3078
Sök

HJÄLP! (Högtalarinstallation)

7 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Ciao!

Jag har en Saab 9-3 -99 2.0T, och har köpt helt nya högtalare till den.
Frågan är hur jag installerar högtalarna utan att förstöra något.
Personalen på MDS sa att jag hade den gamla karossen (vad det nu innebär).
Jag har 6.5, diskanter och 6x9:or. Konstigt nog hade jag inga högtalare i dörrarna men där fanns hål för dem. Kan någon hjälpa mig?

Saabfan <3

7 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Dessa köpte jag;
6x9 FANATIC GRAND PRIX GP600
MDS Fanatic FCS625 6,5" 2-vägs kitsystem inkl. diskanter med In-line delningsfilter.

956 Inlägg
25 maj 2008
Vad jag såg på brl's hemsida ska 6.5" passa i originalhålen på framdörrarna, så dom borde bara vara att skruva ditt. tyvär vet jag inte hur 6*9" passar.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

7 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Vad jag såg på brl's hemsida ska 6.5" passa i originalhålen på framdörrarna, så dom borde bara vara att skruva ditt. tyvär vet jag inte hur 6*9" passar.

Okej, men frågan är hur jag drar kablarna etc. Det kan bli klurigt! eller?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 maj 2008
på 9-5an finns det klara hål för 6/9 i hatthyllan så det ska vväll vara lika i 9-3an tycker jag

2slow

7 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
azid skrev:
på 9-5an finns det klara hål för 6/9 i hatthyllan så det ska vväll vara lika i 9-3an tycker jag

Jag tror jag, vad ska jag tänka på när jag ska byta ut original-högtalarna vissa säger att det kan bli lite klurigt när man ska dra kablar etc.

268 Inlägg
25 maj 2008
om det är samma i 9-3an som ng900 vilket det borde vara så har du inga högtalare i framdörren för det har suttit AS2 utan sitter något gummiskydd istället. Det är bara till att riva bort och sitta dit egna bafflar. Diskanterna har jag satt uppe på brädan i originalhålen där det sitter 3" eller något liknande original och spänt fast med strap-band, låter hur bra som helst!

6*9 finns ju i originalhålen. Och kabeldragningen drog jag under själva klädseln. Sitter ett gäng skruvar där, sen kan man böja ut den lite.

Lite svårt att förklara, men hoppas du förstod något! smile ska du ha slutsteg till högtalarna eller?

801 Inlägg
25 maj 2008
azid skrev:

Samma på 9000 och nya modellen 900

7 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Nipfel skrev:
om det är samma i 9-3an som ng900 vilket det borde vara så har du inga högtalare i framdörren för det har suttit AS2 utan sitter något gummiskydd istället. Det är bara till att riva bort och sitta dit egna bafflar. Diskanterna har jag satt uppe på brädan i originalhålen där det sitter 3" eller något liknande original och spänt fast med strap-band, låter hur bra som helst!

6*9 finns ju i originalhålen. Och kabeldragningen drog jag under själva klädseln. Sitter ett gäng skruvar där, sen kan man böja ut den lite.

Lite svårt att förklara, men hoppas du förstod något! smile ska du ha slutsteg till högtalarna eller?

Okej, jag får mekka lite. hade tänkt köpa en baslåda (12":a), där slutsteg är integrerat. men man kan köra utan?

Hur drog du 6.5:orna?
Man man använda kablarna som sitter på original-högtalarna (6.5:orna och 6x9:orna)?

268 Inlägg
25 maj 2008
jackthaman skrev:
Nipfel skrev:

Lite svårt att förklara, men hoppas du förstod något! :) ska du ha slutsteg till högtalarna eller?

Okej, jag får mekka lite. hade tänkt köpa en baslåda (12":a), där slutsteg är integrerat. men man kan köra utan?

Man man använda kablarna som sitter på original-högtalarna (6.5:orna och 6x9:orna)?

Ska man köra med eftermarknadshögtalare så är det värt att lägga lite pengar på ett slutsteg för att få ut lite kräm :)

6.5orna drog jag lite halvdåligt måste jag erkänna :P i dörren sitter det ju en kontakt med kablar till all el i dörren, drog den bredvid den (fick inte igenom den) och sen satte jag delningsfiltret bakom handsfacket och kabeln till diskanterna bara rakt upp då. Och sen drog jag högtalarsladden från delningsfiltret under instegslisten hela vägen bak och under stolarna där bak och upp i kofferten och in i slutsteget.

Du kan ju använda original om du INTE ska ha slutsteg, då e de att plugga in å köra, originalkablarna går ju till huvudenheten. Men har man slutsteg så får man ju signalen via lågnivåkablar.

7 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Nipfel skrev:
jackthaman skrev:
Nipfel skrev:

Ska man köra med eftermarknadshögtalare så är det värt att lägga lite pengar på ett slutsteg för att få ut lite kräm smile

6.5orna drog jag lite halvdåligt måste jag erkänna tongue i dörren sitter det ju en kontakt med kablar till all el i dörren, drog den bredvid den (fick inte igenom den) och sen satte jag delningsfiltret bakom handsfacket och kabeln till diskanterna bara rakt upp då. Och sen drog jag högtalarsladden från delningsfiltret under instegslisten hela vägen bak och under stolarna där bak och upp i kofferten och in i slutsteget.

Du kan ju använda original om du INTE ska ha slutsteg, då e de att plugga in å köra, originalkablarna går ju till huvudenheten. Men har man slutsteg så får man ju signalen via lågnivåkablar.

Har just bytt ut mina 6x9 i hatthyllan. 6.5:orna passade inte ens så jag ska byta till 5:orna istället.
Sen kommer jag självklart att köra via ett slutsteg och fixa en fräsch baslåda, men först ska jag "slita" lite på dem:)

268 Inlägg
25 maj 2008
jackthaman skrev:
Nipfel skrev:
jackthaman skrev:

Ska man köra med eftermarknadshögtalare så är det värt att lägga lite pengar på ett slutsteg för att få ut lite kräm smile

6.5orna drog jag lite halvdåligt måste jag erkänna tongue i dörren sitter det ju en kontakt med kablar till all el i dörren, drog den bredvid den (fick inte igenom den) och sen satte jag delningsfiltret bakom handsfacket och kabeln till diskanterna bara rakt upp då. Och sen drog jag högtalarsladden från delningsfiltret under instegslisten hela vägen bak och under stolarna där bak och upp i kofferten och in i slutsteget.

Har just bytt ut mina 6x9 i hatthyllan. 6.5:orna passade inte ens så jag ska byta till 5:orna istället.
Sen kommer jag självklart att köra via ett slutsteg och fixa en fräsch baslåda, men först ska jag "slita" lite på dem:)

Du måste ha bafflar(http://www.flygares.se/images/Mary/Loud … baffel.jpg) å 3st m6 bultar(rätta mig om jag har fel) och sen skruva fast den i plåten på dörren i originalhålen och skruva fast högtalaren å bafflen/träskivan.

7 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Nipfel skrev:
jackthaman skrev:
Nipfel skrev:

Du måste ha bafflar(http://www.flygares.se/images/Mary/Loud … baffel.jpg) å 3st m6 bultar(rätta mig om jag har fel) och sen skruva fast den i plåten på dörren i originalhålen och skruva fast högtalaren å bafflen/träskivan.

Jag var inne hos mds idag och dem beställde ett par adaptrar till högtalarna i framdörrarna.
Så jag väntar på dem, dem liknar "bafflarna" du visade. Ser fram emot slutresultatet smile.

876 Inlägg
7 april 2010
Jag lyfter den här tråden istället för att skapa ny.

Har köpt koaxialhögtalare till min bil nu (Saab 900 -97). Köpte MDS 6x9" bak och 3.5" fram. Om jag har fattat det rätt så  ska det bara vara till att koppla in dem nya högtalarna med sladdarna som sitter där idag orginal men om jag ska koppla på slutsteg någon gång i framtiden så måste jag dra nya sladdar?

Kanske är dumma frågor men är helt ny på bilstereo.

Mvh Emil

86 Inlägg
7 april 2010
Jaa det går bra att byta dom gamla högtalarna mot dom nya och använda samma kablar.
men sen när/om du ska koppla in ett slutsteg till högtalarna så måste du dra nya kablar från högtalarna till slutsteget.sen en lågnivå och en remot kabel från slutsteget till stereon

876 Inlägg
7 april 2010
XeDo skrev:
Jaa det går bra att byta dom gamla högtalarna mot dom nya och använda samma kablar.
men sen när/om du ska koppla in ett slutsteg till högtalarna så måste du dra nya kablar från högtalarna till slutsteget.sen en lågnivå och en remot kabel från slutsteget till stereon

Okey, tack för snabbt och bra svar smile

Sök