Om det gäller enskild firma så är det i första hand registreringen som kostar, kan ej vad det kostar i dag, kontakta skattemyndigheten. Sen behöver man ingen revisor när det gäller enskild firma, revisor behövs endast när det gäller aktiebolag (ändringar är på gång). Dock måste man sköta bokföringen löpande, alltså vara kunnig i bokföring. Om man inte har denna kunskap måste man betala en revisionsbyrå att sköta detta eller kanske få hjälp från annat håll. Sen måste det även göras momsdeklarationer, det finns olika perioder, mindre verksamhet, en gång per år. Vid större omsättning varje månad eller var tredje månad. Sen måste det varje år göras bokslut för att räkna ut vinsten.
Följande kan vara en bra måttstock när det gäller enskild firma. Utfördt arbete, in i firman 100 kr, avgår moms 20 kr, kvar 80 kr. Avgår egenavgifter 20 kr, kvar 60 kr. Avgår skatt 20 kr, kvar 40 kr. Alltså varje intjänad 100 lapp (inkl. moms) ger högst 40 kr kvar i lön efter skatt och egenavgifter. Sen har man även omkostnader i firman vilket gör att det i praktiken blir kvar ännu mindre. En starta eget kurs är bra för alla som tänker starta egen firma. När det gäller momsen så betalar man momsen för alla inköp och får sen kvitta den mot momsen man får in vid försäljning av varor och tjänster.