3508
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Avstängd
1 266 Inlägg
27 maj 2008
#21
Opel calibra hade världsrekord på lägst luftmotstånd på en serietillverkad bil när den kom.
de såldes bara 400+ calibror i sverige..resten är import.
Min calibra kostade 240.000:- 1995..helt sjukt yikes
Aja..nått iaf.. smile
Senast redigerat av TheFinnishFlash (28 maj 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

KHRacing
28 maj 2008
#22
msjuan skrev:
V12-Motorn på 5,5liter som sitter i BMW 750 E38 och i BMW 850 Csi är densamma som i McLaren F1bilen
Det enda som skiljer är motorstyrningen.
I BMWerna plockar dom ut 330-360hk. I McLaren F1an plockar dom ut 675 hk.

Observera att det är en sugmotor!!!!

Mjae.... enda som e samma på dem är väl blocken typ ....

men men, i grunden är det samma motor ja :-)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 maj 2008
#23
Golven i tidiga T-Fordar var gjorda av trä från lådorna en del bildelar kom till fabriken i.. smile

Metalliclack tillkom av en olyckshändelse. Det råkade komma metallspån i färgsprutan.

Ford Mustang fick hästen som emblem av ett missförstånd. Det skulle ha varit nåt som fick tankarna till krigsplanet P51 Mustang, men det var nån som missade det och satte en häst på bilen.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 maj 2008
#24
Motorblocken i Citroën XM är i grund och botten samma som satt i B11 och B15 på 50-talet...
Fick det berättat av en Citroënfanatiker i Varberg. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 maj 2008
#25
grenröret i Mclaren F1 kostar mer än BMWs dyraste motor

motor rummet i Mclaren F1 i klätt i tunt lager guld som sedan är lackat


edit
BMW har ju byggt motorn
men det är bara blocket som är likt dom andra V12 motorerna


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 maj 2008
#26
TheFinnishFlash skrev:
Opel calibra hade världsrekord på lägst luftmotstånd på en serietillverkad bil när den kom.
de såldes bara 400+ calibror i sverige..resten är import.
Min calibra kostade 240.000:- 1995..helt sjukt yikes
Aja..nått iaf.. smile

Calibra har 0,29 Cw. Vectra GTS har 0,28 cw. Bl.a många andra bilar. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Avstängd
124 Inlägg
28 maj 2008
#27
Team-Adolfsson skrev:
motor rummet i Mclaren F1 i klätt i tunt lager guld som sedan är lackat

Säker på att det är lackat?

Anledningen till att det är guld är väll för att det ska avleda värme bättre.

Sen följde det med ett verktygset i titan till McLaren F1 tongue

Jag är en tramsare.

Jag kom på att pizza e nytigt
51 Inlägg
28 maj 2008
#28
Samtliga VAG personbilar har samma fattning på hjulbultarna.

*På DogeCoronet 1950 sitter det fluiddrive växellåda där du har motorbroms på 1an och 3ans växlar och 2an och 4an har frihjul, den växlar själv mellan 1an och 2an sen får du ändra spaken till 3ans läge så lägger den själv i 4an.

*Man ska inte ha glykol på gammla jänkare (vad jag hört) utan bara vatten

*På WV golf IV sitter oljetryckskontakten med 24ans fattning och är lättast att ta underifrån

*WV Jetta (gammla modellen) är utsedd till bögarnas bil no.1

* SAAB kom före VAG med dioder i framlysena (vad jag hört )

ja det e en massa man vet som e helt onödigt egentligen, men jag kommer inte på mer just för tillfället

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 maj 2008
#29
Oskar_ skrev:
Team-Adolfsson skrev:
motor rummet i Mclaren F1 i klätt i tunt lager guld som sedan är lackat

Säker på att det är lackat?

Anledningen till att det är guld är väll för att det ska avleda värme bättre.

Sen följde det med ett verktygset i titan till McLaren F1 tongue

det finns vissa lackade och vissa som inte är det
beroende på vad köparen ville ha


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 maj 2008
#30
På Chryslerbilar från slutet av 60-talet och tidigare är det vänstergängade hjulmuttrar på höger sida, för att dom trodde att dom skulle ha svårare att vrida upp sig under acceleration.
(Eller om det var på andra sidan, är inte säker)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
28 maj 2008
#31
Dodge gömde hålet till startveven på 1938 års modell för att dom tyckte det var pinsamt att man kanske var tvungen att veva igång den!

Renault hade vev t.o.m 1965

Säger väl en del om franska bilar................
Senast redigerat av Aruzo (28 maj 2008)


1 062 Inlägg
28 maj 2008
#32
Alla Scania R och 4 series skärmhalvor på hytten är likformiga, dvs höger bak är samma del som vänster fram, o vice versa.....

"You Go, we go!"

2 126 Inlägg
28 maj 2008
#33
Irmscher Vectra skrev:
På Chryslerbilar från slutet av 60-talet och tidigare är det vänstergängade hjulmuttrar på höger sida, för att dom trodde att dom skulle ha svårare att vrida upp sig under acceleration.
(Eller om det var på andra sidan, är inte säker)

Stämmer, har det på min Chrysler Valiant hgv 63:a smile

Visste ni att:

Namnet Mitsubishi kan översättas till 3 diamanter och till 3 vattenkastanjer
Att Mazda RX-7 räknas som mittmotorbil då Wankelmotorn är placerad bakom fram axeln
Att Scania startades i Malmö och är det latinska namnet på Skåne därav användandet av skånes landslagsvapen -en grip
Att XR2 uppkom genom att Ford hade ett överskott på Escort XR3 1,6 liters motorer

Det var lite som jag hade i huvudet iallafall! big_smile


Diktator
968 Inlägg
28 maj 2008
#34
rover v8 är en amerikansk uppfinning som rover köpte patentet ifrån för skit summor eftersom man inte trodde på alu v8... undrar vad dom säger idag? den har ju funnits med sedan 60 talet

151 Inlägg
28 maj 2008
#35
visste ni att det kostar 1200 o fylla tanken på min bil i dagsläget.. höhö

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
28 maj 2008
#36
den första volvo öv4 kallas för jakob

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 maj 2008
#37
Brandis skrev:
rover v8 är en amerikansk uppfinning som rover köpte patentet ifrån för skit summor eftersom man inte trodde på alu v8... undrar vad dom säger idag? den har ju funnits med sedan 60 talet

Jepp!
General Motors började utveckla den motorn 1955, men kom inte i nån bil förrän 1961, då den kom i Buick Special. smile
Men som sagt tidigare: Om RX-7 är mittmotorbil för att motorn sitter bakomframaxeln borde väl Corvette vara det med. Där sitter ju motorn rejält långt bak... I stort sett bara vattenpumpen som ligger över framvagnen.
Bara en undran.. smile

Och Lancia Stratos har samma V6 som satt i Ferrari Dino! Samma motor var Ferraris första V6a.


Hastighetsrekordet med en ångdriven bil sattes 1906 av en bil av märket Stanley. Rekordet står sig än idag, 102 år senare med 205,5 km/h!! På ånga! big_smile

OT: Intressanta fakta: Grundaren av bilmärket Stanley byggde "the Stanley Hotel" i Estes Park, Colorado.
Det var det hotellet som the Shining av Stephen King spelades in, under namnet "The Overlook Hotel" och låg i den påhittade byn "Sidewinder, Colorado".
Men framsidan av hotellet som visas i filmen är en kuliss och inte likt originalet, men inredningen är den samma.
Och i lobbyn av detta rejält stora och vackra hotell står just en Stanley ångbil!
Har själv varit dit och har bilder på den.
smile
Senast redigerat av Irmscher Vectra (28 maj 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 maj 2008
#38
Aruzo skrev:
Dodge gömde hålet till startveven på 1938 års modell för att dom tyckte det var pinsamt att man kanske var tvungen att veva igång den!

Renault hade vev t.o.m 1965

Säger väl en del om franska bilar................

En del ryska bilar hade vev in på 80-talet. T.ex Lada Niva. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
28 maj 2008
#39
Irmscher Vectra skrev:
Aruzo skrev:
Dodge gömde hålet till startveven på 1938 års modell för att dom tyckte det var pinsamt att man kanske var tvungen att veva igång den!

Renault hade vev t.o.m 1965

Säger väl en del om franska bilar................

En del ryska bilar hade vev in på 80-talet. T.ex Lada Niva. roll

de säger väl ännu mer om ryska bilar då lol


Forummoderator
26 351 Inlägg
28 maj 2008
#40
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök