Tja,
Besiktigade bilen igår, och den gick ej igenom avgastesten, CO-halt, förhöjd tomgång, för hög. Låg på 0,6 när den ska ligga på 0,3 som max.
Nu eftersöker jag förslag på vad som kan vara fel.
Jag tycker inte motorn beter sig riktigt 100, den känns svag, rycker lite på låga varv, fortsätter ibland att hosta långt efter att tändningen är av osv. osv, så försöker komma på några anledningar till varför det såg ut som det gjorde på besiktningen...
Jag har komptestat i höstas, det var bra. Gamla oljan var fin, är bytt nu. Vitrykte lite i höstas när det började bli kallt, men nu är det inget alls, de få avgaser man ser är ljusgråa.
1. Katalysatorn. Är väl det första man tänker på, men bilen har gått 16.000 och det känns som om det kanske är liten chans att det är den som klappat ihop...
2. Tänddelar. Har inte bytt dem, kanske borde. Har kollat tändstiften och de ser inte allt för hemska ut iaf...
3. Tjuvluft. Nästan säker på att den drar tjuvluft från insuget, ska fixa detta snarast...men det borde väl inte ha nått att göra med hög co halt?
4. Spridare. Kanske nån alltid står öppen? Min tanke var att iomed att den känns slö (blir dränkt), fortsätter hosta efter tändningen är av (bensin i varm cylinder) och hög CO halt...vilket väl ska tyda på för mycket bensin...att det skulle kunna vara nått sånt fel...?
Vad tror DU? Håller du med om nått eller anser att nått är helt galet så säg till.
OBS. Jag vet om att allt det där med att tanka etanol och k-sprit osv, men jag vill gärna ha hjälp med att analysera vad som kan vara fel. Vill ju att bilen ska må bra, inte bara ta sig igenom besiktningen.