ähh, kör på återcirkulerande, om du inte har över 300 hk är det ingen mening o ha öppen dump, tar sån jäkla tid o ladda upp det igen om du har under 300...fick jag lära mig av mina fordonslärare iaf.
Jag har då laddtryck direkt när jag växlar och om jag stämplar sedan släpper och stämplar igen, behöver inte vänta på något ladd inte.. Så där bör han ha fel som Fredrik sa
Fel.. saab 9000 mellan -90 och -93 (minus aero -93) har röd kassett men kan ej ha öppen dump. dom har bosch styrsystem. antar även att det är samma med -85 till -90.
är ju igentligen bara att kolla om man har en "luftmasse mätare" den sitter mellan turbon o luftfiltret.sitter den där så kan man inte ha en öppen dump om man inte vill bilen "fetar" när man ger gas igen. 9-5 or vet jag att de får fel "check engin" nästan omgående om de kör öppen dump.. jag själv kör bara med orginal AV = (avlastnings ventil) o den dumpar lätt o räcker väl för mig
Fel.. saab 9000 mellan -90 och -93 (minus aero -93) har röd kassett men kan ej ha öppen dump. dom har bosch styrsystem. antar även att det är samma med -85 till -90.
rätta mig gärna om jag har fel..
Dom äldre 9000 är så stabila i grunden att de går att ha öppen dump utan att nått händer så länge dom sluter tätt tills dom ska dumpa ut luften i atmosfären. den har lite annorlunda system den går efter och de funkar med atmosfärisk AV.
Men man brukar säga ändå att alla med LMM ska ha återsirkulerande AV.