2765
Sök

Får inte ner laddtrycket, 850 t5

422 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#1
Föra ägaren hade monterat en öppendump på bilen..,,nu är de så att jag köpte ett dumplock o satte på för han hade bara pluggat slangen från turbon
men när jag monterat dumplocket så får jag 1.5bar ladd istället för 1bar som de ska vara. har skruvat ner så långt de går på stången på turbon, men kommer inte lägre än 1,3bar.

har steg 3 autotech, 16t, öppetfilter, 3"hela vägen.

byte turbo nu för ett tag sen. är de så att man måste mappa om bilen för att få ner laddet eller?
Senast redigerat av pompom88 (6 juni 2008)

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

558 Inlägg
6 juni 2008
#2
Steg3 chip laddar väl 1,5 bar?. Och 850 har magnetventil som justerar laddtrycket med hjälp av boxen. Jag har ett autotech steg1 i min och då laddar den 1,0bar.
Senast redigerat av 744tic (6 juni 2008)


422 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#3
steg 3 ska ladda 1,1-1,2...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

1 217 Inlägg
6 juni 2008
#4
jag har inget direkt att tillföra.. men du är nog den första här som klagar på för högt ladd;)


422 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#5
Ksj skrev:
jag har inget direkt att tillföra.. men du är nog den första här som klagar på för högt ladd;)

jo men vill inte ha 1,5 i ladd...vill inte att mina stakar ska gå åt skogen...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

2 266 Inlägg
6 juni 2008
#6
ja men så länge de inte spikar så går de bra. då kan du plåga mera=)

svetsdiff !!!

89 Inlägg
6 juni 2008
#7
744tic skrev:
Steg3 chip laddar väl 1,5 bar?. Och 850 har magnetventil som justerar laddtrycket med hjälp av boxen. Jag har ett autotech steg1 i min och då laddar den 1,0bar.

Magnetventil som justerar laddtrycket? Kan du förklara det lite mera är du snäll smile

137 Inlägg
6 juni 2008
#8
pompom88 skrev:
Föra ägaren hade monterat en dump på bilen..,,nu är de så att jag köpte ett dumplock o satte på för han hade bara pluggat slangen från turbon
men när jag monterat dumplocket så får jag 1.5bar ladd istället för 1bar som de ska vara. har skruvat ner så långt de går på stången på turbon, men kommer inte lägre än 1,3bar.

har steg 3 autotech, 16t, öppetfilter, 3"hela vägen.

byte turbo nu för ett tag sen. är de så att man måste mappa om bilen för att få ner laddet eller?

i värsta fall får du väl köpa en pysventil å ställa laddet..? även om de suger pung.. klart ladda 1.5 med orginal motor inte är nån höjdare..


8 250 Inlägg
6 juni 2008
#9
Kollat om alla slangar till magnetventilen är hela? Kollat så inte nån klåfingrig människa har satt dit en pysventil som är feljusterad? Har du skruvat åt rätt håll på stången? Den ska bli längre för lägre laddtryck.

B4mse: Orginal så sittert det en sorts pysventil som styrs av styrboxen som ställer in rätt laddtryck under de omständigheter som råder just då.


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
6 juni 2008
#10
jsupreame skrev:
i värsta fall får du väl köpa en pysventil å ställa laddet..? även om de suger pung.. klart ladda 1.5 med orginal motor inte är nån höjdare..

Går inte att ställa ner laddet med en pysventil, bara ställa upp.


89 Inlägg
6 juni 2008
#11
Jag har problemet att jag inte kan ställa upp mitt laddtryck, har bytt magnetventil,laddtrycksregulator. så vet inte vad som är felet riktigt.. Hoppas det löser sig för dig!

8 250 Inlägg
6 juni 2008
#12
B4mse skrev:
Jag har problemet att jag inte kan ställa upp mitt laddtryck, har bytt magnetventil,laddtrycksregulator. så vet inte vad som är felet riktigt.. Hoppas det löser sig för dig!

Igensatt katalysator eller så glappar klaffen till wastegaten.


4 586 Inlägg
6 juni 2008
#13
du kan köra med 1.5 bar i ladd ifall du inte har att för högt mottryck på avgaserna och då andvända orginalstakar


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 juni 2008
#14
insane_1 skrev:
jsupreame skrev:
i värsta fall får du väl köpa en pysventil å ställa laddet..? även om de suger pung.. klart ladda 1.5 med orginal motor inte är nån höjdare..

Går inte att ställa ner laddet med en pysventil, bara ställa upp.

Bara delvis sant. Ersätter du magnetventilen med en pysventil så kan du ju ladda allt mellan grundtryck och max laddtryck! Och grundtrycket är betydligt lägre än 1,5 bar smile

4 586 Inlägg
6 juni 2008
#15
en på jobbet han kör med orginalbotten del och 350 hästar i motorn utan några som helst problem med stakar.mm dock nästan raka rör på bilen


Fartdåre
217 Inlägg
6 juni 2008
#16
Jag har röka rör och krökte 4 vevstakar vid knappt 1.3 bar.. så finns inga garantier

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

422 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#17
Marlboroman skrev:
Kollat om alla slangar till magnetventilen är hela? Kollat så inte nån klåfingrig människa har satt dit en pysventil som är feljusterad? Har du skruvat åt rätt håll på stången? Den ska bli längre för lägre laddtryck.

B4mse: Orginal så sittert det en sorts pysventil som styrs av styrboxen som ställer in rätt laddtryck under de omständigheter som råder just då.

jag har kollat igenom alla slangar, en va de hål, byte den men hjälpte inte
är inte nån pysventil på den...ägaren innan säger att den är trimmad hos autotech....men den chipades med orginaldumpen sittande kvar o sen en öppen dump på de...
kör jag med orginaldumpen o tar dän den öppna o pluggar igen o så...så är de samma fenomen där, har 1,5 i ladd.
men kör jag med orginal på turbon och den öppna så har jag 1bar..

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

8 250 Inlägg
6 juni 2008
#18
jorre83 skrev:
en på jobbet han kör med orginalbotten del och 350 hästar i motorn utan några som helst problem med stakar.mm dock nästan raka rör på bilen

Det går, ett tag... Mottrycket har inget med saken att göra. Det är förbränningstrycket som viker stakarna. Ser man till att köra med vett och eventuellt har byggt för att hålla ner trycket på lägre varv så går det, ett tag. Men till slut så viker dem sig.


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
7 juni 2008
#19
axelj skrev:
Bara delvis sant. Ersätter du magnetventilen med en pysventil så kan du ju ladda allt mellan grundtryck och max laddtryck! Och grundtrycket är betydligt lägre än 1,5 bar smile

Helt riktigt, så långt tänkte jag inte.


4 586 Inlägg
7 juni 2008
#20
Zeetro skrev:
Jag har röka rör och krökte 4 vevstakar vid knappt 1.3 bar.. så finns inga garantier

säkert ingen lugn körning då heller



Sök