2920
Sök

Skall jag byta ut min saab 9000 emot någon japs?

1 207 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hej. Nu är det så att jag har kommit till underfund att min steg 2 chippade saab 9000 2,3t dels är för stor och dels för lite dyr för mina ändamål.

Jag funderar därför att sälja saaben och därefter köpa en mindre bil med en lite mer anvancerad sugmotor. Är väldigt sugen på Honda Civic VTI alternativt ESI. Men om jag köper en sådan får jag väldigt mycket mindre bil för pengarna.

Med Saaben har jag ac, färddator, farthållare, turbo, skinn med mocka inlägg, chipptrim, stort bagage (spelar mindre roll) och mycket god komfort.

Med en civic får jag ingendera för samma peng, dessutom byter jag ned mig i årsmodell, förutsatt att jag skall hålla mig i samma prisklass.

Vad tycker ni vore bästa affären? Jag är väldigt nöjd med saaben förutom att den helt enkelt är för stor och för dyr i drift (den går ju iofs att köra billigt, om man vill, vilket man inte vill.wink )
Vad är förbrukningen på en civic vtec förresten?

Finns det någon annan bilmodell (under 40k) som har egenskaper liknande v-tec'en? Är inte intresserad av v6'or eller liknande.
Senast redigerat av maco (26 maj 2008)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 maj 2008
Oh fan inte illa me 2 turbo i saaben wink Nee skojja bara. Du nämnt turbo 2 gånger på va din bil har tongue
Tycker du ska satsa på V-tec smile

C H E V R O L E T <3

1 207 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Oh fan inte illa me 2 turbo i saaben wink Nee skojja bara. Du nämnt turbo 2 gånger på va din bil har tongue
Tycker du ska satsa på V-tec smile

Haha! tongue Lite fel kanske. Men turbo borde iofs räknas två ggr. Men tack, jag skall ändra på det nu.

Varför skall jag rocka på v-tec? Det verkar rent logiskt som en sämre affär, men jag är fortfarande sugen av någon konstig anledning..

1 207 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Ingen annan som har någon synpunkt?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 maj 2008
Frågan är ju om du kan trivas med en mindre och mer obekväm bil tongue

Du sa ju det själv, i saaben har du ac, komfort osv men i en civic får du inget av det.

Jag hade behållt Saaben iaf, dom dricker ju inte direkt otroligt mycket soppa och det *är* mycket mer bil för pengarna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 207 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Frågan är ju om du kan trivas med en mindre och mer obekväm bil tongue

Du sa ju det själv, i saaben har du ac, komfort osv men i en civic får du inget av det.

Jag hade behållt Saaben iaf, dom dricker ju inte direkt otroligt mycket soppa och det *är* mycket mer bil för pengarna.

Det är just det... Jag är dock bara 19 bast så det skulle vara roligt att ha en bil som inte allas faster och farbröder har. Visseligen är jag inte säker på att jag vill ha en sönderbörnad och/eller bankörd, rattlås-racer..

Fan att det skall vara så svårt...

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 maj 2008
Tycker du ska satsa på Civicen, inget ont om SAABen men Hondan är nog snålare och i övrigt billigare än SAABen, dessutom är den ju erkänt hållbar och inte så hemskt slö som man kan tro

Sen det där med utrustningen, ac kan man leva utan, blir det varmt så vevar man bara ner rutan wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 maj 2008
Du kommer sakna vridet...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

V-Power
1 186 Inlägg
26 maj 2008
Ah behåll saaben. Det är nog lättare att gå från Civic till 9000.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

297 Inlägg
26 maj 2008
behåll saaben smile

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 maj 2008
Instämmer, behåll saaben! Vi köppte en kia rio 07, komforten, alla bevämligheter vi hade i 9000 försvann, bara ac fanns i den nya. Sedan dess han man saknat den gammla 9000 något otroligt. Har precis köppt en egen 9000 så jag vet att du kommer sakna din 9000! Jag lovar smile

V70D5
199 Inlägg
26 maj 2008
Kollat på crx vtec dom är riktigt coola men jädrigt små tongue

Man lever bara en gång

1 207 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
dyGGz skrev:
Kollat på crx vtec dom är riktigt coola men jädrigt små tongue

Jo. Men det verkar vara ett helvetes överpris på dessa. Om jag skulle köpa en CRX skulle det vara en med antingen ESI eller VTI, vilka inte verkar växa på träd.

Det lutar mycket åt försäljning av saaben. Jag tar snart studenten och därefter drar jag in i lumpen så det känns onödigt att ha saaben bara stående då.
Fan man är kluven nu alltså.

32 Inlägg
26 maj 2008
Behåll Saaben.

82 Inlägg
27 maj 2008
De är stor skillnad på saab o honda, saab är ju komfort o säkerhet medans honda är körglädje o racingvibbar. En som kör saab skulle nog aldrig trivas i en gammal civic o vise versa.
Men de e klart, bränsletörstiga (vanliga) bilar är ju ente värda nånting idagens läge.
Bränslesnåla bilar håller andrahandsvärdet bättre tack vare dagens bränslepris.

Man har varit med för...

455 Inlägg
27 maj 2008
tror jag har fått solsting men jag tycker att du ska ha kvar saaben! gillar alla japsar men låter som om du kommer att sakna 9000! vänta lite och se!

>syns man inte finns man inte<

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 maj 2008
Ska du byta från turbo till sugmotor kommer du va piss rädd för omkörningar kan jag lova blir en helt annan grej även om det är en "avancerad" sådan tongue

Jag skulle behållt saaben, du förlorar mer än vad du får ut i glädje skulle jag vilja säga.

Men men ska du ha en japs utan turbo ta en TYPE R eller V-tech.. dock tycker jag att många av dessa känns lite "kebab" ^^)

Lycka till med väljandet.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saabmuppen
1 juni 2008
Tycker med du borde behålla din Saab du kommer att skana komforten jag gjorda samma sak sålde min volvo 960 och köpte en liten Golf GTI 16V den gick ju bra billig att köra men annars va den hemsk mot min 960 som jag åkte kungligt i. Gasa mindre behåll saaben smile

Sök