4632
Sök

Vilken eftermarknadsmotorstyrning?

10 287 Inlägg
9 maj 2008
#21
Visst, men tändningen då. Och kamläge. Och hur vet automagiken vilken lambda som funkar bäst på just en viss motortyp vid en viss belastning. Tex gamla Volvo 8V som måste kylas med soppa på höga laster för att inte spika något som inte funkar alls på tex mazdas motorer.

/Göran

bumpe skrev:
Inte för att nersätta din auktoritet men autotune mot bredbandlambda har ju en viss funktion även att det inte är helt automatiskt...
Egentligen lustigt att man inte lyckats med ett "automagiskt" sprut...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
9 maj 2008
#22
nu lånar jag tråden lite vad tycker ni om prospark sprut och vet ni vart man kan få tag på info om det??? roll


155 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#23
volvo_245:starta en egen tråd!
Mer exempel nu!

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

25 Inlägg
11 maj 2008
#24
www.megasquirt.info

finns förmonterade kit också.

Ange värden för dina olika givare i ett windows program, ladda upp en grund-mapp.
Starta bilen. Sen är det bara klick 'n play för mappningen.
smile
Den har mängder med funktioner och det utvecklas hela tiden (open source)
Finns även med bredbandslambda.

Du landar lätt under 10.000 om du själv kan koppla in kabelstammen.

Läs på länken ovan för info.

Rekommenderas är Megasquirt 2  v 3.0

mvh

Renault, It's not a car, it's a lifestyle

155 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#25
Tackar, mer!

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

terazzi
11 maj 2008
#26
Nira smile
Svensk med wink

155 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#27
og900turbo skrev:
Gurrathaman skrev:
volvo_245:starta en egen tråd!
Mer exempel nu!

vilken attityd :S

Kan inte tycka att jag har attitydsproblem då det är enkelt att starta en egen tråd istället för att förstöra min?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 maj 2008
#28
Gurrathaman skrev:
og900turbo skrev:
Gurrathaman skrev:
volvo_245:starta en egen tråd!
Mer exempel nu!

vilken attityd :S

Kan inte tycka att jag har attitydsproblem då det är enkelt att starta en egen tråd istället för att förstöra min?

Jesus, han nämnde ju ett sprut som alla andra, det är väl knappast att förstöra?  Denna tråden börjar nu likna den förra där alla säger sitt favoritsprut och trådskaparen får inget grepp om nånting.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 311 Inlägg
12 maj 2008
#29
Vad är du ute efter för effekt? funktioner? ska du köra bana? behöver du exv. als?

Priset? får det kosta hur mkt som helst eller har du någon budget?

och kanske den viktigaste frågan, var ska du bänka? vad kan han för sprut? tycker det är dessa frågor som styr nästan helt och hållet!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 072 Inlägg
12 maj 2008
#30
Alla sprut är välldigt lika så frågan är väll igentligen bara priset och om du vill ha massa lull lull. Ett dyrt har förmågan att kunna filtrera störningar från kamgivare mm, sen om det är bra att filtrera en dålig signal eller att försöka göra den bättre. Sen som torpis redan klargjort är driftsäkerheten. Att bygga motor för 200k som ex och sen sätta dit ett megasquirt skulle aldrig hända i mitt fall.


10 287 Inlägg
12 maj 2008
#31
Precis. Märkesonanerandet blir lite överdrivet. I princip alla sprut som nämns går att få att göra jobbet tillräckligt bra. (specifika finesser untantaget givetvis)

/Göran

Corpze skrev:
och kanske den viktigaste frågan, var ska du bänka? vad kan han för sprut? tycker det är dessa frågor som styr nästan helt och hållet!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
12 maj 2008
#32
Själva signalen från givaren är i princip aldrig störd. Det som händer är att man endera inducerar störninmgar efter vägen via kablaget eller att man inducerar störningar via felaktigt kopplade jordar.
Är man noggrann när man tillverkar kabelehärvorna och med sättet att jorda på så är detta inget problem även på enklare sprut.

/Göran

sik skrev:
Ett dyrt har förmågan att kunna filtrera störningar från kamgivare mm, sen om det är bra att filtrera en dålig signal eller att försöka göra den bättre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

155 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#33
Corpze skrev:
Vad är du ute efter för effekt? funktioner? ska du köra bana? behöver du exv. als?

Priset? får det kosta hur mkt som helst eller har du någon budget?

och kanske den viktigaste frågan, var ska du bänka? vad kan han för sprut? tycker det är dessa frågor som styr nästan helt och hållet!

effekten jag är ute efter är i runda slängar 300hk.

Ingen seriös bankörning, kanske någon konkörning eller stripp på skoj bara.

Funktioner är att jag skall kunna ställa värden så att jag kan få felkoder ifrån boxen, tillexempel om avgastemp eller liknande blir för högt, det skall gå att ställa inom vilka gränser systemet ska få reglera självt.
Det skall även styra laddtryck tändning och bränsle och ska mäta luft/belastning med undertrycksgivare eller liknande, inte någon luftmångdmätare eller massa.
Tanken med hela grejen är att jag ska lära mig att mappa och installera sådana här sprut själv när projektet är klart.
va betyder exv.?

Bänkingsfrågan vill jag inte besvara då det företaget egentligen inte bänkar bilar mer än för företagets utveckling.
Men för den som hjälper mig att mappa funkar vilket som helst som har de funktioner som jag skrivit.

Taket ligger någonstans vid nira prisklass.

Är ganska grön på detta området änsålänge så ha överrenssende med det:)

Anledningen är att jag vill ha så många exempel är att jag vill göra en marknadsundersökning för att själv bilda mig en bild av vilket som är bäst till mina ändamål.

Tack på förhand

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

1 072 Inlägg
1 311 Inlägg
12 maj 2008
#35
ok, i ditt fall fungerar ju vems och ms då de tillgodoser dina behov, men är lite tråkiga att mappa, iaf det lilla jag sett av vems, ms vet jag inget om! jag kan bara gå till mig själv och säga att nira är ett mkt bra sprut, speciellt den delen när den mappar sig själv med hjälp av lamdasonden och VE-tabellen! installationen i datorn är superenkel och den ställer frågor som du får svara på typ bränsle - 98, spridarstorlek - 750, cylindervolym etc, mao ett mkt lättinstallerat sprut! och allt på svenska i manualen!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
12 maj 2008
#36
Gurrathaman skrev:
og900turbo skrev:
Gurrathaman skrev:
volvo_245:starta en egen tråd!
Mer exempel nu!

vilken attityd :S

Kan inte tycka att jag har attitydsproblem då det är enkelt att starta en egen tråd istället för att förstöra min?

jag undrar samma sak och tyckte det va onödigt att dra upp en till tråd och vad jag har hört så är prospark ett bra sprut därför tog jag upp det sem ett ex men kan inte så mycket själv om det...


155 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#37
Tackar för hjälpen nu, det kommer nog att inhandlas ett nira så småningom.
Volov_245, du kan ställa samma fråga igen då jag är ganska klar i denna tråden. VIlle inte att den skulle sväva iväg i någon diskution om prospark bara.

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..


Sök