3345
Sök

Motorhaveri p.g.a. spänrulle - Firma vill ej bekosta, hur gå till väga?! Snälla titta in hit..

109 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hej. Ja postade ett inlägg förut. Hade köpt en Bora -99 TDI som har gått exakt 17 000 mil.
Kamremmen byttes bara några veckor innan köpet hos Börjessons Volkswagen Borås.

9-10 dagar efter köpet så dör motorn under färd. Jag lämnade in bilen till Din bil Volkswagen Göteborg.

Efter 1 vecka konstanterade de att det var spänrullen till kamremmen som orsakat haveriet.
De ringde Borås och sa hur situationen var. Men borås ville att de skulle göra fler undersökningar.

Nu har bilen varit där i en hel månad. Man har gjort flera undersökning och inte hittat någonting
annat förutom att det är spänrullen som har orsakat motorhaveri = SLUTGILTIGT BESKED.

Trots att Din bil VW i Göteborg har gett slutgiltigt besked att det är p.g.a. kamremmen så vill
Borås inte ta på sig skulden.

Hur skall man gå tillväga????

/ TACKSAM FÖR SVAR!

Problemet är löst. Vi ville ta in advokat och det löste sig innan vi ens tog in honom. Firman står för kostnaden, en ny motor är beställd och den kommer på måndag! big_smile gått mindre än denna och mkt fräschare enligt volkswagen Göteborg.

Nästa vecka får jag bilen !! Känns skönt som fan.. har varit utan pärlan i en hel månad..

smile
Senast redigerat av AstraClub (30 maj 2008)

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
26 maj 2008
hur resonerar de i borås?
bara att ta upp frågan till huvudkontoret i sverige som har hand om "goodwill"/reperationer/återförsäljar kontakter eller vad de kan kalla det.

109 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
De undviker det hela tiden.. fördröjer det. De säger att det är konstigt att nya delar går sönder. MEN VAFFAN - jag gick inte direkt till någon "blatte"-verkstad utan till Din bil i Göteborg. Har de gett ett besked så ska man väl följa det?

Administratör
2 978 Inlägg
26 maj 2008
Kan det va så att kunden begärt att inte rullen skulle bytas? Utan han kanske bara ville ha remmen bytt....? På den vag verkstaden jag jobbar på gör vi inte jobbet om vi inte får byta allt som snurrar på kamremmen just pga det du råkat ut för. "vi har aldrig haft nått haveri på kamremmen heller."

En kopp av den svarta såsen...

509 Inlägg
26 maj 2008
Vad står de i kontraktet? Ska väl stå nåt där om dålda fel.

5 198 Inlägg
26 maj 2008
Goffen skrev:
Kan det va så att kunden begärt att inte rullen skulle bytas? Utan han kanske bara ville ha remmen bytt....? På den vag verkstaden jag jobbar på gör vi inte jobbet om vi inte får byta allt som snurrar på kamremmen just pga det du råkat ut för. "vi har aldrig haft nått haveri på kamremmen heller."

Då ska det finnas papper på att kunden har begärt det .. annars kan dom bluffa hur mycket som helst

109 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Nej, jag har KVITTO på att spänrulle är bytt.

Men hur får man kontakt i en konsumentombundsman?

Usch, vad jobbigt detta är.. har ringt 1000 samtal under dessa 4-5 veckor hmm

5 198 Inlägg
26 maj 2008
De kan inte smita undan sin garanti på rep.. ring kommunväxeln så kopplar dom dej

109 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
gamlingen skrev:
De kan inte smita undan sin garanti på rep.. ring kommunväxeln så kopplar dom dej

Okej, låter bra hittils iaf.. thx

10 287 Inlägg
26 maj 2008
VW Sverige, Plus och konsumentombudsmannen.
(Detta är jäkligt dålig badwill för VW koncernen så om rätt hövding på VW får nys om detta så tar det fart).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Olika
907 Inlägg
26 maj 2008
Jag har varit med om en nästan identiskt fall.
Köpte en bil med nybytt kamrem/spännrulle och upptäckte av en slump efter 70 mil att remmen var på väg att gå av, på märkesverkstad konstaterades felmonterad spännrulle.
Dock säger konsumentköplagen att det är bilens ägare som garantin gäller för så jag fick själv betala för att få bytt till ny rem och rulle trots att det var nygjort när jag köpte bilen.
Så förvänta dig ingen ersättning, tyvärr.
Senast redigerat av fredriq (26 maj 2008)

Mvh
Fredrik

Rapidoz
688 Inlägg
26 maj 2008
alseryd skrev:
Konsument obudsmannen ställer dom mot väggen och om då inte fixar det så hängs dom ut i tidningen!!
Dom vill nog inte förlora mer kunder!!!
Men det fixar din konsument ombudsman på kommunen!
Mvh Eva.

lyssna på Eva.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Olika
907 Inlägg
26 maj 2008
940turboplus skrev:
alseryd skrev:
Konsument obudsmannen ställer dom mot väggen och om då inte fixar det så hängs dom ut i tidningen!!
Dom vill nog inte förlora mer kunder!!!
Men det fixar din konsument ombudsman på kommunen!
Mvh Eva.

lyssna på Eva.

Varför bara lyssna på henne om det finns olika erfarenheter i ämnet ?
Konsumentombudsmannen i min kommun kunde bara beklaga det som hänt och hänvisa till konsumentköplagen samt hålla tummarna för att företaget som begått misstaget skulle ta det på sin goodwill, vilket de inte gjorde.

Mvh
Fredrik

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 maj 2008
Om jag inte är helt ut å cyklar så har man väl typ öppet köp i ca 14 dagar å du har ju påpekat felet inom 14 dagar i så fall ..vill dom inte laga, lämna tillbaka skiten så kan dom ju försöka sälja den trasig eller så får dom laga den då 

annars hade jag hängt ut dom i både tidningen..plus...osv... tror tillochmed du har rätt till lånebil under tiden din kärra står på verkstaden... fått någon kompensation för de ?

86 Inlägg
26 maj 2008
Dom större bilfirmerna häromkring har så kallad TSG garanti i tre månader!

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 maj 2008
satt å tänkte på en sak till ...Volvo tex har 1 års reservdels garanti på sina grejer så går dom sönder får man nya ...Om remspännaren har skurit efter ett par veckor och du har fått detta följdfelet då behöver ju inte den firma som bytt grejerna betala utan de blir ju wolksvagen i sig för dom har ju levererat felaktiga grejer..fattar inte varför verkstaden inte åtar sig jobbe..kostar ju inte dom något ...tvärtom en "sur" kund kan sabba mycke för ett företag

2 126 Inlägg
26 maj 2008
Xuri skrev:
satt å tänkte på en sak till ...Volvo tex har 1 års reservdels garanti på sina grejer så går dom sönder får man nya ...Om remspännaren har skurit efter ett par veckor och du har fått detta följdfelet då behöver ju inte den firma som bytt grejerna betala utan de blir ju wolksvagen i sig för dom har ju levererat felaktiga grejer..fattar inte varför verkstaden inte åtar sig jobbe..kostar ju inte dom något ...tvärtom en "sur" kund kan sabba mycke för ett företag

Tänkte precis på det, dom flesta tillverkare har ju oftast en 1 års garanti på sina delar och har nu den andra verkstaden kunnat konstatera att det är spännaren som gått sönder så ska ju det gå på tillverkarens garanti!

8 883 Inlägg
26 maj 2008
Xuri skrev:
Om jag inte är helt ut å cyklar så har man väl typ öppet köp i ca 14 dagar å du har ju påpekat felet inom 14 dagar i så fall ..

Som du själv skriver så är du ute och cyklar vad gäller öppet köpt.

Jag skulle rekomendera att trådskaparen tar kontakt med verkstaden igen och påpeka att han kommer att ta ärendet vidare i fall dom inte åtgärdar felet.
Ta bara reda på dina rättigheter/skylldigheter innan du kontaktar företaget så att du vet vad du pratar om.

Har själv hjälpt en här på garaget.org i ett ärende med possitivt resultat.

Fotograf på tierpidag.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 maj 2008
Hamilton skrev:
Xuri skrev:
Om jag inte är helt ut å cyklar så har man väl typ öppet köp i ca 14 dagar å du har ju påpekat felet inom 14 dagar i så fall ..

Jag skulle rekomendera att trådskaparen tar kontakt med verkstaden igen och påpeka att han kommer att ta ärendet vidare i fall dom inte åtgärdar felet.
Ta bara reda på dina rättigheter/skylldigheter innan du kontaktar företaget så att du vet vad du pratar om.

vad är de som gäller öppet köp då ? jag lämnade tillbaka en bil jag köpte för ca 2 år sedan pga av för många fel ... ägde bilen i en vecka å körde väl kanske 80-90 mil ..

8 883 Inlägg
26 maj 2008
Xuri skrev:
Hamilton skrev:
Xuri skrev:

vad är de som gäller öppet köp då ? jag lämnade tillbaka en bil jag köpte för ca 2 år sedan pga av för många fel ... ägde bilen i en vecka å körde väl kanske 80-90 mil ..

Öppet köp är något som butiker frivilligt kan erbjuda sina kunder.
Konsumentverket har all info ang öppet köp

Fotograf på tierpidag.se

Sök