3281
Sök

Turbo vs Compressor

1 414 Inlägg
19 januari 2006
Trådstartare
#1
vad som är bäst...?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

10 287 Inlägg
19 januari 2006
#3
Och vad man vill uppnå. Vill man ha extrema litereffekter så är turbo enda valet

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
19 januari 2006
#4
Kompressor är väl en mer sansad lättkörd bred lösning.
medans turbo är brutal och skön. smile

Besserwisser
312 Inlägg
20 januari 2006
#5
Helst både och?

Fredrik, Laxå

272 Inlägg
20 januari 2006
#6
Finns inget annat val än turbo för mig. Efter att ha känt en riktig turboknuff så finns det ingen väg tillbaka wink Turbo är det enda rätta och det ända som kan klassas i samma kategori som sex smile

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

719 Inlägg
20 januari 2006
#7
kompressorn ger känslan av en större motor med mer vrid och hk.

Det tråkiga med en "vanlig" bil med turbo är att om du ligger och glider på vägen så händer det inget om du sätter ner foten. Fast kicken som kommer är hur skön som helst.

Men att ha båda på en vanlig 2.0liters motor skulle vara drömmen blir som en V8 med turbo ungefär.

live free, die young.

272 Inlägg
20 januari 2006
#8
Har kört bil med centrifugal kompressor, Mercedes C-Klass 180 -02 eller nåt sånt.. Antigen var kompressorn helt slut eller så suger det med kompressor. Draget från botten kan slänga sig i väggen, draget kom vid 3000rpm och vart som en liten turbo kick.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

55 Inlägg
20 januari 2006
#9
En Turbo är ju även lättare att köra snålt med i dessa oljekrisens dagar... Eftersom turbon laddar ju mer eller mindre ingenting vid konstant hastighet jämtemot kompressorn som laddar beroende på vilket varv veven har... Jag får nog säga att kompressor är lite manligare medan turbo är lite tuffare (roligare)... och vem fan vill inte vara rolig? wink

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

9 108 Inlägg
20 januari 2006
#10
Kompressor! Lysholm all the way baby big_smile Älskar ljudet från en vinande skruvkompressor på höga varv över allt annat.. Kanske därför det ligger en lysholmare i mitt garage nu? wink


5 710 Inlägg
20 januari 2006
#11
Tycker att det är ganska enkelt:
Turbon är bäst för att den använder sig av motorns egna förluster för att gör någonting bra och öka motorns verkningsgrad.
Kompressorn matar ju motorn med överskottsluft precis som turbon men  det är inte "gratis".....

MVH Jonas
..............

Mr
267 Inlägg
20 januari 2006
#12
Fredrik__A skrev:
Helst både och?

Både och, då får man meka en hel del... Kompressorn drar ju kraft från motorn hela tiden då, även om man bygger lite special så att turbon tar över vid ett visst varvtal..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
20 januari 2006
#13
På de här nya Golf GT, 1.4 med turbo och kompressor, så är de ju synkroniserade, så att kompressorn slutar verka när turbon tar i smile


Mr
267 Inlägg
20 januari 2006
#14
ja, men kompressorn drivs ju runt at vevaxeln fortfarande, så någon effektförlust lär det ju finnas där.. hursomhelst så känns det inte så tufft att glida runt med en 1,4 liters motor o puttra hur många turboagg o kompressorer den än har smile

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

5 710 Inlägg
20 januari 2006
#15
Lunnajs skrev:
ja, men kompressorn drivs ju runt at vevaxeln fortfarande, så någon effektförlust lär det ju finnas där..

Mja inte nödvändigtsvis....det går faktiskt att stänga av driften helt tex med en magnetkoppling.
Vet iaf ett exempel på det från verkligheten.

MVH Jonas
..............

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
20 januari 2006
#16
Jag tror att de har det på Golf GT, för de har ingen förlust någonstans.
De har ju ändå fått ut 170 hästar ur en liten 1.4 wink


524 Inlägg
20 januari 2006
#17
Min kompressor e asskön,,, den ger ju ett jävulskt vrid i motorna iaf. Men den laddar inget när du håller konstant hastighet, den börjar ju ladda när du ökar gasen. Trampar du fullt, då jävlar känns det att de sitter nått ballt där.


12 086 Inlägg
20 januari 2006
#18
calibra_nox skrev:
Jag tror att de har det på Golf GT, för de har ingen förlust någonstans.
De har ju ändå fått ut 170 hästar ur en liten 1.4 wink

Det är duktigt fkt.. frågan är hur den känns o köra? hur är vridet.

Det som är bra med sådana motorer är att dom drar inget när man vill men kraftren finns.. när man vill=)

Sj kör jag en förhållandevis slö bil men som ständigt drar mängder med benna.. hmm

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
20 januari 2006
#19
JapMax skrev:
Det är duktigt fkt.. frågan är hur den känns o köra? hur är vridet.

Det som är bra med sådana motorer är att dom drar inget när man vill men kraftren finns.. när man vill=)

Sj kör jag en förhållandevis slö bil men som ständigt drar mängder med benna.. hmm

Jag har faktiskt ingen aning hur de är att köra tongue De ska ju komma ut här nu, våren 06, så åk och provkör en själv vet jag wink


Besserwisser
312 Inlägg
20 januari 2006
#20
calibra_nox skrev:
På de här nya Golf GT, 1.4 med turbo och kompressor, så är de ju synkroniserade, så att kompressorn slutar verka när turbon tar i smile

Det är ju så det alltid är tänkt?

Fredrik, Laxå


Sök