3413
Sök

200sx oljetemp skenar (Fixat)

9 maj 2008
Trådstartare
#1
Ja, jag har just uppgraderat min 200sx s13 med bland annat en ny turbo från Svensk turboservice som enbart är oljekyld och ett 19-raders oljekyl monterat mellan vattenkylet och intercoolern som sitter i fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49647/266794_jnvyed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49647/338297_miaag8.jpg

Det jag undrar är om någon annan har en Nissan med enbart oljekyld turbo? Visst, turbon värmer upp oljan mycket och nissans oljetråg är inte allt för stora, om det har med saken att göra. Men jag trodde inte att det skulle vara så illa. Jag har bara kört en liten vända med bilen och då gick oljetempen upp till 110 grader och jag blev förvånad för jag hade inte pressat den så hårt. Efter jag hade sett det så åkte jag direkt hem med nästan obefintligt gaspådrag, men oljetempmätaren bara steg och när jag var hemma så var temperaturen uppe i 130 grader.

Jag ska ringa Svensk turboservice och be dem att byta till ett vattenkylt lagerhus på turbon. Originalturbon är ju vattenkyld. Måste bli bra med vattenkylt lagerhus eller vad tror ni?
Senast redigerat av Smurfenglubb (19 maj 2008)

3 235 Inlägg
9 maj 2008
#2
Sitter oljekylaren monterad där original?

Du kan eventeullt flytta den till en plats med bättre luftflöde.
Kanske är den igensatt?


9 maj 2008
Trådstartare
#3
engolf skrev:
Sitter oljekylaren monterad där original?

Du kan eventeullt flytta den till en plats med bättre luftflöde.
Kanske är den igensatt?

Nej, jag har satt dit kylaren, sitter en liten värmeväxlare vid oljefiltret original. Min kylare är inte tät för jag har spolat igenom systemet med ren olja och tryckte oljan genom oljekylet. Intercoolern tar ju mycket luft och oljekylet var skitvarmt. kan ju seriekoppla ett par kyl och sätta dem lite överallt, men känns inte som att det hjälper om jag inte har typ 10 jättekyl.

1 703 Inlägg
9 maj 2008
#4
Har du en termostat till adaptern till oljekylet? Isf kan ju termostaten trassla och inte öppna som den ska.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2008
#5
Storleken på tråget spelar ingen roll för temperaturen, det tar bara längre tid innan den blir varm. Med mkt olja så tar det längre tid innan den svalnar med...
Gällande lagom oljetemp så brukar man säga max 110 grader... vid 120 grader håller den 50% av normalt intervall, vid 130 grader håller oljan 25% av normal intervall osv osv...


10 maj 2008
Trådstartare
#6
Jag har ingen termostat och oljekylet var jättevarmt så det kom allt olja till det. Temperaturen steg ju hur lungt jag än körde. Verkar inte vara att rekommendera enbart oljekylt lagerhus, undrar varför turboservice inte sa något om att jag ville ha oljekylt lagerhus bara... Bara för att det är enklare är anledningen iaf.

Tur att jag har satt in oljetempmätare iaf... annars skulle motorn varit död nu.

Ingen som har oljekyld turbo? vilken oljetemp ligger ni på isåfall?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 maj 2008
#7
Snabbt stigande oljetemp är ett mkt dåligt täcken på motorns skick...
Monterade du mätaren i samband med turbobytet?


10 maj 2008
Trådstartare
#8
bumpe skrev:
Snabbt stigande oljetemp är ett mkt dåligt täcken på motorns skick...
Monterade du mätaren i samband med turbobytet?

Ja, så jag vet ju inte hur mycket oljetempen steg innan, men motorn skulle ju garanterat varit död om den steg så förut tycker jag. Vad skulle förutom turbon kunna göra att oljeteperaturen stiger så drastiskt då?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 maj 2008
#9
Ett lager som skär/nyper ger skenande oljetemp... Innan oljetrycksmätaren ger utslag så stiger tempen...


62 Inlägg
10 maj 2008
#10
Vart mäter du tempen?


10 maj 2008
Trådstartare
#11
fonzeka skrev:
Vart mäter du tempen?

Efter oljefiltret, när det har gått igenom oljekylet. Givaren sitter i filterhållaren där det satt en blindplugg från början.

252 Inlägg
10 maj 2008
#12
Smurfenglubb skrev:
fonzeka skrev:
Vart mäter du tempen?

Efter oljefiltret, när det har gått igenom oljekylet. Givaren sitter i filterhållaren där det satt en blindplugg från början.

Var har du för märke på mätaren? Har varit med om ett kina-märke som visade runt 30 grader fel.


/Andrée

10 maj 2008
Trådstartare
#13
Kickboxer skrev:
Smurfenglubb skrev:
fonzeka skrev:
Vart mäter du tempen?

Efter oljefiltret, när det har gått igenom oljekylet. Givaren sitter i filterhållaren där det satt en blindplugg från början.

Var har du för märke på mätaren? Har varit med om ett kina-märke som visade runt 30 grader fel.


/Andrée

Det är en biltemamätare jag har. En av deras dyrare mätare, men oljekylet kändes inte direkt ha 90-gradig olja i sig... Tokvarmt var det.

Jag tror ju att det ska bli bra med ett vattenkylt lagerhus, så jag kan ju bara rekommendera alla att inte ha en enbart oljekyld turbo till sin 200sx... Hoppas att turboservice kan fixa det i veckan. Jag skriver hur det blir med temperaturen efter jag har fixat lagerhuset. Får försöka hitta en annan mätare för säkerhets skull också.

11 maj 2008
Trådstartare
#14
Är det någon som har erfarenhet av enbart oljekylda turbos eller? Jag skulle gärna vilja veta hur det fungerar för er andra som har det. Någon måste väl ha det?
Senast redigerat av Smurfenglubb (11 maj 2008)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
11 maj 2008
#15
Jag har det på min Nissan, funkar hur bra som helst har ingen oljekylare....Det är nog ganska vanligt med enbart oljekylda trubos så de beror nog inte på de tror jag...


11 maj 2008
Trådstartare
#16
Mycket märkligt. Du har ju samma motor i din Bluebird också.

13 maj 2008
Trådstartare
#17
Har provkört utan turbo med samma resultat. Oljetemperaturen stiger på samma sätt lika mkt. Någon som har någon smart idé om vad som gör att oljan värms upp så mkt?
Senast redigerat av Smurfenglubb (13 maj 2008)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
13 maj 2008
#18
Det är nog dags att se över maskinen lite....Vet du vad oljetempen ska ligga på då i den maskinen??


13 maj 2008
Trådstartare
#19
Toffe10 skrev:
Det är nog dags att se över maskinen lite....Vet du vad oljetempen ska ligga på då i den maskinen??

typ 90 grader om man kör lungt och det borde inte bli 90 grader efter 4 kilometers körning bara. men som sagt, någon som har någon smart idé?

Motorn hade redan varit död om jag har haft denna temperaturökningen innan. Det jag kan tänka på är att om toppens vattenkanaler är luftfyllda så blir den otroligt varm och värmer upp vattnet och oljan, men då skulle det ju fräsa och bubbla från den också... vattentemperaturen är som den ska vara och alltid har varit.
Senast redigerat av Smurfenglubb (13 maj 2008)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
13 maj 2008
#20
Tror nog du har nå skit me kolvringarna att de läker igenom där, är den tröt eller går dåligt något då???Du kan ju komp testa den så får du ju reda på direkt om de e kolvringarna eller int....


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök