3129
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

143 Inlägg
7 juni 2008
#281
Det där med bälten i baksätet på BMW, har hört att det även ska vara för att ambulanspersonal/sjukvårdare lättare ska få ut passagerare i baksätet så enkelt som möjligt vid krock.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 juni 2008
#282
Einar89 skrev:
Det där med bälten i baksätet på BMW, har hört att det även ska vara för att ambulanspersonal/sjukvårdare lättare ska få ut passagerare i baksätet så enkelt som möjligt vid krock.
Det har jag hört också. Sen att det är smidigt att spänna fast barnstolar är ju inget fel heller. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

143 Inlägg
7 juni 2008
#283
Jo klart det är en fördel det också:)


143 Inlägg
7 juni 2008
#284
Har även hört att de första prototyperna på folkvagnen hade stjärnmotor och det var tänkt att den skulle ha det för det fanns motordelar kvar från gamla flygplan. Vet ej om detta är sant endast något jag snappat upp någonstans:P


Os Difuntos
1 822 Inlägg
7 juni 2008
#285
Chrysler PT Cruiser är en riktigt värdelös bil. Det kanske var med nödvändigt vetande än onödigt,

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

4 682 Inlägg
7 juni 2008
#286
Irmscher Vectra skrev:
Moparboy440 skrev:
Irmscher Vectra skrev:
V10, räknar du inte Dodge Ram som gatbil? wink
kom dom inte först i vipern å sen i ramen,tror att de e i den ordningen de va.
Jo, Vipern kom före pickisen med motorn monterad, men motorn var designad för att sitta i RAM-serien. smile
Har för mig det var så..
de kan mycke väl stämma.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 juni 2008
#287
volvo hade samma bromsskivor bak från 144 67- till 940 -98

Jonas

2 337 Inlägg
7 juni 2008
#288
danhild skrev:
dahboy skrev:
AirOne skrev:
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue
Nej, besättningen undkommer inte utan skador, men dom kan eventuellt kanske överleva om dom har tur. Samma sak gäller med svenska arméns M.S scania 124 samt gallten.

MVH.
Samma sak även med PATGB 203 som används i svenska FM. Tryckvågen kommer du aldrig undan även om du kan minimera dess effekt.
Måste ju vara lite petig här... går väl knappast att jämföra Humvee med Patgb 203/RG 32/Splitterskyddad Rftglb 124. De senare har ju minskydd, mig veterligen är Humvee:n bara vanlig plåt (även om det finns "Up-armor kit" att tillgå).

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 juni 2008
#289
Irmscher Vectra skrev:
Jo, Vipern kom före pickisen med motorn monterad, men motorn var designad för att sitta i RAM-serien. smile
Har för mig det var så..
Dom gav design och mek teamet på Dodge en sprillans ny V10 och sa helt enkelt, "Bygg en bil runt den här".

Och voilá så är Viper'n född.

Jag skojar inte ens. :p

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 661 Inlägg
8 juni 2008
#290
Siarnaq skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Jo, Vipern kom före pickisen med motorn monterad, men motorn var designad för att sitta i RAM-serien. smile
Har för mig det var så..
Dom gav design och mek teamet på Dodge en sprillans ny V10 och sa helt enkelt, "Bygg en bil runt den här".

Och voilá så är Viper'n född.

Jag skojar inte ens. :p
Hehe, det är ballt. Var inte den motorn från en lastbil från början? Sen Viper och sen i RAM?
Blir småsur när man ska leta Viprar och får upp en massa RAM som skriver Dodge RAM Viper.

Hemmasittare
241 Inlägg
8 juni 2008
#291
Volvo__Mannen skrev:
volvo hade samma bromsskivor bak från 144 67- till 940 -98
big_smile Är dom ventilerade?

Avstängd
174 Inlägg
8 juni 2008
#292
Pierre_r skrev:
exoop skrev:
samt att den inte klarade svenska reglerna för att få framföras på vägen då den var 262cm bred och lagen säger max 260cm. detta är vad jag har läst och hört men kan ej styrka detta haha:P
det stämmer inte hummer h1 är ca 2,45 bred med sidospeglar utan är den ca 2,20 bred
Är speglarna i en H1 vara 12,5 cm var?yikes

469 Inlägg
9 juni 2008
#293
MercaPOWER skrev:
Pierre_r skrev:
exoop skrev:
samt att den inte klarade svenska reglerna för att få framföras på vägen då den var 262cm bred och lagen säger max 260cm. detta är vad jag har läst och hört men kan ej styrka detta haha:P
det stämmer inte hummer h1 är ca 2,45 bred med sidospeglar utan är den ca 2,20 bred
Är speglarna i en H1 vara 12,5 cm var?yikes
de lät ju lite skumt vill jag lova men är säkert sant:D

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

1 661 Inlägg
9 juni 2008
#294
exoop skrev:
MercaPOWER skrev:
Pierre_r skrev:

det stämmer inte hummer h1 är ca 2,45 bred med sidospeglar utan är den ca 2,20 bred
Är speglarna i en H1 vara 12,5 cm var?yikes
de lät ju lite skumt vill jag lova men är säkert sant:D
Nja, alltså skillnaden 12.5 cm bör ju vara mellan infällda och utfällda. Inte ifall du skruvar bort dem.

4 682 Inlägg
9 juni 2008
#295
-på årmodell 1990 av corvette fanns de bara en model som hade fyrkantiga bakljus,ZR1. så då man blev omkörd så visste man varför just den corvetten va snabbare än ens egen!

-första bilen me vindrute defroster -  Studebaker 1928

-bilen som först hade FÖRST hade airbag standard- Oldsmobile Toronado 1974(fanns dock som tillval tidigare på buick)

-Första bilen me night vision - Cadillac DeVille 2000

Rörpulare
1 453 Inlägg
9 juni 2008
#296
Förr sades de att om turbinen i en f1 snurra skulle gå sönder hade den tillräckligt me spool i turbinen att den skulle kunna nå ut i rymdens atmosfär!

Hummer h2 har en vändning diameter på över 13meter

Mackarna har bara ett pris på 0.80 öre att justera priset på soppan resten är skatt osv...

Killen som uppfann tangentbordet hette QWERTY"om du tittar så är de just dom som är i rad" såg nu att de bara skulle va bil relaterat wink

Däckena på en Buggati veron "stavfel" Håller bara i 15min i fullfart pga av trycket osv men de e är ingen fara iom att bensinen håller bara i 13 min smile

Wolkswagens "stavefel" testbana i tyskland är så lång i en rätt platt linje så när man tror att banan går i en nerförsbacke iom att man inte ser andra änden  följer den igentligen jordens lutning "kurva"

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
9 juni 2008
#297
Mercedes först tog fram sin 2.3 och 2.5l Cossie motor för att köra rally men när dom precis var klara med den så kom Audi med sin Quattrobil och då tyckte inte Mercedes att det var lönt att ge sin in i matchen?

Fel... Cossie motorn sitter i Evo modellerna som användes för bankörning smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

396 Inlägg
9 juni 2008
#298
E30Tompa skrev:
Killen som uppfann tangentbordet hette QWERTY"om du tittar så är de just dom som är i rad" såg nu att de bara skulle va bil relaterat wink
Ledsen men han hette Christopher Sholes. Tangentbordet heter QWERTY bara därför att dom sitter nära varandra och bildar ett skönt ord, inget annat.

Svartrök
673 Inlägg
9 juni 2008
#299
Pikey skrev:
Edge skrev:
Många kanske inte tänker på det, men VW och Audi har en mindre backspegel på passagerarsidan. Många med mig stör sig på det, och då vill jag gärna veta varför det är så? gäller Golf IV och motsvarande Audi årsmodeller..

Blev kanske inget onödigt vetande, men om nån svarar på frågan så blir det ju kanske det ändå. tongue
Det är inte så på min tongue
försvann runt -99 på audibilarna

Jag har fel ibland... men inte ofta

red daddy
9 juni 2008
#300
TLO skrev:
Volvo FH16 660 är världens starkaste lastbil, från fabrik
Vem bygger dom då...? tongue

"Allt under 16l e startmotorer". lol


Sök