2583
Sök

Köpråd: Större kombi för högt 60000 kr

194 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Nu är det snart dags att provköra Saaben. Pratade med bilhandlaren idag, och i början av nästa vecka åker vi ner för att testa.

Nej, det ska bli roligt att få se hurdan den är. Då vet jag i alla fall om jag blir Saab-ägare eller inte. men min mosters 9-3:a var ju skön. Dock nyare... Men jag håller er uppdaterade, och än är det inte för sent om ni vill rekommendera någon annan bil!
Senast redigerat av Psykdoktorn (27 juni 2008)

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

194 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Nu har jag pratat med sambon, och jag har pratat med säljaren. Imorgon åker vi ner och tittar på bilen. Om den verkar bra och jag vill ha den så har han ordnat så att jag får med mig den på en gång.

Så...ja...några sista tips innan turen? Något jag ska vara extra vaksam på? Det är ju så lätt att missa saker när man väl står där, så om det är något särskilt så - hojta till smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

194 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Igår var vi nere och tittade på Saaben. Det var massor av småskrap på lacken, kofångaren var skrapad i princip på alla kanter (vet han inte var han har bilen?), en plastdetalj i spoilern fram var borta, lite rostfläckar på en del ställen som bara hade fått roststopp påkleggat...massor av sådant där som inte gjorde bilen särskilt vacker. På nedre delen av dörrarna så var det repor och grejer. Njae, det var ite alls vad jag hade tänkt mig.

Däremot var bilen störtskön att köra! Helt underbar komfort och alla reglage passade i händerna. Stilren och ganska fräsch, fast den luktade aningens instängt. Men det kan man nog jonisera bort smile

Pratade med han som var där (inte den killen jag pratat med i telefon, för han var ledig). Och denna säljaren pratar och pratar och pratar. Det finns eventuella köpare hit och dit och hej kom och hjälp mig. Så jag lät honom prata sig trött. Stack in en fråga här och var, så att han fick lite att tänka på hela tiden. Den taktiken funkade nog ganska bra.

Jag hade redan bestämt mig för att bilen inte var värd det de ville ha för den i det skick som den var. Hade tänkt att om jag får ner priset en fem-sex tusen så börjar det ju definitivt bli intressant i alla fall, eftersom det skulle kosta cirka 10000 kr att fixa allt det kosmetiska så att bilen såg fräsch ut (bilhandlarens uppgift).

Men säljaren jag träffade igår skulle prata med säljaren jag har pratat med innan (som även är vd:n i företaget) och se vad de kan göra. Så antingen kan jag kanske få bilen billigare, eller så fixar de skavankerna för kanske någon tusenlapp extra istället. De skulle höra av sig på måndag.

Så ligger det till. Vad tycker ni? Jag är mest inne på att få den fixad i så fall, men det gäller ju att få med vd:n på detta. Han som bestämmer vad som kan erbjudas.

Men nu vet jag i alla fall att Saaben är värd att satsas på när det gäller komfort och körstil (den var rolig att köra också smile . Men är det vanligt att växellådan på Saab är lite "slevig", alltså att den inte är särskilt distinkt, utan man kan veva på ganska bra åt alla håll?

Ford Mustang

609 Inlägg
29 juni 2008
Har inte läst genom tråden, men har peugeot 406 kommit upp? http://www.blocket.se/vi/16942411.htm?ca=6_s
En bil man kan göra ett klipp på..

194 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Striiiker:
Ja, Peugeot 406 hade jag som förslag i första inlägget, men sedan verkade det falla bort någonstans på vägen.
Nu är ju den länken du hade aaaaningens för dyr för mig, men det är ju en fin bil. Har du någon erfarenhet av den så att jag kan få lite info?

Ford Mustang

194 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Nu har säljaren ringt. De kapar priset till 40000 kr + full tank. Då tog jag den. Gjorde jag ett bra/dåligt val? Nu har jag ju en bil som har en del småfix, men som är grymt skön och bekväm att köra. Plus att den har storleken som behövs för min familj. Tiden får utvisa...

Ja. Vi ska åka ner och hämta den någon gång i veckan, så fort min sambo kan ta ledigt från jobbet.

Men tack! Tack för alla synpunkter och råd och tips och idéer! Det har underlättat massor, och gjort mitt bilköp mycket roligare!

Ford Mustang

Sök