2637
Sök

Kostnader när man startar eget företag ?

2 644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hejsan.. smile Jag undrar lite vad för kostnader man får räkna med om man skulle starta eget företag..

Så om nån vet skriv gärna smile

jag bara undrar lite smile

MVH

Johan Lindgren

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
26 maj 2008
Vad jag vet så är det namnregistreringen som kostar, vet att den var på ca: 800kr när farsan startade eget.

//Edge

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
26 maj 2008
revisor en gång om året = 3000kr eller nåt sånt. men jag tror att de ska ta bort nu?

1 688 Inlägg
26 maj 2008
100 000 kr i minimi-investering om du skall göra aktiebolag av ditt företag tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

2 644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
100 000 kr i minimi-investering om du skall göra aktiebolag av ditt företag tongue

nej inte aktiebolag.. tongue

Johan Lindgren

796 Inlägg
26 maj 2008
går på en tusing till bolagsverket för att registrera din firma, du kan söka bidrag för max 4 månader och då rör det sig om 4 papp i månaden för att kunna få upp lite grund ekonomi i företaget.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

study
772 Inlägg
26 maj 2008
starta efter företag då är det ju 100 000kr som gäller ju.
mitt tips ab enklast så riskfritt.

det är ju inte så svårt att skramla ihop 100 000kr
Senast redigerat av moose46019 (26 maj 2008)

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
26 maj 2008
moose46019 skrev:

för aktiebolag ja. inte för enskild firma eller handelsbolag

2 644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
ronne skrev:
går på en tusing till bolagsverket för att registrera din firma, du kan söka bidrag för max 4 månader och då rör det sig om 4 papp i månaden för att kunna få upp lite grund ekonomi i företaget.

Okej låter ju fint.. Var isf ansöker man om det ?

Johan Lindgren

2 644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
psi skrev:
moose46019 skrev:

för aktiebolag ja. inte för enskild firma eller handelsbolag

Precis och ajg ska inte starta nått aktiebolag om det kommer till kritan..

Johan Lindgren

8 883 Inlägg
26 maj 2008
Många bud och lika många fel.
Tror att enskild firma är en bra början för dig och det fina i det är att det kostar 0 och inget att starta.
Allt du behöver för att starta finns här:
http://www.bolagsverket.se/
Lycka till med företagandet!
Senast redigerat av Hamilton (26 maj 2008)

Fotograf på tierpidag.se

2 644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Tror att enskild firma är en bra början för dig och det fina i det är att det kostar 0 och inget att starta.

Kostar vell lite att registerar namn och liknande ? och även när man ska registera sig hos bolagsverket ?
Senast redigerat av Lindgren_ (26 maj 2008)

Johan Lindgren

8 883 Inlägg
26 maj 2008
Lindgren_ skrev:
Hamilton skrev:

Kostar vell lite att registerar namn och liknande ?

Du behöver inte registrera om du inte vill. se länken i mitt förra inlägg

Fotograf på tierpidag.se

10 Inlägg
26 maj 2008
tjaba
det kostar 1000kr att starta enskildfirma eller handelsbolag om det är mer än 1person
revisor är inget måste men bra att ha och det finns olika, välj en bra och billig smile
om du ska ha revisor låt han göra alla dina redovisningar till skatteverket som moms och annat, blir det nåt från skatteverket så är den revisorn ansvarig och du är ur "sk**ten" om du tänker köra lite svart big_smile

sen beror på vad du ska starta för företag, om du ska ha datasystem, e-handel, kortbetalning och sånt som kostar  tongue

annars är det enkelt som att grilla korv smile

2 644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Lindgren_ skrev:
Hamilton skrev:

Kostar vell lite att registerar namn och liknande ?

Du behöver inte registrera om du inte vill. se länken i mitt förra inlägg

Där ser man! tack!

Johan Lindgren

2 644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
ProNet skrev:
tjaba
det kostar 1000kr att starta enskildfirma eller handelsbolag om det är mer än 1person
revisor är inget måste men bra att ha och det finns olika, välj en bra och billig smile
om du ska ha revisor låt han göra alla dina redovisningar till skatteverket som moms och annat, blir det nåt från skatteverket så är den revisorn ansvarig och du är ur "sk**ten" om du tänker köra lite svart big_smile

sen beror på vad du ska starta för företag, om du ska ha datasystem, e-handel, kortbetalning och sånt som kostar  tongue

Okej tack!

Johan Lindgren

8 883 Inlägg
26 maj 2008
ProNet skrev:
tjaba

Alltså, man behöver INTE registrera sig på bolagsverket.
Att starta enskild firma dvs ordna med F-skatt är GRATIS

Fotograf på tierpidag.se

2 644 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
ProNet skrev:
tjaba

Alltså, man behöver INTE registrera sig på bolagsverket.
Att starta enskild firma dvs ordna med F-skatt är GRATIS

Okej.. om man startar en mindre firma.. har man några fördelar om man registerar sig hos bolagsverket då eller vad är det bra för ?

Jag är helt okunnande jag bara undrar för frågar man inte lär man sig inte och jag tänker inte starta nått innan jag tagit reda på så mycket som jag behöver och det är långt kvar men det är kul att veta och lära sig och vem vet det kanske kommer ett företag när jag anser att jag kan så mycket jag behöver..

Johan Lindgren

8 883 Inlägg
26 maj 2008
Enskild firma kan du bara registrera i ditt län.
Registreringen ger ensamrätt till namnet i en specifik bransch i det län där verksamheten bedrivs.

Själv så tycker jag att det kvittar att registrera och betala för det varje år, de pengarna kan man använda till annat i företaget.

Skatteverket har informations träffar som du borde gå på för att få veta mera och dom är också gratis.

Fotograf på tierpidag.se

121 Inlägg
26 maj 2008
Om det gäller enskild firma så är det i första hand registreringen som kostar, kan ej vad det kostar i dag,  kontakta skattemyndigheten. Sen behöver man ingen revisor när det gäller enskild firma, revisor behövs endast när det gäller aktiebolag (ändringar är på gång). Dock måste man sköta bokföringen löpande, alltså vara kunnig i bokföring. Om man inte har denna kunskap måste man betala en revisionsbyrå att sköta detta eller kanske få hjälp från annat håll. Sen måste det även göras momsdeklarationer, det finns olika perioder, mindre verksamhet, en gång per år. Vid större omsättning varje månad eller var tredje månad. Sen måste det varje år göras bokslut för att räkna ut vinsten.
Följande kan vara en bra måttstock när det gäller enskild firma. Utfördt arbete, in i firman 100 kr, avgår moms 20 kr, kvar 80 kr. Avgår egenavgifter 20 kr, kvar 60 kr. Avgår skatt 20 kr, kvar 40 kr. Alltså varje intjänad 100 lapp (inkl. moms) ger högst 40 kr kvar i lön efter skatt och egenavgifter. Sen har man även omkostnader i firman vilket gör att det i praktiken blir kvar ännu mindre. En starta eget kurs är bra för alla som tänker starta egen firma. När det gäller momsen så betalar man momsen för alla inköp och får sen kvitta den mot momsen man får in vid försäljning av varor och tjänster.

Sök