangen på min, och det tar ett bra tag innan den bryter, och förhoppningsvis klarra man motorn, men det finns inga garantier.


68 Inlägg
12 maj 2008
#45
Det beror väl också på hur genomsläpplig turbindel du kör med? Med stor snurra och lägre mottryck än ladd så är det viktigt att alla pipor når wastegaten lika lätt eftersom det är avgaspulserna från varje cylinder som driver turbon, så om endast en cylinder ventileras genom wastegaten så är det fortfarande 4 som driver turbinen för fullt.

En relativt liten turbo ger ett högt avgasmottryck i grenröret och kan ses som en strypning, ju mer man vill att turbon ska ladda desto mer måste trycket ökas i grenröret ända tills det blir ohälsosamt för motorn. Här funkar det bättre att fuska lite med wastegateplaceringen eftersom du då sänker det totala trycket i grenröret och inte bara i en pipa. Helt bra blir det ju inte men det kan säkert funka.

Slänger du på en HX40 på samma grenrör lär det däremot inte gå så bra med den wastegateplaceringen...

1 207 Inlägg
12 maj 2008
#46
Jag instämmer med de flesta föregående skribenter.

Jag tänker iaf att luft är precis som elektricitet, nämligen väldigt lat och väljer alltid den lättaste vägen. Jag tror bestämt att WG-röret kunde kopplas in mer optimalt men om du kommer att få skenladd återstår att se. Jag tror att risken är överliggande. Men det är trotsallt rätt ofta teori och praktik väljer olika vägar att gå.

Nåväl. Det verkar bli en mycket intressant bil detta.

Ta inte illa upp nu men lite konstruktiv kritik för att göra tråden intressantare (enligt mig): skriv mer ödmjukt, håll reda på när du skall använda versaler och gemener och missbruka inte utropstecken.

Lycka till med bygget!

Joas_86
21 maj 2008
Trådstartare
#47
Kan ni LÄSA för fan`? de står om ni ska ge tips så gör de VIA PM istället. OKEY?

Joas_86
21 maj 2008
Trådstartare
#48
Hej igen grabbar smile


Nu till helgen smäller det. Har kommit fram till starten, vist de har tagit tid, men vrf stressa som många gör, då gör man en massa fel på grund av stressen för man vill bli klar. Hm är ju ganska onödigt faktis?

Får hoppas att nya T5 motor funkar bra nu bara, men när jag kika inne i motor så såg de fint ut, enligt kille ja köpte motor av så gick den bra inga fel alls, de är det vi får se nu faktis.

Har nu eller ska koppla klart alla kablar till oljetrycks mätaren, så man iaf ser man får rätt tryck så man slipper ett RAS. Vist jag har ingen mätare ifrån (biltema/feltema HAHAHAHAHA !!!

Är en riktig mätare som kostar pengar, ingen röd lapp alltså.

Sålde ljudet till s70 bara för få ihop till en massa delar.

Så nu jävlar ska jag också ta ut bilen snart smile ska bli skönt !!

HADE GÖT !!
Senast redigerat av Joas_86 (21 maj 2008)

699 Inlägg
21 maj 2008
#49
Vad skönt, lägg gärna upp en film på uppstarten smile Får även önska ett lycka till då smile

Bilgalen elektriker :)

112 Inlägg
21 maj 2008
#50
jag fattar ingeting... faktiskt..

Jag hatar fwd = felwheeldrive...

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
21 maj 2008
#51
anar ironi... lycka till
Senast redigerat av lustgasen (21 maj 2008)


68 Inlägg
21 maj 2008
#52
Joas_86 skrev:
Kan ni LÄSA för fan`? de står om ni ska ge tips så gör de VIA PM istället. OKEY?

Varför har du i såfall startat en byggtråd? Bara för att få höra hur duktig du är?

272 Inlägg
22 maj 2008
#53
Årets projekt! Ska bli kul att följa!!!!(!!)

Lycka till med uppstarten, och filma gärna!! Alltid kul att se!!!!

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

42 Inlägg
22 maj 2008
#54
Joas_86 skrev:
Tjena Alexander heter jag o kör en fruktansvärt fin S70 T5 cool



T5 motor i sommar ca 330 hk+

Motor orginal.

Eget tillverkat grenrör.
Rs2 turbo (kkk k26/27.
S4 wg med öppet rör.
044 bränslepump.
391cc spridare nu men vill ha gröna.
3" avgas.
2½" tryckrör.
KL Racing intercooler (40mm, 470hk)
Ny lackerad motor.



Race motor kommer bli klar till sommaren 2008 !!

*Blocket*
SPM stakar.
orginal kolvar.
orginal vevaxel.
Byggd att hålla för 500 + hk !!


*Toppen*
Max porta.
Rostfria ventiler.
dubbla ventilfjädrar.
GLT kammar.
GLT gassjäll.


*Bränsle*
550cc spridare (PPF)
044 bränslepup. Kanske dubbla ?
grövre bränsleledning.



*Turbo*
Nu rs2 turbo k26/27
Senare kanske k27/29 mer laddning big_smile siktar på 2.0 bars tryck eller mer ?



*Växellåda mm*

R lamell.
707 tryckplatta (audi)
M56h låda.
Lite roligare diff kanske ?




http://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/332299_mpmvcs.jpg
PS bild !!

Låter som mitt motorprodjekt,,,

Fullt grepp på fyra tassar
med ett laddtryck direkt från helvetet
It´s
Fun

Joas_86
22 maj 2008
Trådstartare
#55
lustgasen skrev:
anar ironi... lycka till

man tackar.

men slutar du inte med dit jävla IRONI så kommer ja fan bli galen.
GE UPP alltså!!


vadå skulle jag ljuga för en sån sak `?? i så fall har du inget med att göra på min sida. kommer blocka dig osv.

Joas_86
22 maj 2008
Trådstartare
#56
_Johansson_ skrev:
Joas_86 skrev:
Kan ni LÄSA för fan`? de står om ni ska ge tips så gör de VIA PM istället. OKEY?

Varför har du i såfall startat en byggtråd? Bara för att få höra hur duktig du är?

nej för att reta up sånt folk som dig. Som vill vara SÄRpolis o forum exspert. Hur känns de då ? bra nu förstör du ännu mer. Du är så duktig. Får blocka dig med. lika bra !!

Joas_86
22 maj 2008
Trådstartare
#57
InYourFace skrev:
Joas_86 skrev:
Tjena Alexander heter jag o kör en fruktansvärt fin S70 T5 cool



T5 motor i sommar ca 330 hk+

Motor orginal.

Eget tillverkat grenrör.
Rs2 turbo (kkk k26/27.
S4 wg med öppet rör.
044 bränslepump.
391cc spridare nu men vill ha gröna.
3" avgas.
2½" tryckrör.
KL Racing intercooler (40mm, 470hk)
Ny lackerad motor.



Race motor kommer bli klar till sommaren 2008 !!

*Blocket*
SPM stakar.
orginal kolvar.
orginal vevaxel.
Byggd att hålla för 500 + hk !!


*Toppen*
Max porta.
Rostfria ventiler.
dubbla ventilfjädrar.
GLT kammar.
GLT gassjäll.


*Bränsle*
550cc spridare (PPF)
044 bränslepup. Kanske dubbla ?
grövre bränsleledning.



*Turbo*
Nu rs2 turbo k26/27
Senare kanske k27/29 mer laddning big_smile siktar på 2.0 bars tryck eller mer ?



*Växellåda mm*

R lamell.
707 tryckplatta (audi)
M56h låda.
Lite roligare diff kanske ?




http://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/332299_mpmvcs.jpg
PS bild !!

Låter som mitt motorprodjekt,,,

trevligt med lite trimm tongue

Joas_86
22 maj 2008
Trådstartare
#58
JonasHalt skrev:
Vad skönt, lägg gärna upp en film på uppstarten smile Får även önska ett lycka till då smile

klart de blir en film på detta alltså cool tack de kommer gå bra !!! bara man inte har en oljetrycks mätare ifrån biltema så kommer de gå bra !!

1 964 Inlägg
22 maj 2008
#59
detta låter ju riktigt trevligt big_smile härligt att du jobbar på och att det går framåt big_smile

68 Inlägg
22 maj 2008
#60
Joas_86 skrev:
_Johansson_ skrev:
Joas_86 skrev:
Kan ni LÄSA för fan`? de står om ni ska ge tips så gör de VIA PM istället. OKEY?

Varför har du i såfall startat en byggtråd? Bara för att få höra hur duktig du är?

nej för att reta up sånt folk som dig. Som vill vara SÄRpolis o forum exspert. Hur känns de då ? bra nu förstör du ännu mer. Du är så duktig. Får blocka dig med. lika bra !!

Lite labil? roll

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök