3426
Sök

köpråd: 10" eller 12" bas som ska va god för 2kwrms i sluten låda

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 maj 2008
loudness skrev:
har inte så stor erfarenhet av basreflexlådor varpå jag gärna håller mig till slutet men säger ni att det är dumt så får jag helt enkelt köra med ett hål i lådan.

http://www.biltema.se/products/product. … emId=79571 cool

lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 554 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
loudness skrev:
har inte så stor erfarenhet av basreflexlådor varpå jag gärna håller mig till slutet men säger ni att det är dumt så får jag helt enkelt köra med ett hål i lådan.

http://www.biltema.se/products/product. … emId=79571 cool

lol

hehehe

1 Inlägg
19 maj 2008
Carpower Sonic 10" / 12" Säger jag bara....

4 554 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Stoffor skrev:

säkert bra med ett mindre steg (2 x 300WRMS) den ja har nu e på 500 och kastar snart in handsken

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 maj 2008
loudness skrev:
Stoffor skrev:

säkert bra med ett mindre steg (2 x 300WRMS) den ja har nu e på 500 och kastar snart in handsken

2kWRMS är väldigt mycket effekt, som det är ganska få basar som verkligen tål under nån längre tid.

BAE eller mrCalle kan säkerr upplysa, det enda jag vet är att man inte har några garantier om man dunkar in 2kW RMS i en sån Carpower och spelar sönder den...Och risken är nog rätt stor.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team Autohifi!
865 Inlägg
20 maj 2008
Ja JonasH har rätt, 2kw är rätt mycket och en sluten låda ställer väldigt höga ktav på basen om den ska kunna ta imott denna effekt.
Sonic basen är INTE lämpad att köra slutet, vist funkar det men defenetivt inte med 2kw in wink
Skulle då hellre kolla på en bas som fixar det i en lite portad låda, där finns det ett större urval av bashögtalare att välja imellan.
Frågan är bara vad den får kosta?

240 Inlägg
20 maj 2008
Naughty Tee skrev:
Att mata i 2kw i en bas som sitter i en sluten låda är som att lyfta piano med för tajta jeans, dina muskler är till minimal nytta hur grov du än är wink... Loudness lägg ner lite tid på att lyssna fram rätt avstämning på en portad låda så kommer dina basbehov nog att bli mättade med 2kw smile Och har du frågor om någon speciell DD modell PMa mig så skall jag försöka svara dig dina funderingar.

Haha. skön jämförelse big_smile

Konstruktör
1 053 Inlägg
20 maj 2008
Men så som jag har fattad det så spelar det ingen roll ifall man har ett slutsteg på 1kw och basen är på 200RMS watt.

För det är väl endå basen som drar så mycket effekt den behöver?

Eller har jag fattat det helt fel? big_smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 maj 2008
NdL skrev:
Men så som jag har fattad det så spelar det ingen roll ifall man har ett slutsteg på 1kw och basen är på 200RMS watt.

För det är väl endå basen som drar så mycket effekt den behöver?

Eller har jag fattat det helt fel? big_smile

Du har fattat fel. Basar är inte som glödlampor.

Beroende på insignalen till steget kommer det bara att trycka ur sig mer och mer tills det inte får ström från batteriet, eller tills det inte kan hålla en given ström vid en given utstpänning.

Däremot är det inte fel att ha lite extra kraft, men man måste ju använda sunda förnuftet - låter det illa ÄR DET PÅ VÄG ATT GÅ SÖNDER!

mvh Jonas

21 761 Inlägg
20 maj 2008
NdL: Inte riktigt rätt.

Basen får ju så mycket effekt som steget kan ge ut vid en viss volyminställning på stereon, sedan är det inställningen av stegets gainkontroll som avgör hur mycket av stereons insignal som ska förstärkas.

Har man då tex en 1 Ohms bas på 200WRMS som drivs med ett steg som kan ge ut 2000WRMS i 1 Ohm och vrider upp volymen på högsta läget samtidigt som stegets gainkontroll är ställd på största förstärkning, då blåser man basens talspole åt skogen väldigt snabbt wink.

Men om man istället ställer in stegets gainkontroll på ett betydligt mindre förstärkningsläge samtidigt som man bara vrider upp stereons volymkontroll på exempelvis 60-70%, då kommer basen att hålla för det smile

Ifall man ser till att anpassa stegets gainkontroll så att det matchar basens effekttålighet, då håller grejorna fastän steget har förmåga att ge ut mycket mer effekt än vad basen klarar av smile.

Oj, nu var jag sen.
Senast redigerat av Drönirettab (20 maj 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 maj 2008
Drönirettab skrev:
NdL: Inte riktigt rätt.

Basen får ju så mycket effekt som steget kan ge ut vid en viss volyminställning på stereon, sedan är det inställningen av stegets gainkontroll som avgör hur mycket av stereons insignal som ska förstärkas.

Har man då tex en 1 Ohms bas på 200WRMS som drivs med ett steg som kan ge ut 2000WRMS i 1 Ohm och vrider upp volymen på högsta läget samtidigt som stegets gainkontroll är ställd på största förstärkning, då blåser man basens talspole åt skogen väldigt snabbt wink.

Men om man istället ställer in stegets gainkontroll på ett betydligt mindre förstärkningsläge samtidigt som man bara vrider upp stereons volymkontroll på exempelvis 60-70%, då kommer basen att hålla för det smile

Ifall man ser till att anpassa stegets gainkontroll så att det matchar basens effekttålighet, då håller grejorna fastän steget har förmåga att ge ut mycket mer effekt än vad basen klarar av smile.

Oj, nu var jag sen.

Du ger ett par bra poänger däremot, dilemmat är att de flesta tycker det spelar högre ju högre gainet står, dilemmat är att det inte blir högre, utan det är disten som gör att det låter högre (örat uppfattar dist som väldigt högt). Och så pang så skickar man basen.....

140dB med 1% dist är ungefär som 125dB med 15% dist. Säger en del om de bilarna som spela högt och rent. Jfrt med de loosers som TROR de spelar högt, när det låter skitilla...big_smile

/Jonas

4 554 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
givetvis är priset beroend emn som sagt det får va någorlunda acceptabelt pris då jag inte har något som helst spons för de jag gör. sen om elementet ä beg. eller inte spelar mig ingen roll bara det är i ett acceptabelt skick. ge mej lite anledningar till varför jag ska köra med portat istället för sluet förutom att de finns lämpliage utbud för den effekten jag har, blir inte lådvolymen större med basreflex?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 maj 2008
loudness skrev:
givetvis är priset beroend emn som sagt det får va någorlunda acceptabelt pris då jag inte har något som helst spons för de jag gör. sen om elementet ä beg. eller inte spelar mig ingen roll bara det är i ett acceptabelt skick. ge mej lite anledningar till varför jag ska köra med portat istället för sluet förutom att de finns lämpliage utbud för den effekten jag har, blir inte lådvolymen större med basreflex?

Jo, den blir större. Och du kan spela högre, OCH, förutsatt att du sätter ett subsonicfilter på säg 35Hz (exakt vart beror på lådan du slutligen bygger) så kan du dessutom mata den med BETYDLIGT mer effekt.

För spela-högt folk är basreflex det vanliga alternativet, men däremot så låter de ju inte lika rappt eller korrekt. Men det märker ändå inte 9 av 10 i Sveriges befolkning....

/Jonas

4 554 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
mjo subsonic finns tillgängligt, hmm får väl bygga en tillfällig låda å prova om inte annat och se hur de låter med en basreflex när jag öst ut dengamla anläggningen, men de känns som de mer eller mindre är kört med sluten låda eller?

6 Inlägg
20 maj 2008
Pioneers bas TS-W3001D4 ska väl kunna ta lite effekt, 1000wrms och den är väl ändå gjord för att spela i små slutna lådor? Kostar ju bara ca 2000kr också

Kanske ett alternativ?

4 554 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
har för mig att jag skrev ett asvar mne de gjorde jag inte.. jo har kollat på pioneer basen och kan inte mer än kolla siffror och har int världens stenkoll på dom eftersom de va längesen jag tillämpade dessa på något sätt.såg att den va på 2 eller 8phm och har inte kollat va mitt steg ger i 2 ohm men jag vill gärna ha lite till övers iaf för ja vet att de inte är fel med lite för mycke:P någon som har något omdömme att tilläga om den basen?

21 761 Inlägg
20 maj 2008
Den där basen verkar ju passa för tävlingar och ger nog en ganska peakad frekvensgång i basreflexlåda, så ser det iaf ut i mitt beräkningsprogram. Trögdriven verkar den också vara, behöver säkert en hel del effekt för att kunna spela ut ordentligt.

Men jag har inte testat den, någon annan får ge mer råd.

4 554 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
runt 1200wrms levererar steget i 2 ohm,frågan är om de vill ha mer än så vilket ja tor. hade vart kul om någon provkört basen och har lite omdömmen

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
21 maj 2008
kicker cvx 12 eller l7 12" då..?
Med dubbla 4 ohm spolar så hamnar du ju ganska rätt i effekt och dom basarna spelar skitfint i små slutna lådor.
Och högt oxå i en golf om du bygger rätt ska du inte komma under 140db.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

4 554 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
dubbla 12or är lite väl stort en isåfall hmm ja de får bli något snart eftersom min nuvarande kastade in handsken imorse:(
iaf så står de lite mellan kicker cvr/l7
pioneer TS-W3001D4
känns som ja missa någon mer men mer förslag välkomnas, iaf så är de som sagt till en golf4a och lådan är inte byggd så förutsättningarna finns för i princip vad som helst utom jättelåda, vill ha de smidigt som sagt

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök