4753
Sök

blanda bensin?

801 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#1
går det att blanda E85 och 95 blyfri i tanken och köra på det? eller är det inte nyttigt för motorn?

4 571 Inlägg
6 maj 2008
#2
Inte helt ovanligt att folk gör på det viset.


Nismo
758 Inlägg
6 maj 2008
#3
Jag vet många som har gjort de och de är inga problem, min har gått på ren e85 utan problem dessutom!

SQ
1 343 Inlägg
6 maj 2008
#4
går förbrukningen upp om man kör 50'/50?

Ljudnörd!

30 Inlägg
6 maj 2008
#5
Grundstrom skrev:
Jag vet många som har gjort de och de är inga problem, min har gått på ren e85 utan problem dessutom!

Men din bil kan inte gått bra? Har hört folk som kört ren e85 men det går knappt att köra den bilen.
Sen är det en nakdel att köra e85 packningar och slangar torkar och dom sätts igen.


30 Inlägg
6 maj 2008
#6
Lardi skrev:
går förbrukningen upp om man kör 50'/50?

Ja den går upp. Sen inte bra för den utvecklar en otrolig värme


451 Inlägg
6 maj 2008
#7
Såg på ett program för ca 1 månad sen där de var en racing bil som dom körde på e85 och blandade i 5% WD40! hade tydligen WD40 som smörjning, plus att det oxå brinner bra! kanske en kombination om man ska köra på bara e85 i en bensinare?! Man brukar ju få köra på blyfri 95 någon gång lite då och i nyare e85 bilar annars så är de lätt att dom skär ihop!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
6 maj 2008
#8
i min förra ascona irmcher tankade ja 50\50 e85\95

drog lite mera bränsle men eftersom e85 e billigare så vart den ändå billigare att tanka


8 156 Inlägg
6 maj 2008
#9
manta_400, nu tycker jag att du låter lite väl pessimistisk. Om nu Etanol skulle vara så skadligt för motorn så skulle väl knappast så många bilar köras på etanol idag? Tänk på att man även har använt liknande bränslen för tävlingsbruk ett bra tag. T.ex. Metanol.

Iaf. Slangar och packningar som tål bensin borde rimligen tåla etanol också. När det gäller föroreningar så har du nog rätt. En bil som körts på enbart bensin kan komma att få problem med igensatta slangar, eftersom etanolen löser upp de föroreningar som finns i motorn...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

112 Inlägg
6 maj 2008
#10
testa dig fram vad som är bra för just din bil, börja med 20% etanol och sen efter hand öka, du kommer märka när de blir för stor blandning. skada motorn kan jag inte svara på men en vän till mig körde ca 70% etanol med sin B230f motor på varma sommardagar och de funka, men inte på vintern, då var de oktan 98 som gälde..


8 156 Inlägg
6 maj 2008
#11
Det kan ju krävas att man ställer om bränsleinsprutet lite. Typ ge motorn 20% mer bränsle.
I en förgasarmotor så är det ju ganska så enkelt.
Kolla in:
http://www.etanol.nu/ombygg-insprutare.php
http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

245 Inlägg
6 maj 2008
#12
Kör själv min Astra -97 ecotec motorn med fn 15L E85 och 35L BF95 och den blir piggare eftersom oktantalet åker upp och motorelektroniken kan ställa tändning mm högre. Nästa gång tankar jag 20L E85 och resten bensin för att gå upp till 25L E85 för jag tror inte att motorn går så bra om man kör på bara E85.

10 287 Inlägg
6 maj 2008
#13
Köra på mettis är inte kul.....
Det torkar ut allt.
Dock är det jättekul att köra mettismotorer i garaget för alla står och lipar efter 10 sekunder.

/Göran

Phaetoon skrev:
T.ex. Metanol.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SQ
1 343 Inlägg
6 maj 2008
#14
1.6 zetec motor i en ford focus..  insprutare... ja de är väll allt ja kan tankas komma på den.. hur ställer man upp sprutet lite på en insprutare då?

Ljudnörd!

1 813 Inlägg
6 maj 2008
#15
kört alla mina bilar 50/50 tillooch med 98a och e85 funkade wink !! smile  har inte haft några problem med slangar lr dylik.. ! smile till och med besiktigat med detta och inga problem=)

om nu skit å sånt släpper i motorn som någon påstod så kör en rengörning sådan man kan köpa på preem m.m vet ej vad den heter men det ska ju rengöra motorn så kan du köra på 50/50 sen wink smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 maj 2008
#16
Kör 740 TIC som jag konverterat med större spridare på E85, höjde laddtrycket lite och bytte soppafilter. Den går bra mycket bättre nu, framförallt billigare.

Kör också audin på E85, helt okonverterad, är lite tjurig den första minuten när den är kall, men sen går den helt som vanligt. drar runt 0.8-1 liter/mil på E85 så den är ju en riktig sparbössa.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

30 Inlägg
6 maj 2008
#17
Phaetoon skrev:
manta_400, nu tycker jag att du låter lite väl pessimistisk. Om nu Etanol skulle vara så skadligt för motorn så skulle väl knappast så många bilar köras på etanol idag? Tänk på att man även har använt liknande bränslen för tävlingsbruk ett bra tag. T.ex. Metanol.

Iaf. Slangar och packningar som tål bensin borde rimligen tåla etanol också. När det gäller föroreningar så har du nog rätt. En bil som körts på enbart bensin kan komma att få problem med igensatta slangar, eftersom etanolen löser upp de föroreningar som finns i motorn...

Jo men dom är byggda för att gå enbart på E85. Det är ju inte en bensinare. Visst det med slangarna och det  kan jag ha fel om men det hände en kompis till mig. Men det kan ju varit ett måndags ex eller något dylikt.


Darth Vader
1 644 Inlägg
6 maj 2008
#18
T12 skrev:
testa dig fram vad som är bra för just din bil, börja med 20% etanol och sen efter hand öka, du kommer märka när de blir för stor blandning. skada motorn kan jag inte svara på men en vän till mig körde ca 70% etanol med sin B230f motor på varma sommardagar och de funka, men inte på vintern, då var de oktan 98 som gälde..

Låter underligt, min förra b230f gick dåligt som fan på 50/50, kanske olika insprutsystem, jag hade lh2.4 iaf.
Den förra renaulten, med förgasarinsprut gick bra på etanolblandingar. Har inte testat den orangea än dock

Braaaaap?

pensionär
31 Inlägg
7 maj 2008
#19
manta_400 skrev:
Lardi skrev:
går förbrukningen upp om man kör 50'/50?

Ja den går upp. Sen inte bra för den utvecklar en otrolig värme

Utvecklar bilen otrolig värme av E85???????Man brukar snarare få problem att få upp temperaturen på motorn när man kör på E85(de e därför man monterar vintertermostat)eller gör man det för att få ännu mer otrolig värme...........du pratar en massa skit rent ut sakt,uttala dig inte om sånt du inte fattar.


375 Inlägg
7 maj 2008
#20
e85 sänker förbrännings temperaturen, eftersom e85 innehåller mer syre.
Så en motor går inte varmare.

Går man på 100% e85 så behövs mer bränsle och då kan temperatur höjas, då det är mer bränsle som ska brinna upp.

Att blandtanka är inte skadligt förmotor, och  att packningar, slangar ska torka ut är inget jag har sett bevis på. Bensin är tillräckligt uttorkande som det är.

Dock så löser e85 upp skit och detta gör att man ibland kan få byta bränslefilter, då detta kan sättas igen.
Går man om till 100% e85 så kan det hända att man får byta filter 2-3ggr. inom loppet på 500mil.


Så blandtanka om du vill. Dock skulle jag inte gå upp över 50/50.



Sök