3495
Sök

Förstabilsköp, tips och förslag?

351 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Har snart tagit körkort och ska då även köpa mig en förstabil. Jag har funderat på en del bilar för runt 100 000:- strecket, men sen tänkte jag lite mer.. Är det smartare att köpa en billigare bil för typ 20-40 000 innan ger sig på nån finare bil?

Tipsa gärna om någon bra förstabil. Får gärna vara något kul bil.

Mvh Linus.

Galen
849 Inlägg
8 juni 2008
Köp dig en fin Bmw 328 coupe, och om du tycker om att trimma/styla kan du lägga resten av pengarna på det?

Eller en Nissan 200sx s14 samma sak  där tycker du om att styla trimma kan du ju göra det eller om du vill ha en "färdig" bil som redan har mycket kraft och snyggt stylad kan du kolla på Impreza eller Evo.
wink

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

93 Inlägg
8 juni 2008
Omega 3000 24V är en riktigt fin bil tongue

Det bästa med Malmö är vägen därifrån!

Turbocharged
421 Inlägg
8 juni 2008
Köp en billigare bil som förstabil och gör alla misstagen med smile

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
8 juni 2008
Vill du trimma å åka fort så köp turbobil! för hundratusen får man inte en snabb sugis.
Måste du ha en N/A motor så går det ju alltid att konvertera, men det e dyrt å svårt å få lagligt.

Årsmodell?
RWD 4WD?
2/4 dörrar?
o.s.v. lägg upp kraven du har å vad du är ute efter så blir de lättare å tipsa om sköj bilar wink

Sky´s the limit...

351 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Hmm.. Årsmodell spelar egentligen ingenroll, sålänge skiten håller! Har egentligen inga andra krav förutom att det ska vara bensin och manuell växellåda. Relativt billig försäkring och bensinkostnader är ett +.

Så om jag köper en billigare förstabil, vad finns det då för förslag? Rimliga priser, inte över 30-40 000 isåfall. Behöver inte spenderna hela budgeten på en förstabil.

huh?
10 427 Inlägg
9 juni 2008
Köp en gammal Saab 9000 eller Volvo 940 (1995+) med respektive lättrycksturbomotor.
Inte så höga försäkringspremier och möjlighet till trim.
Kostar väl runt 30-40k för hyfsade exemplar smile

För 100k hade jag nog kollat på en Skoda Octavia I RS.
Men är nog lite dyrare i försäkring än ovan nämnda.. tongue

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
9 juni 2008
Kan ju kolla om man hittar en Cosworth, dom går utav fan från början.

Men annars om du vill hålla dig under 40.000 så finns det många gamla trimmade 242'or på blocket. Tycker att dom är lite småcharmiga. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

terazzi
9 juni 2008
INGEN som nämnt Civic? yikes
Billig,snål som fan,finns massa o köpa till dem som gör dem går snabbare och gå med i Hondklubben då med wink smile sen kan du ju alltid ge den en clean JDM look med smile
Senast redigerat av terazzi (9 juni 2008)

...
227 Inlägg
9 juni 2008
Min evo kostade runt 100 ... Lätt en av dom roligare bilarna i den prisklassen ! big_smile

såg nu att du ändrat dig till 30-40 ....

Då skulle jag nog tittat på...

Saab 900 2.0T
Audi A4 1.8T
Audi S4 2.2T
Nissan 200sx

jo jag är såld på turbos... roll
Senast redigerat av klinder (9 juni 2008)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

287 Inlägg
9 juni 2008
Mitt tips, köp nått för 5000kr och kör med dom första månaderna.
Brukar ha en tendens att hända dumma saker med förstabilen...

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
9 juni 2008
köp en bil för 30-50 k som är billig att äga.. jubiligare  desto mer grejjer kan du köpa till  typ basar stereo m.m _)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 juni 2008
Äh, 30-40 papp e ju även de mkt pengar på en förstabil, förstabil = nåt som knappt kostar 5 siffrigt, eller som man ärvt av ngn släkting typ tongue
Behöver ju inte ha den hela livet, men så behöver man inte va skraj för o repa lite å sånt ifall de nu skulle va så..o me tanke på hur billigt de e o försäkra bör du la inte köpa alltför värstingbil som förstabil...om du nu ska köpa en billig.
Trist å lägga mer i försäkring varje år än vad bilen är värd t.ex. hehe..

Tycker typ golf mk2/mk3, volvo 740/240, saab 900 osv e dugliga..som sagt, de e ju bara en bil för en kort period, inte hela ditt liv smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
9 juni 2008
beror ju åxå vad du går för skola å  hur gammal du är bästa är att köpa nån nyare bil då de är billigare att äga å köra om man gämför med en 740  lr nå sånt

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 juni 2008
köp en bil du har råd att tanka försäkra serva och laga

2slow

119 Inlägg
9 juni 2008
Hade köpt en Honda CRX eller något annat småkul... Annars är ju iofs Mortalis tips rätt bra men lite tråkiga... wink Hade inte köpt en billig turbobil, är den sliten och med dåligt skötta oljebyten så blir det ju rätt dyrt med turbobyten. Kanske inget man vill göra på förstabilen. Men det är klart, dåligt skötta bilar blir ju alltid dyrt i längden.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 juni 2008
Klart mina råd e tråkiga, men tänkte att det är väl roligare att ha en "tråkig" bil i början (man e  ju rätt nöjd bara att man får köra runt utan handledare? tongue) och köra lite granna, sen köpa sig en riktigt fin bil då, istället för två halvdanna gamla turbobilar..

351 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Om man nu tänker på bilen man köper efter förstabilen, gör inte en Lancia Delta ett bra jobb då? Tänker på nyare modellen 97+ tror jag det är. Efter vad jag läst på annonserna på blocket så är det en pigg och rolig bil, men ändå billig i försäkring och bensin. Verkar ju få en hyffsat fin för under 100 000.
Senast redigerat av LimpanS (9 juni 2008)

Turbocharged
421 Inlägg
9 juni 2008
LimpanS skrev:
Om man nu tänker på bilen man köper efter förstabilen, gör inte en Lancia Delta ett bra jobb då? Tänker på nyare modellen 97+ tror jag det är. Efter vad jag läst på annonserna på blocket så är det en pigg och rolig bil, men ändå billig i försäkring och bensin. Verkar ju få en hyffsat fin för under 100 000.

1. En Lancia är aldrig en billig bil. Jfr. Alfa Romeo wink
2. Delta-generationerna går 1979-1994, 1993-1999 och 2008-.
3. Om du menar 1993-1999 så är den inte så värst snygg, och en Lancia. Varför ha en italiensk bil om den varken är snygg eller snabb?

Köp hellre en 1 generationens Delta då, den är iaf snygg. Dock kommer man varje gång man ser den önska att man hade en Evoluzione.

Köp japs istället, billigt, håller ofta länge, finns med snåla 1.6-1.8-motorer.

Köp Toyota Corolla! wink

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Sök