3323
Sök

sänka en volvo 740

694 Inlägg
27 januari 2006
#21
Kör 2 varv.. det är de ultimata..max 3.. obehagligt att åka då:D


Biltokig
310 Inlägg
27 januari 2006
#22
hittade nya på den lokala skroten 996:- och då menar jag nya för han kunde ta hem från samma leverantör som bildelar häromkring

Harè bra

43 Inlägg
27 januari 2006
#23
vet ej hur många varv som e lagom att kapa..men kapa ej i nederkant på fjädrarna,risken kan va rätt stor att de kryper ur fjäderskålen å skär sönder däcken då. iaf va ja fått höra..lycka till! mvh


Avstängd
138 Inlägg
27 januari 2006
#24
billigaste i en sjö........

27 januari 2006
#25
kolla ett seriöst kit. www.sportfilter.se
pengar som är väl investerade är inte bortkastade.
"kapskivor kostar också pengar" -Grant


433 Inlägg
28 januari 2006
#26
Mrx_racer skrev:
vet ej hur många varv som e lagom att kapa..men kapa ej i nederkant på fjädrarna,risken kan va rätt stor att de kryper ur fjäderskålen å skär sönder däcken då. iaf va ja fått höra..lycka till! mvh

Varför tror du man ska försöka få fast fjädrarna med hjälp av "slangklämmor"/små "avgasklämmor"? Fjädrarna måste ju sitta kvar enligt dom blå/röda på bilprovningen..

Men till frågan - 2 varv är väl det ultimata. Oftast är den ju högre fram än bak. Så ta två fram å sen ser du hur mkt du behöver bak. 1½-2varv. Brukar jag köra på. Då går det att köra året runt utan några problem..lägre bil så får du kanske problem. Men se till att få fast fjädrarna ordentligt. Annars har du inga däck kvar om du inte hinner bromsa på tjälskadade vägar, så biler flyger/lättar och fjäder åker ut spår =/ har smällt däck med min gamla 740 på d viset sad

Det bästa är väl att köpa en riktig sänkningssats. Men till en gammal 740 så är det väl oftast onödig utgift (nu kommer alla besserwissar klaga) om den inte är väldigt fräsch eller en trimmad turbo lr dylikt. Roligare med väghållning om man har d..men en 740 är ett fint raggaråk som man aldrig kör fort med..eller? tongue

43 Inlägg
28 januari 2006
#27
xBjorlingx skrev:
Mrx_racer skrev:
vet ej hur många varv som e lagom att kapa..men kapa ej i nederkant på fjädrarna,risken kan va rätt stor att de kryper ur fjäderskålen å skär sönder däcken då. iaf va ja fått höra..lycka till! mvh

Varför tror du man ska försöka få fast fjädrarna med hjälp av "slangklämmor"/små "avgasklämmor"? Fjädrarna måste ju sitta kvar enligt dom blå/röda på bilprovningen..

Men till frågan - 2 varv är väl det ultimata. Oftast är den ju högre fram än bak. Så ta två fram å sen ser du hur mkt du behöver bak. 1½-2varv. Brukar jag köra på. Då går det att köra året runt utan några problem..lägre bil så får du kanske problem. Men se till att få fast fjädrarna ordentligt. Annars har du inga däck kvar om du inte hinner bromsa på tjälskadade vägar, så biler flyger/lättar och fjäder åker ut spår =/ har smällt däck med min gamla 740 på d viset sad

Det bästa är väl att köpa en riktig sänkningssats. Men till en gammal 740 så är det väl oftast onödig utgift (nu kommer alla besserwissar klaga) om den inte är väldigt fräsch eller en trimmad turbo lr dylikt. Roligare med väghållning om man har d..men en 740 är ett fint raggaråk som man aldrig kör fort med..eller? tongue

tveksam till om dom släpper igenom bilen om man fäster fjädrarna med klämmor,tror dom anser de vara trafikfara om de skulle släppa under färd..lättast är väl bara att åka till bilprovningen och fråga vad som gäller.


Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
28 januari 2006
#28
haha mja tycker du d e dyrt får du väl va oserigös åh epa åldern då åh ta vinkelkapen bara skjära av dom wink men under 2000:- får du ju sänkfjädrar för lätt


186 Inlägg
28 januari 2006
#29
Mrx_racer skrev:
tveksam till om dom släpper igenom bilen om man fäster fjädrarna med klämmor,tror dom anser de vara trafikfara om de skulle släppa under färd..lättast är väl bara att åka till bilprovningen och fråga vad som gäller.

det mesta är väl trafikfara om det släpper under färd? =P

43 Inlägg
28 januari 2006
#30
Isacsson_ skrev:
Mrx_racer skrev:
tveksam till om dom släpper igenom bilen om man fäster fjädrarna med klämmor,tror dom anser de vara trafikfara om de skulle släppa under färd..lättast är väl bara att åka till bilprovningen och fråga vad som gäller.

det mesta är väl trafikfara om det släpper under färd? =P

haha jo det är ju iof sant..


228 Inlägg
28 januari 2006
#31
Man får 4st sänkningsfjädrar för 1100 på auto experten (hälsjöfors) funkar kanon i kuvorna wink

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

Volvo Raggare
16 Inlägg
28 januari 2006
#32
Beror på vilka fjädrar du har- om du åker 760 eller 740 tic så är det hårdare fjädrar, men annars så ska du ta 2varv runt om, då ligger han på genomslagsgummina fram, men fjädern sitter fortfarande fast klämd, så du kan besikta så! önskas mer än 2 varv så lär man ta å skära lite i genomslagsgummina.. annars är 1,5 varv fram å 1 bak ganska snyggt å.. men som sagt, detta är för GL och GLE fjädrar, skiljer dock inte så mycket..

cruising the streets -En motor utan turbo suger

93 Inlägg
17 september 2006
#33
vi kapade 2varv på våran gammal 740 smile de blev grymt bra....bra väghållning...

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

37 Inlägg
11 december 2007
#34
det går att bes med   kapade fjädrar   dvs om dom   sitter fast  har bes 20 bilar med kapade  o alla har suttit fast med  slangklämmor  så det är inga problem det enda som inte går    är om man svetsar fast dom  då får man en 2a

Losing Is Not An Option

433 Inlägg
11 december 2007
#35
Zaccarias skrev:
det går att bes med   kapade fjädrar   dvs om dom   sitter fast  har bes 20 bilar med kapade  o alla har suttit fast med  slangklämmor  så det är inga problem det enda som inte går    är om man svetsar fast dom  då får man en 2a

Ja, precis!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 december 2007
#36
lånar lite!

hur sätter man fast fjädrarna på en 240!? ngn som vet? ser ju inte riktigt likadant ut på 240 å 740

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

433 Inlägg
11 december 2007
#37
båge skrev:
lånar lite!

hur sätter man fast fjädrarna på en 240!? ngn som vet? ser ju inte riktigt likadant ut på 240 å 740

Vet inte riktigt, bara haft en och den var kapad och klar när jag köpte den..

Men spännband? wink

Bilplåtslagare
160 Inlägg
11 december 2007
#38
köpte sänksats från lesjöfors.. kommer inte ihåg pris men under 1500 har jag för mig
den sänkte 40mm.. sen efter det så är den satsen kapad ca 1.5 fram och 1 bak.. då blir det lågt iaf wink har även gått igenom besiktning med små slangklämmor som håller fast fjädrarna

OT: någon som vet om det finns sänkfjädrar till 740 som sänker mer än 60mm?
Senast redigerat av Xal3 (11 december 2007)

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 december 2007
#39
Precis, det är så man ska göra wink Tyvärr finns det nog inga sänkfjädrar som sänker mer än 40mm.


Bilplåtslagare
160 Inlägg
13 december 2007
#40
Marcus_89 skrev:
Precis, det är så man ska göra wink Tyvärr finns det nog inga sänkfjädrar som sänker mer än 40mm.

precis smile det är stötigt dom fan.. men det kan jag leva med.. synd.. då får jag kapa dom jag har mer smile

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu


Sök