Lossade på allting eftersom grenröret ska bytas ut
Ena pinnbulten i turbon följde med, men dom 2 andra ville inte ur. Så på bilden har jag smörjt med oljan för att det ska släppa, knackade lite lätt på dom med klubba också.
Det nya röret som ska i, bra mycket grövre och det viktigaste, det är ingen spricka i det
Steg 2 i att få ur pinnbultarna var att ta nya och fräsha låsmuttar som jag kletade ner totalt med locktite. Torktiden är ju inte lång det fick bli en halvtimma innan jag satte igång med att ta bort dom.
Nya packningar är ett måste när man gör sånt här.
Dumpventilen har aldrig öppnat för mig, har testat det mesta med den och gör nu ett sista försök med att täta vakum-delen också, blev packningsmassa i överkant och locktite i underkant. Håll tummarna nu!
Torkning..Den får nog torka ett tag framöver har jag en känsla av.
90* böjen som jag pulade med i tidigare uppdateringar
Sådär ser den ut.
Silikonslangen som sticker upp här är till återcirkulationen. Ganska enkelt tycker jag, ska vara så!
Pinnbultarna åkte ur jättelätt nu, skönt, bara att dra ut grenröret.
Tror den läckt vid första och andra hålen i packningen (från höger sett). Sen är det en bra kraftig spricka i turbon, känns bra med fingrarna och syns och känns även från insidan. Tankarna började snurra kraftigt här.
Jämförelse mellan nya och gamla grenröret. Jäklarns vad trångt i det gamla alltså.
Här syns den största skillnaden, i princip helt fritt lopp i det nya, och det kan man ju inte anklaga det för att vara i det gamla röret. Även en stor spricka inuti det gamla, syns lite lätt från utsidan också. Ett tips om ni vill att grenrör och turbo ska hålla, håll koll på vakumslangar & magnetventil så ni inte kör med skenande laddtryck som jag gjorde. (Har en känsla av att grejerna inte klarade 1,4bar så bra haha)
Sprickan som inte såg så farlig ut från utsidan, frågan är ju bara hur länge till det hade hållit innan det börja låta fan..
Och här slutade turen tvärt. Måste ta av turbon för att dra åt grenröret. Och det känns ju sådär eftersom turbon antagligen lär bytas snart.. Så nu letas det ny turbo innan grenröret monteras, så vet ni någon Garrett GT2X, GTRS, GT28R eller GT2871R till salu så skicka länk/pm är ni snälla.