2522
Sök

Failade besiktningen pga. CO-halten. Förslag? UPDATE: Tydligen stort fel, ev. riva toppen?

892 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#1
Tja,

Besiktigade bilen igår, och den gick ej igenom avgastesten, CO-halt, förhöjd tomgång, för hög. Låg på 0,6 när den ska ligga på 0,3 som max.

Nu eftersöker jag förslag på vad som kan vara fel.
Jag tycker inte motorn beter sig riktigt 100, den känns svag, rycker lite på låga varv, fortsätter ibland att hosta långt efter att tändningen är av osv. osv, så försöker komma på några anledningar till varför det såg ut som det gjorde på besiktningen...
Jag har komptestat i höstas, det var bra. Gamla oljan var fin, är bytt nu. Vitrykte lite i höstas när det började bli kallt, men nu är det inget alls, de få avgaser man ser är ljusgråa.


1. Katalysatorn. Är väl det första man tänker på, men bilen har gått 16.000 och det känns som om det kanske är liten chans att det är den som klappat ihop...

2. Tänddelar. Har inte bytt dem, kanske borde. Har kollat tändstiften och de ser inte allt för hemska ut iaf...

3. Tjuvluft. Nästan säker på att den drar tjuvluft från insuget, ska fixa detta snarast...men det borde väl inte ha nått att göra med hög co halt?

4. Spridare. Kanske nån alltid står öppen? Min tanke var att iomed att den känns slö (blir dränkt), fortsätter hosta efter tändningen är av (bensin i varm cylinder) och hög CO halt...vilket väl ska tyda på för mycket bensin...att det skulle kunna vara nått sånt fel...?

Vad tror DU? Håller du med om nått eller anser att nått är helt galet så säg till. smile

OBS. Jag vet om att allt det där med att tanka etanol och k-sprit osv, men jag vill gärna ha hjälp med att analysera vad som kan vara fel. Vill ju att bilen ska må bra, inte bara ta sig igenom besiktningen. smile
Senast redigerat av Android (4 juli 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 723 Inlägg
6 juni 2008
#2
kolla gärna den här sidan. det är alltid bra om du har ALLA 5 värden som syns på bilprovningen gasmätare. Både tomgång och förhöjd tomgång.

http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

KOLMONOXID
CO bildas när syret inte räcker till under förbränningen. Höga kolmonoxidnivåer (mätt i procent av avgaserna) kan förorsakas av för fet blandning, lågt tomgångvarv, felaktig flottörnivå, igensatt luftfilter(?), dåligt fungerande PCV-ventil eller felaktigt inställd förgasning eller insprutning. Låga syrgasnivåer tyder på att det finns mer bränsle än som kan förbrukas med det syre som är tillgängligt. Detta kan kallas syrebrist. Lösningen är att minska mängden bränsle.
Senast redigerat av falloutboy (6 juni 2008)

892 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#3
Tack för svaret. smile

Jag kollade sidan du rekommenderade, men det var svårt att förstå den...
Enl. den ser det ut som om jag skulle ha för fet blandning, men samtidigt ändå inte.
Besiktningsmannen sa att värdet pendlade upp och ner. Jag vet inte om det kan hjälpa till att förstå vad felet är.

Jag har öppet luftfilter och rengjorde det i höstas, så den lär inte få för lite luft.

Värdena jag fick från besiktningen är:
CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 88 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

Några fler tips? hmm
Senast redigerat av Android (7 juni 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Smålänning
7 883 Inlägg
7 juni 2008
#4
Är väldigt säker på att tjuvluften är en av bovarna...

Sportluftfiltret KAN också vara det som ställer till det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

892 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
Är väldigt säker på att tjuvluften är en av bovarna...

Sportluftfiltret KAN också vara det som ställer till det.

Mmm, skulle kunna vara. Men ger det högre CO halt? Tänker att det borde bli mindre isf...men jag har haft fel förr. smile

Hur tänker du med sportluftfiltret? Att bilen får för mycket luft?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 813 Inlägg
7 juni 2008
#6
ser ju ut som mina gamla värde på min golf 3a då var det katten som var kass. bytte tändkablar stift rotor m.m sen bytter jag motorolja oljefilter. sen besiktigade jag igen samma fel ändå:S då sa han att det beror nog på ditt öppna luftfilter okay. hem byta till orginal burken och körde till min farbrors lastbils firma tog värdena och ändå samma jävla problem.. :S var sur som fan.  lämna in skiten på verkstaden och då kom det fram te att katten var ingen katt utan den var ren så där var problemet.. provade oxå att köra på 50% bensin och 50% E85 men det gjorde ingen skillnad.. så kolla katten e mitt råd

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Japan Quality
670 Inlägg
7 juni 2008
#7
Android skrev:
Tack för svaret. smile

Jag kollade sidan du rekommenderade, men det var svårt att förstå den...
Enl. den ser det ut som om jag skulle ha för fet blandning, men samtidigt ändå inte.
Besiktningsmannen sa att värdet pendlade upp och ner. Jag vet inte om det kan hjälpa till att förstå vad felet är.

Jag har öppet luftfilter och rengjorde det i höstas, så den lär inte få för lite luft.

Värdena jag fick från besiktningen är:
CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 88 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

Några fler tips? hmm

HC-värdena var ju rätt höga. Du tror inte den går för fett då?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

892 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#8
dj_padde: Jo jag har med tänkt att det kan vara katten. Försöker bara komma på andra saker som kan vara fel då en ny katt är så jävla dyr. smile

Powerman: Har tänkt att det kan vara så med. Men hur kan det bli så? Är inte så grym på motorer så om du kan komma på några orsaker till att den går för fett så skulle det vara bra. Jag tycker ju motorn går lite halvtaskigt, känns slö, lite ryckig och fortsätter ibland att tända ett kort tag efter man stängt av bilen, så nått fel är det ju, men jag kan inte med min begränsade kunskap luska ut vad som kan vara fel. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Japan Quality
670 Inlägg
8 juni 2008
#9
Android skrev:
dj_padde: Jo jag har med tänkt att det kan vara katten. Försöker bara komma på andra saker som kan vara fel då en ny katt är så jävla dyr. smile

Powerman: Har tänkt att det kan vara så med. Men hur kan det bli så? Är inte så grym på motorer så om du kan komma på några orsaker till att den går för fett så skulle det vara bra. Jag tycker ju motorn går lite halvtaskigt, känns slö, lite ryckig och fortsätter ibland att tända ett kort tag efter man stängt av bilen, så nått fel är det ju, men jag kan inte med min begränsade kunskap luska ut vad som kan vara fel. smile

Är HC värdena höga så släpper den ut för mkt skit. Då drar den mera bensin och går fetare. Du hör kanske om det bluddrar lite ur avgasröret? Det gör gärna det om bilen går för fett.  Du kanske ska sänka tomgången på bilen... Har du kollat så kamremmen inte slakar. Se upp med det i så fall. Om du har kamrem och inte kedja på din bil.
Senast redigerat av Powerman (8 juni 2008)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

120 Inlägg
8 juni 2008
#10
Med dom värdena på din bil så skulle jag tippa på katten eller lambdan....för att vara säker behövs en co-koll före katten...då ska co värdet ligga på runt 0,6....ligger det högte är det lambdan och ligger det rätt e det katten som inte orkar rena.....

Efter som den rycker så lutar det åt lambdan..
Lambdan ger styrdonet fel signal och fetar på motorn och då stiger co och hc värdet...hc värdet är ju oförbrännda kolväten ...dvs bensin, olja m.m

Mitt tips e Lambdasonden men det kan oxså vara att det kommer in syre före lambdan och då tror styrdonet att den går magert och fetar på...

Lycka till

Mvh Robert
Senast redigerat av silver-robban (8 juni 2008)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

644 Inlägg
8 juni 2008
#11
Många billiga sportluftfilter stryper mer än originalfiltret,så prova att byta det..  Om bilen glödtänder efter du stängt av den är det nog fel tändstift i..


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2008
#12
Powerman skrev:
Android skrev:
Tack för svaret. smile

Jag kollade sidan du rekommenderade, men det var svårt att förstå den...
Enl. den ser det ut som om jag skulle ha för fet blandning, men samtidigt ändå inte.
Besiktningsmannen sa att värdet pendlade upp och ner. Jag vet inte om det kan hjälpa till att förstå vad felet är.

Jag har öppet luftfilter och rengjorde det i höstas, så den lär inte få för lite luft.

Värdena jag fick från besiktningen är:
CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 88 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

Några fler tips? hmm

HC-värdena var ju rätt höga. Du tror inte den går för fett då?

drar den tjuvluft så blir lambda högre bak där SBP mäter, och således hänger de andra värdena med. (lambda lägre framme i systemet)  så det kan vara så.

högt HC är annars dålig katt eller allmänt lut motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

40 Inlägg
8 juni 2008
#13
Android skrev:
Tja,

Besiktigade bilen igår, och den gick ej igenom avgastesten, CO-halt, förhöjd tomgång, för hög. Låg på 0,6 när den ska ligga på 0,3 som max.

Nu eftersöker jag förslag på vad som kan vara fel.
Jag tycker inte motorn beter sig riktigt 100, den känns svag, rycker lite på låga varv, fortsätter ibland att hosta långt efter att tändningen är av osv. osv, så försöker komma på några anledningar till varför det såg ut som det gjorde på besiktningen...
Jag har komptestat i höstas, det var bra. Gamla oljan var fin, är bytt nu. Vitrykte lite i höstas när det började bli kallt, men nu är det inget alls, de få avgaser man ser är ljusgråa.


1. Katalysatorn. Är väl det första man tänker på, men bilen har gått 16.000 och det känns som om det kanske är liten chans att det är den som klappat ihop...

2. Tänddelar. Har inte bytt dem, kanske borde. Har kollat tändstiften och de ser inte allt för hemska ut iaf...

3. Tjuvluft. Nästan säker på att den drar tjuvluft från insuget, ska fixa detta snarast...men det borde väl inte ha nått att göra med hög co halt?

4. Spridare. Kanske nån alltid står öppen? Min tanke var att iomed att den känns slö (blir dränkt), fortsätter hosta efter tändningen är av (bensin i varm cylinder) och hög CO halt...vilket väl ska tyda på för mycket bensin...att det skulle kunna vara nått sånt fel...?

Vad tror DU? Håller du med om nått eller anser att nått är helt galet så säg till. smile

OBS. Jag vet om att allt det där med att tanka etanol och k-sprit osv, men jag vill gärna ha hjälp med att analysera vad som kan vara fel. Vill ju att bilen ska må bra, inte bara ta sig igenom besiktningen. smile

Byt tänddelarna! Kolla även så de sitter rätt tändstift i! om det sitter ett för kallt eller ett för varmt stift lr om tänddelarna i övrigt är slitna resulterar det i misständing och ingen gnista ingen förbränning vilket ger höga utsläpp av oförbränt bränsle!


120 Inlägg
8 juni 2008
#14
Mät upp lambdan så ser du att den funkar.
Koppla in en voltmätare mellan svarta kabeln på lambdan och jord (gods på motorn)utan att dela på kopplingsstycket..låt motorn gå på tomgång och då ska voltmätaren pendla hela tiden mellan 0,4-1Volt. ligger den på konstant värde eller bara pendlar 0.1 volt e den slut....den ska även reagera om du ger gas....

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

Japan Quality
670 Inlägg
8 juni 2008
#15
högt HC är annars dålig katt eller allmänt lut motor.

Det behöver det inte alls vara. En slak kamrem så får du HC värden som är skyhöga. Vilket vi innerligt inte hoppas det är. Då är ett motorras nära. Men med detta HC värde som Android har så är det nog ingen fara med slak kamrem.
Senast redigerat av Powerman (8 juni 2008)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

78 Inlägg
8 juni 2008
#16
värderna tyder på katten så knacka på den och låter det så har det lossnat i den men skruva ner den lite halvt och kolla hur den ser ut annars kanske de är lambdasonden men gissar inte på den.
Hade 174 HC och 0.5 på båda Co och det var katten men styrenheten är paj så har bytt tbx till gamkatten, har ju 15 hk mer dessutom minst. Men som vissa sagt så mät före/efter katt så ser du om det är katten eller lambdan.


Lycka till

263 Inlägg
8 juni 2008
#17
man törs väl inte ens skriva sina egna avgasvärden haha smile men en ny kat är och väntar på att bli ditmonterad. Jag tror inte jag har sett så höga värden som jag fick på bilprovningen nu senast.

Bjuuuu han!!

100 Inlägg
8 juni 2008
#18
Du kan kolla så att du inte har läck på grenröret på avgassidan, så som läcka i packning eller sprickor detta före lambasonden.
Detta medför också fel blandning mellan bränsle  o luft.
LYCKA TILL

78 Inlägg
8 juni 2008
#19
JIMMY85 skrev:
Du kan kolla så att du inte har läck på grenröret på avgassidan, så som läcka i packning eller sprickor detta före lambasonden.
Detta medför också fel blandning mellan bränsle  o luft.
LYCKA TILL

men det är väl lambdavärdet som betyder att blandningen är fet eller tunn.. för lite lambda=fet och för mkt=tunn(läckage oftast) för det ska det inte vara för hans värden är ju bra, inget som tyder på läckage alltså... Och hans HC är ju dessutom inom gränsen. Jag har 80 på min nu efter byttet men innan när vi drog ur lambdasonden så var det 20. Min box är nog sönder dock, får den nya imorn som ska testas, skiiit spännande, annars äre bränslepumpen vilket jag ber att det inte är men lutar åt den.

2 Inlägg
8 juni 2008
#20
Jag hade samma bekymmer med det hela 6 ombesiktningar med nerslag,Bytte ut hela avgassystemet utom katten  och plockade bort sportluft filtret innan 7:e och det räckte vips alla värderna var ok.
Bilen var Celica 2.0 GTI -91.
Kollade sen genom hela gamla systemet och upptäckte små läckor form av sprickor,alltså tjuvluften var buset i dramat.


Sök