3513
Sök

Motorhaveri p.g.a. spänrulle - Firma vill ej bekosta, hur gå till väga?! Snälla titta in hit..

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 maj 2008
Hamilton skrev:
Xuri skrev:
Hamilton skrev:

Som du själv skriver så är du ute och cyklar vad gäller öppet köpt.

Jag skulle rekomendera att trådskaparen tar kontakt med verkstaden igen och påpeka att han kommer att ta ärendet vidare i fall dom inte åtgärdar felet.
Ta bara reda på dina rättigheter/skylldigheter innan du kontaktar företaget så att du vet vad du pratar om.

Har själv hjälpt en här på garaget.org i ett ärende med possitivt resultat.

vad är de som gäller öppet köp då ? jag lämnade tillbaka en bil jag köpte för ca 2 år sedan pga av för många fel ... ägde bilen i en vecka å körde väl kanske 80-90 mil ..

Öppet köp är något som butiker frivilligt kan erbjuda sina kunder.
Konsumentverket har all info ang öppet köp

Mjo de är la kanske sant tongue men hur blir de i detta fallet då , för Säljaren har ju sålt en defekt vara
visst de är kundens sak att kolla upp varan innan man köper den men detta kunde ju inte ens en expert veta ? hur ställer sig Konsumentverket till sånt ?

8 883 Inlägg
26 maj 2008
Xuri skrev:
Hamilton skrev:
Xuri skrev:
vad är de som gäller öppet köp då ? jag lämnade tillbaka en bil jag köpte för ca 2 år sedan pga av för många fel ... ägde bilen i en vecka å körde väl kanske 80-90 mil ..

Öppet köp är något som butiker frivilligt kan erbjuda sina kunder.
Konsumentverket har all info ang öppet köp

Mjo de är la kanske sant tongue men hur blir de i detta fallet då , för Säljaren har ju sålt en defekt vara
visst de är kundens sak att kolla upp varan innan man köper den men detta kunde ju inte ens en expert veta ? hur ställer sig Konsumentverket till sånt ?

Tyvärr så är konsumentverket inte till någon större hjälp, företag är inte skylldiga att följa deras direktiv.
Om verkstaden är MRF-ansluten så skulle dom följa Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslut, företaget i den här tråden är inte ansluten till MRF.

Man kan få lite hjälp här
http://www.advokatsamfundet.se/template … px?id=4525
Senast redigerat av Hamilton (26 maj 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Olika
907 Inlägg
26 maj 2008
Big_JN skrev:
Xuri skrev:
satt å tänkte på en sak till ...Volvo tex har 1 års reservdels garanti på sina grejer så går dom sönder får man nya ...Om remspännaren har skurit efter ett par veckor och du har fått detta följdfelet då behöver ju inte den firma som bytt grejerna betala utan de blir ju wolksvagen i sig för dom har ju levererat felaktiga grejer..fattar inte varför verkstaden inte åtar sig jobbe..kostar ju inte dom något ...tvärtom en "sur" kund kan sabba mycke för ett företag

Tänkte precis på det, dom flesta tillverkare har ju oftast en 1 års garanti på sina delar och har nu den andra verkstaden kunnat konstatera att det är spännaren som gått sönder så ska ju det gå på tillverkarens garanti!

Det alla verkar ha missat här är att garantin gäller för den FÖRRA ägaren av bilen, dvs den person som anlitat verkstaden för jobbet, det är denna person som ska ta garantitvisten med verkstaden, garantin följer alltså INTE bilen, allt detta enligt konsumentköplagen.

Mvh
Fredrik

8 883 Inlägg
26 maj 2008
fredriq skrev:
Big_JN skrev:
Xuri skrev:
satt å tänkte på en sak till ...Volvo tex har 1 års reservdels garanti på sina grejer så går dom sönder får man nya ...Om remspännaren har skurit efter ett par veckor och du har fått detta följdfelet då behöver ju inte den firma som bytt grejerna betala utan de blir ju wolksvagen i sig för dom har ju levererat felaktiga grejer..fattar inte varför verkstaden inte åtar sig jobbe..kostar ju inte dom något ...tvärtom en "sur" kund kan sabba mycke för ett företag

Tänkte precis på det, dom flesta tillverkare har ju oftast en 1 års garanti på sina delar och har nu den andra verkstaden kunnat konstatera att det är spännaren som gått sönder så ska ju det gå på tillverkarens garanti!

Det alla verkar ha missat här är att garantin gäller för den FÖRRA ägaren av bilen, dvs den person som anlitat verkstaden för jobbet, det är denna person som ska ta garantitvisten med verkstaden, garantin följer alltså INTE bilen, allt detta enligt konsumentköplagen.

Han ska givetvis rikta sig till firman som sålt bilen och hänvisa till garantin och inte till verkstaden som utfört arbetet.
Jag får den uppfatningen att bilen "rasa" 9-10 dagar efter köpet och då har han fortfarande garanti på bilen.

Fotograf på tierpidag.se

109 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Problemet är löst. Vi ville ta in advokat och det löste sig innan vi ens tog in honom. Firman står för kostnaden, en ny motor är beställd och den kommer på måndag smile gått mindre än denna och mkt fräschare enligt volkswagen Göteborg smile

Nästa vecka får jag bilen !! big_smilebig_smile

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

109 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
fredriq skrev:
Big_JN skrev:

Han ska givetvis rikta sig till firman som sålt bilen och hänvisa till garantin och inte till verkstaden som utfört arbetet.
Jag får den uppfatningen att bilen "rasa" 9-10 dagar efter köpet och då har han fortfarande garanti på bilen.

Den är köpt från privatperson smile men problemet är löst nu smile
Senast redigerat av AstraClub (30 maj 2008)

109 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Problemet är löst. Vi ville ta in advokat och det löste sig innan vi ens tog in honom. Firman står för kostnaden, en ny motor är beställd och den kommer på måndag. big_smile gått mindre än denna och mkt fräschare enligt volkswagen Göteborg.

Nästa vecka får jag bilen, känns gött som fan !!

1 833 Inlägg
30 maj 2008
Fan va nice!

Min spännrulle gick i lördags, men som TUR var klarade sig motorn. Men skall ta reda på vem fan som bytt kamremmen på min bil då den bara gått 4000, och spännrullen redan är helt slut.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

109 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
I det här fallet följde garantin inte med ägaren av någon anledning. smile

109 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Squadron skrev:
Fan va nice!

Min spännrulle gick i lördags, men som TUR var klarade sig motorn. Men skall ta reda på vem fan som bytt kamremmen på min bil då den bara gått 4000, och spännrullen redan är helt slut.

A det känns gött att det löstes till slut!

Oj fan. Puhh inte ofta motorn klarar sig när spännrullen går kan jag säga..

Men har du inte garanti? 4000 mil är ju som ny typ...
Senast redigerat av AstraClub (30 maj 2008)

Sök